המרכז לקידום ההגינות בישראל הזמין לאחרונה סקר במטרה לבחון את נכונות הציבור להעניש ולא להצביע עבור מפלגות שיכללו ברשימתן לבחירות הקרובות חברי-כנסת שנהגו בצורה לא הוגנת. הסקר האינטרנטי בוצע  בתאריך 28.6.22 על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה בראשותם של פרופ' אבי דגני וד"ר רינה דגני על מדגם ארצי מייצג של הציבור בישראל.

הממצאים העיקריים:

  • 66% מסכימים עם האמירה: "חבר כנסת שמגלה חוסר הגינות בכך שאינו מסכים להצביע עם סיעתו ולמרות זאת אינו מתפטר ואינו מחזיר את המנדט למפלגה, אינו ראוי להיות חבר כנסת".
  • 95% מסכימים עם האמירה: "חבר כנסת המתנהג בגסות רוח או נוהג אלימות מילולית או פיזית,  אינו ראוי להיות חבר כנסת".            
  • % 93 מסכימים עם האמירה: "חבר כנסת שלא יהיה מוכן להתחייב בהצהרת האמונים שלו לנהוג בהגינות בביצוע תפקידו כחבר כנסת, אינו ראוי להיות חבר כנסת".(הגינות היא התייחסות לזולת בכבוד, ביושר ובהתחשבות).
  • 65% מסכימים עם האמירה: "צריך להעניש מפלגה ולא להצביע עבורה בבחירות הבאות, אם החליטה לכלול חבר כנסת שנהג כמתואר בסעיפים הקודמים, ברשימת המועמדים שלה לכנסת".                                           

עו"ד אהוד פלג, מנהל המרכז לקידום ההגינות בישראל אומר כי הסקר מצביע על דרישה חד-משמעית של הציבור הישראלי להתנהגות הוגנת מצד נבחריו עד כדי הצבת דרישה זו כתנאי לחברות בכנסת. בהקשר זה בולטת העובדה שהתנהגויות שונות של ח"כים שניצפו בכנסת החולפת, נתפסות כחוסר הגינות והופכות אותם בעיני מרבית המשיבים לבלתי ראויים לכהן בכנסת. כמו כן עולה באופן מובהק מהסקר נכונות של הציבור להעניש מפלגה ולא להצביע עבורה אם כללה חברי כנסת כאלה ברשימתה לכנסת הבאה.    

עו"ד פלג מציין כי הציבור הרחב שנוהג להסתפק בביקורת על התנהגות נבחריו, ראוי שישאב מסקר זה תחושה של כוח השפעה ממשי אם רק יחליט להצביע ברוח עמדותיו. מי שיפעל ברוח המסר של המרכז לקידום ההגינות בדבר אפס סובלנות לחוסר הגינות, ימצא שיש רוב גדול שעשוי לנהוג כמוהו . בכך יוכל הציבור להשפיע על המפלגות שלא לכלול ברשימותיהם חברי כנסת שאינם ראויים לשרת ציבור, מאחר שאינם מבינים את דרישת הסף להתאמה לשירות כזה, והיא התנהגות הוגנת, גם בהתנהלותם הפוליטית 

מסכם מנהל המרכז לקידום ההגינות: "כולנו היינו עדים בכנסת היוצאת להתנהגויות ולהתבטאויות שגרמו לנו להתבייש בנבחרינו ובתרבות הפוליטית שלנו. אם איננו רוצים להמשיך ולראות תופעות מכוערות כאלה גם בכנסת הבאה, הסקר הזה מראה שהדברים תלויים בנו; זה יקרה רק אם נחליט לא נצביע עבור מפלגות שנותנות גיבוי להתנהגויות כאלה, בכך שהן כוללות ברשימותיהן לכנסת הבאה חברי-כנסת שנהגו כך. השינוי החשוב הזה הוא בידינו: "לא פייר-לא עובר!".