לאחר תום ספירת המעטפות הכפולות כבר מבינים בגוש נתניהו, כמו גם בגוש הנגדי, שעכשיו הם נדרשים להפעיל את הקשרים, התרגילים והניסיון הפוליטיים שלהם כדי שהממשלה הבאה תורכב בצד שלהם. ומעל המגעים והגישושים שכבר התחילו מרחפת הסכנה שישראל תידרדר לבחירות חמישיות.

"סיכוי גדול שהסיפור שוב ייגמר בהסכמי רוטציה", אומרים בליכוד, "ולא שוללים תסריט שנתניהו לא יהיה הראשון ברוטציה". במערכת הפוליטית מעריכים כי הפעם תוקם ממשלה ולא יהיו בחירות נוספות, ומציינים כי המגעים האינטנסיביים בשני הגושים יתחילו כבר ביום שני הקרוב, לאחר פסח ראשון.

בגוש נתניהו סבורים כי הקמת ממשלת ימין תיתקל בקשיים משמעותיים בשל העובדה שאין די בצירופה של ימינה ויש צורך בחיבור עם מפלגה נוספת. בליכוד מכוונים אל מי שנחשבה לשותפה ועתה היא בחזקת שותפה עוינת - מפלגת כחול לבן. בכירים בליכוד אומרים: "גנץ הביא הישג מפתיע, ויש לו יתרון שהוא לא מוחרם על ידי אף גורם וגם לא מחרים אף אחד בשני הגושים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, מצביעים בבחירות לכנסת ה-24 בקלפי בירושלים (צילום: מתוך הטלגרם של ראש הממשלה)

הוא הוביל את קמפיין הבחירות שלו תחת הכותרת 'אשמור על נתניהו מבפנים', וזה עשוי להקל עליו להצטרף לגוש נתניהו". אלא שקשה לראות את גנץ מאכזב שוב את בוחריו וחוזר לשבת תחתיו. בכחול לבן הגיבו בהומור: "העברנו את אנשי הקשר הפוליטיים של הליכוד למצב 'לא לענות'". והוסיפו: "אנחנו מחויבים לגוש השינוי. לא יהיה שיח עם נתניהו".

מפלגה נוספת שעשויה לחבור לגוש נתניהו היא רע"ם בראשות מנסור עבאס, שהתבשרה אתמול סופית כי תגיע לכנסת עם ארבעה ח"כים. ראש עיריית נצרת עלי סאלם, מקורבו של עבאס, שמנסה לתווך בין עבאס לנתניהו, אמר אתמול ברדיו 103FM: "תרשמו, בעוד כמה ימים נתניהו ירכיב ממשלה עם סמוטריץ' ומנסור עבאס".

מנסור עבאס  (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
מנסור עבאס (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

אלא שיו"ר הציונות הדתית מיהר לשפוך מים צוננים על ההכרזה הנלהבת והבהיר: "לא תקום ממשלת ימין שתתבסס על רע"ם של מנסור עבאס. נקודה. לא מבפנים, לא מבחוץ, לא בהימנעות ולא באיזה ישראבלוף אחר. תומכי טרור השוללים את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית אינם שותפים לגיטימיים לשום ממשלה. חברים, תוציאו את זה לכם מהראש. לא יהיה". לצירופה של רע"ם ישנם גם יש לא מעט מתנגדים גם בליכוד, לפחות לפי שעה.

בגוש נתניהו קיבלו החלטה לשמור על שקט, מחשש לבצע טעויות מכריעות, וכבר החלו לגשש במרץ אחר "עריקים". למרות האמירה הברורה של גדעון סער ואנשיו שלא ישתפו פעולה עם הליכוד ושבהם לא יימצאו עריקים, בליכוד בכל זאת מתכוונים לפנות אל כמה מהם. "נפנה לחברים בתקווה חדשה ובכחול לבן ברמות השונות", אומרים גורמים בליכוד. הקריאות שמגיעות אל סער וחבריו הן בסגנון: "אתם בשר מבשרנו, תחזרו הביתה".

מספר 2 בתקווה חדשה, יפעת שאשא ביטון, סיפרה אמש בחדשות 12 כי קיבלה פניות רבות מהליכוד. "הציעו לי הרים וגבעות", סיפרה, "כולל תיק החינוך. אמרתי להם שזה לא יקרה. אמרנו במפורש שלא נשב תחת נתניהו. באנו לעשות שינוי. אצלנו לא יהיו עריקים".
סער עצמו כתב אתמול בטוויטר: "עם פרסום התוצאות הסופיות ברור שלנתניהו אין רוב להקמת ממשלה בראשותו. עתה יש לפעול למיצוי האפשרות להקמת ממשלת שינוי. כפי שהודעתי בליל הבחירות: אגו לא יהיה שיקול".