לאחר קבלת ההחלטה בתחילת השבוע: זהבה גלאון, יו"ר מרצ לשעבר, הודיעה היום (שלישי)  כי תתמודד בפריימריז לראשות המפלגה, שיתקיימו ב23.8. היא צפויה להתמודד מול ח"כ יאיר גולן, שכבר הודיע על מועמדותו. בסרטון שפרסמה בעמוד הטוויטר שלה אמרה גלאון: "מרצ חוזרת, אני חוזרת".

ההחלטה להתמודד גמלה בליבה של גלאון כבר בתחילת השבוע, ואתמול בערוב היא החליטה להודיע על כך היום. אתמול, בתגובה לפרסומים השונים, היא פרסמה בטוויטר כי "כשיהיה מה להודיע, אודיע". היום, כאמור, היא הודיעה על כך רשמית.

זהבה גלאון חוזרת

גלאון התייחסה לחזרתה, במסר שכתבה בפייסבוק לארגון זולת, שהיא עומדת בראשו: "זו לא הייתה החלטה קלה עבורי. לפני כחמש שנים פרשתי מראשות מרצ אחרי 16 שנים בכנסת. לא תכננתי להתמודד שוב – אך יש לי גם אחריות לגורלה של מרצ שנמצאת על סף אחוז החסימה, וגם אחריות לגורלו של הגוש הישראלי-דמוקרטי ולשותפות של הגוש הזה עם הפלסטינים אזרחי ישראל".

עוד היא הוסיפה כי "הרגשתי שלא אוכל להסתכל על עצמי במראה אם, בשל העדפת הפעילות החשובה שלי בזולת, אביא לעלייתו של נתניהו שוב. אני מאמינה שמרצ בראשותי יכולה להגדיל את כוחה ולהיות משמעותית, להחזיר את הבייס שנטש אותה. אני לא יכולה לעמוד מהצד ולאפשר לגוש האמוני-תיאוקרטי בהובלת נתניהו, בן גביר וסמוטריץ' לשוב לשלטון".

במידה שגלאון תגבר על גולן בפריימריז לראשות מרצ, בראש שתי מפלגות השמאל תעמודנה נשים, זאת לאחר שמרב מיכאלי נבחרה אתמול לכהונה נוספת בראשות מפלגת העבודה.

זהבה גלאון מתייחסת לחזרתה, באדיבות מרצ.

כשעתיים לאחר שהודיעה על התמודדותה לראשות המפלגה, נפגשה גלאון עם ראש הממשלה, יאיר לפיד. במהלך פגישתם גלאון הביעה את מחויבותה לגוש השינוי בהנהגתו של לפיד.

ראש הממשלה לפיד וגלאון במהלך פגישתם (צילום: ללא קרדיט)
ראש הממשלה לפיד וגלאון במהלך פגישתם (צילום: ללא קרדיט)

ח"כ יאיר גולן, שכאמור צפוי להתמודד מול גלאון בפריימריז לראשות המפלגה, מסר בתגובה לחזרתה: "זהבה גלאון בעלת ניסיון ועבר של עשייה משמעותית, אך הפעם מרצ מסתכלת אל העתיד. האתגר הוא לא מי ישיג את המנדט המתנדנד בין העבודה למרצ, אלא מי יחזיר למרצ את מצביעי השמאל שנמצאים ביש עתיד, כחול לבן ובמפלגות אחרות. אני בטוח שביכולתי לבנות בית גדול ומשמעותי ולהבטיח שמרצ תהיה המצפן השמאלי של הממשלה הבאה. מרצ צריכה לצעוד קדימה בראש מורם".

ח"כ מוסי רז מסר בתגובה להודעת חזרתה של גלאון: "שמח על החלטתה של זהבה גלאון, תומך בה בכל ליבי. גלאון נאמנה לערכים, ישרה, שנונה ומנוסה, היא הכפילה בעבר את כוחה של מרצ ואני מאמין שביכולתה לחזק את מרצ שנית".

בנוסף, גם ח"כ מיכל רוזין בירכה את גלאון על חזרתה: "החלטתה של חברתי להתמודד על ראשות המפלגה היא המצפן שנחוץ למרצ בעת הזו. אני מאמינה שהיא תדע להוביל את מרצ בבטחה לקואליציה ולממשלה הבאה, תוך שמירה על הערכים והאידיאולוגיה של מרצ. הדמוקרטיה במרצ אינה מס שפתיים וכולנו יחד יכולים ויכולות לבנות את ההנהגה הבאה".

חזרתה של יו"ר מרצ לשעבר למירוץ על ראשות המפלגה, מגיעה לאחר לחצים רבים שהופעלו עליה מצד גורמים שונים. הפונים לגלאון ביקשו לשכנע אותה להתמודד "כדי להציל את הגוש כולו ולא רק את מרצ, שכן התוצאה הישירה של התרסקות מרצ מתחת לאחוז החסימה, עלולה להיות חזרת גוש נתניהו לשלטון", כך לטענתם.

גלאון וח"כ גולן צפויים לקיים התמודדות ראש בראש על תפקיד היו"ר, זאת לאחר שיו"ר המפלגה המכהן ושר הבריאות, ניצן הורוביץ, הודיע כי יתמודד לרשימת המפלגה לכנסת ה-25, אך לא לראשותה. במכתב בו הודיע כי לא יתמודד שוב לתפקיד יו"ר המפלגה, ציין שר הבריאות, ניצן הורוביץ, כי "בנקודת הזמן הזו, בה הובלתי את המפלגה בשלוש מערכות בחירות, וגם הכנסתי אותה לממשלת השינוי עם הרבה הישגים, החלטתי לא להתמודד הפעם על ראשות מרצ". 

עוד הוסיף השר: "אני לא פורש ואני לא עוזב את החיים הפוליטיים. אתמודד ברשימה לכנסת הבאה, ובוודאי שאמשיך בכהונתי כשר הבריאות, ויש הרבה עבודה לפנינו. מרצ היא תנועה דמוקרטית, תנועה של חברים, של רעיון, לא של איש אחד. מנהיגי המפלגה, נבחרים על ידי חברי התנועה, ממלאים את תפקידם בנאמנות, ומתחלפים".

גל עזיבות פוקד לאחרונה את המפלגה, כשבנוסף להודעתו של הורוביץ כי לא יתמודד על ראשות המפגה (אך יתמודד כאמור לרשימה), גם השרים תמר זנדברג ועיסאווי פריג הודיעו כי אין בכוונתם לנסות להתמודד לכנסת ה-25. הפריימריז לרשימת המפלגה ולראשותה צפויים להתקיים באותו היום, כאמור ב-23.8.