יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, אמר היום (שלישי) במסיבת עיתונאים כי "כבר שבועות ארוכים שראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה להפוך את הבחירות הללו לקרב אישי ומכוער ביני לבינו, אבל אני לא אתן לו". לדבריו, הבחירות האלו עוסקות בשאלה הרבה יותר גדולה - איזו ממשלה תהיה פה, אצל מי היא עובדת ולאן תוליך את ישראל.

בהמשך לכך, ראש הממשלה התראיין אצל אראל סג"ל ולמעשה הבהיר כי מוכן לעימות מול לפיד: "אני מוכן להגיד לו (ללפיד) נורא פשוט, בוא עכשיו נסכים על המראיין ונלך לעימות". הוא הוסיף: "לפיד מסתתר והוא מנסה להכחיש את מועמדותו. בסוף יהיו לו 25 מנדטים כי הוא ישתה את המנדטים של גדעון שמתרסק". נתניהו אף סיפר כי שוחח עם יורש העצר מוחמד בן זאיד ולדבריו נאמר לו: "אני מאמין בדרך בה אתה, ראש הממשלה, מוביל את כלכלת ישראל". 

חבר הכנסת מיקי זוהר הצטרף לחילופי הדברים, ופרסם בחשבון הטוויטר: "לפיד, אל תפחד. עימות מול רה״מ בסה״כ ימחיש את ההבדל בין מנהיג הימין למנהיג השמאל. טוב שהציבור יידע שהשמאל מתיימר להכתיר אותך כרה״מ בלי נסיון ועם רקורד גרוע בתפקידים הציבוריים בהם כיהנת, בזמן שהימין מבקש מהציבור לאפשר לנתניהו להמשיך בתפקידו עם נסיון מוכח והישגים היסטוריים".

זאת ועוד, גורמים ביש עתיד השיבו: "העובדה שנתניהו הציע עימות בהנחיית ארא״ל סגל מוכיחה כמה הוא לא רציני בעניין".

"נתניהו עוסק בהכפשות כי נקודת החולשה שלו זו הרכב הממשלה היחידה שהוא יכול להקים, ליצמן דרעי סמוטריץ ובן גביר", אמר לפיד, "ממשלה של חסידי הרוצח ברוך גולדשטיין שקוראים לשחרור יגאל עמיר, ממשלה סחטנית שתיקח את הכסף של אנשים עובדים כדי לתת לאנשים לא עובדים".

הוא הוסיף כי "הליכוד והממשלה הזו, עם הרכב שבו אין ייצוג לאנשים שמשרתים בצבא, עובדים, משלמים מיסים ומאמינים בדמוקרטיה". לפיד אמר כי "הליכוד בממשלה הזו הוא לא מפלגת שלטון, הוא שבוי, חייב שיתנו לו חסינות, וישלם בכסף שלנו בעתיד הילדים שלנו וביחסים הבינלאומיים של ישראל".

יו"ר האופוזיציה המשיך וטען כי "יש דבר אחד שיכול לעצור את הממשלה הזו - יש עתיד גדולה. בשישה מנדטים לא מגינים על בית המשפט העליון ולא מחליפים את נתניהו. בלי כוח פוליטי לא יהיה פה מהפך. יש עתיד גדולה, או ליצמן, דרעי, סמוטריץ' ובן גביר - זו ההחלטה שהציבור צריך לקבל בעוד שבוע מהיום".

"חשוב להצביע למפלגת מרצ כדי שיעברו את אחוז החסימה", הדגיש, ובהמשך שיגר עקיצה לעבר המפלגות המתנדנדות: "אני פונה מפה לכל המפלגות, ומבקש מהן להסתכל על המספרים בקפידה בימים הקרובים, ולהחליט בעצמן מה ההחלטה הטובה ביותר לאזרחי ישראל". הוא פנה למתלבטים ואמר "תנו ליש עתיד את הקול שלכם תנו לשפיות לנצח".

ניצן הורוביץ (צילום: אבשלום ששוני)
ניצן הורוביץ (צילום: אבשלום ששוני)

יו"ר האופוזיציה נשאל על רוטציה אפשרית עם יו"ר ימינה נפתלי בנט או יו"ר תקווה חדשה גדעון סער, וגם על ההחלטה "ללכת על הראש של כחול לבן", והשיב: "אני לא חושב שאני הולך על הראש של מישהו, אלא אומר מה שמבין כל אדם - אם אנחנו רוצים לעצור ממשלה שבה הימין שבוי על ידי סמוטריץ', דרעי, ליצמן ובן גביר - צריך יש עתיד גדולה. יש המון מתלבטים שרוצים להשפיע והדרך לעשות זאת זה להצביע ליש עתיד גדולה".

"זה מוביל אותי לחלק הראשון - אני לא נכנס לחישובי רוטציה לפני שנדע את התוצאות, אחרי שנדע את התוצאות האמיתיות נתחיל את הדיון על איזה ממשלה אפשר להרכיב", הדגיש. הוא נשאל מדוע הוא אינו אומר שהוא מעוניין להיות ראש הממשלה הבא, ואינו יוצא לאירועי שטח, והשיב: "עד עכשיו היו הנחיות אחרות ואנחנו מקפידים עליהן. בשבועות האחרונים פגשתי יותר מ-30 אלף אנשים בזומים, יש עתיד כנראה המפלגה שפרוסה הכי טוב בישראל וכנראה תמשיך להיות".

הוא הוסיף כי "הסיפור הוא לא אני, אלא איזה ממשלה תהיה פה ואיזה אחרים, ובעצם איזה ממשלה לא תהיה פה. נתניהו מנסה לגרור את זה לדיון אישי כדי שלא נדבר על השאלה האם למי אנחנו מוכנים לתת את מפתחות המדינה. אני לא רוצה לתת לו את הדיון שהוא רוצה, אלא לדון על השאלה איזה ממשלה תהיה פה".

לפיד נשאל על השאלה מדוע הוא וסער אינם תוקפים אחד את השני - הם מדובר בנימוסים בלבד או שיש הסכם שקט או הנחיה לחברי הכנסת שלכם שלא לתקוף אחד את השני. בהמשך נשאל אודות דבריו בעבר על כך שבשנת 2021 יתקיימו בחירות לראשות המפלגה, והשיב: "אני מקווה מאוד שלא נגיע לבחירות חמישיות, ואעשה הכל שלא נגיע לכך, אז המטרה שלנו היא לעשות פריימריז ביש עתיד אחרי הבחירות האלו".

גדעון סער (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גדעון סער (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


"ודבר שני זה לא רק סער - אני משתדל שלא לתקוף אף אחד. את החרדים לא צריכים להוריד למזבלה והרפורמים הם לא כלבים ואת ראש הממשלה לא צריך להוריד לזבל", אמר, "יש רק פוליטיקה שמקטבת ומפלגת והופכת אותנו לשבטים. אני מנצל את ההזדמנות ואת השאלה לקרוא למערכת הפוליטית לנסות לדבר אחרת אחד לשני".

לפיד התייחס למבצע החיסונים המוצלח והוסיף כי הוא מברך על כך. "אני מברך על זה שיש חיסונים, אבל לצערי אי אפשר לדבר זה בלי לדבר על הדרך הכוללת שבה טופל נושא הקורונה בישראל. בישראל נספרו למעלה מ-6,000 מתים בעוד שבקפריסין 200 ומשהו, וזה הכל בגלל הניהול השערורייתי", הסביר, "מדובר בין היתר במחדל נתב"ג, בכך שלא הפעילו את משרד הביטחון, בהזנחת מערכת הבריאות וסדרת תקלות איומות שגרמו למספר המתים הזה".

"אז אני מברך על החיסונים, אבל אי אפשר להגיד שהממשלה הזו טיפלה טוב בקורונה", הוסיף. בהמשך דבריו התייחס ליחסיו עם הממשל האמריקאי הנוכחי ועמדותיו בנושא החזרה האפשרית להסכם הגרעין עם איראן: "אני התנגדתי להסכם הקודם ואני מתנגד בחזרה אליו, משום שהוא אינו טוב. נתניהו משקר כשהוא אומר שתמכתי בהסכם בעבר, אין לי מילה רכה יותר והוא אמור לדעת את זה כי עבדנו ביחד". לדבריו, ההסכם לא טוב ממגוון סיבות, עמדת ישראל היא שצריך הסכם הרבה יותר טוב וצריך לדון בנושא עם הממשל של ביידן.

יו"ר יש עתיד הוסיף כי "לממשל נתניהו יש בעיה עם ממשל ביידן, שלא שכח את זה שבאמצע הקדנציה הזו הקימו את רמת טראמפ, לי יש יחסים טובים מאוד עם הממשל הזה".

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Tom Brenner)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Tom Brenner)

"זיהינו את זה שמבחינת נתניהו ואנשיו ישנן שתי אפשרויות - או שינצחו בבחירות או שיטענו לגניבת הבחירות, יש לנו נציגים בוועדת הבחירות המרכזית ומשקיפים בכל קלפי בארץ ואנו נוודא בכל דרך שהבחירות האלו הוגנות", הוסיף, "אין שום אינדיקציה משום סוג שהוא שמישהו מנסה להשפיע על תוצאות הבחירות, אבל כל כך הרבה דברים קרו פה בשנים האחרונות שנועדו להטיל ספק בכך שיש פה דמוקרטיה מתפקדת וזה עוד אחד מהם". לדבריו, העובדה שראש הממשלה מרשה לעצמו פעם אחרי פעם לגרום לנו לפקפק ביושר של מוסדות המדינה - זה מפורר אותנו מבפנים.

עם סיום מסיבת העיתונאים הוא נשאל האם הוא קיים, או מקיים מגעים עם יו"ר רע"מ מנסור עבאס, והשיב: "מיומי הראשון בפוליטיקה אני מדבר עם כולם. חלק מהתפקיד בוודאי כיו"ר האופוזיציה. והסיבה שממשיכים לדבר איתי היא שזה לא יוצא במסיבות עיתונאים אחר כך".

ממרצ נמסר: "הצהרתו של לפיד להצביע מרצ מראה בגרות ומנהיגות. הצהרתו של ח״כ יאיר לפיד הקורא למצביעי הגוש האידאולוגי לבחור במרצ היא החלטה מתבקשת כי בלי מרצ יש לממשלת נתניהו - כהנא 61".

יו״ר ש״ס השר אריה דרעי הגיב גם הוא לדברי לפיד ואמר כי "התגלה פרצופו האמיתי של יאיר לפיד שמחרים את שומרי המסורת והיהדות ורוצה להקים ממשלת שמאל ולמחוק כל סממן יהודי ביחד עם ליברמן, מרצ ובתמיכת הרשימה המשותפת. עכשיו זה ברור: זה או לפיד וליברמן בממשלת שמאל או נתניהו ושס חזקה שישמרו על מדינה יהודית ומסורת ישראל".

שר הבינוי והשיכון ח”כ יעקב ליצמן אמר בתגובה לדברי לפיד: “יאיר לפיד ניסה להסתתר ולהתחפש, אך ככל שהוא מתקרב לבחירות הוא שוב הופך את החרדים לאויבים והוא מאבד את זה. לפיד נחשף היום שוב בשנאתו המוכרת מהעבר וחזר להסתה הישנה והמסוכנת שלו כלפי המסורת ושומרי המצוות בישראל. אותו לפיד שמכנה אותנו סחטנים וקיצונים, מתכוון להקים ממשלה עם איבתיסאם מרעננה, וזה לא מספיק קיצוני בשבילו. מי שקנה את תרמית לפיד ש”השתנה, התבגר והפסיק להילחם בחרדים”, התבדה ומקבל היום את לפיד המקורי, המפלג והמסית, בדיוק כמו שותפו ליברמן".