האיחודים נמשכים: יו"ר ימינה ושרת הפנים, איילת שקד, ויו"ר דרך ארץ ושר התקשורת, יועז הנדל, חתמו היום (רביעי) על הסכם לאיחוד מפלגות לקראת הבחירות. במסיבת עיתונאים משותפת אמרה שקד: אנחנו מצויים כעת בעיצומן של שלושת השבועות בהם התרחשו הפרקים הקשים בהיסטוריה היהודית - את השיא נציין בתשעה באב. בשנים האחרונות מדינת ישראל נכנסה לסחרור, זר לא יבין זאת - איך אומת הסטרטאפ הגיעה למצב הזה. כל קבוצת נלחמת מלחמת חורמה לשם פסילת הצד השני, ניצחון של מחנה אחד הם אבל וחורבן הבית לצד השני".

אחרי שלא עברה את אחוז החסימה בסקר מעריב: שקד מצהירה - "נלך עד הסוף"

"כל אחד מהגושים שואף להקים ממשלה צרה שתשען על הקצוות. תהיה תוצאות הבחירות אשר תהיה - חצי מהעם ירגיש שגנבו לו את המדינה. אם תוקם ממשלה צרה היא תהיה חסרת יציבות ורק תגביר את הקיטוב ותגרור מערכת בחירות נוספת וזה לא הדבר הנכון. אני גאה להכריז על איחוד של מפלגת ימינה עם דרך ארץ. לסיעה משותפת שתקרא : 'הרוח הציונית'. יחד נביא ליציאה מהלופ חסר התקדים שהפולטיקה כפתה על עם ישראל, מאוד שמחה על שיתוף הפעולה עם הנדל", אמרה.

עוד הוסיפה: "יועז הוא שר ביצועיסט עם קבלות רבות בממשלה. חיבור הסיבים שהוביל הוא מהפכה טכנולוגית של ממש בעלת משמעות לאומית אדירה שמטיבה עם כלל האזרחים, מורידה מחירים, מצמצמת פערים ומקרבת את הפריפריה למרכז. רק הצבעה לרוח ציונית תבטיח ממשלה ציונית לאומית רחבה. אחדות ישראל היא ערך שהוא בסיס לקיומנו כמדינה יהודית ריבונית. הדרך היחידה לטפל בבעיות היסוד של החברה הישראלית היא אם נשוב להביט בתמונה הגדולה. והתמונה הגדולה היא ששבנו ארצה לכונן מדינה שתהיה אור לגויים. מדינה שבכל העולם תהיה מושא להערצה".

לדבריה, "ביחד נוביל להקמת ממשלת אחדות ציונית שתוכל למשול ולטפל בחיים עצמם של אזרחי ישראל. את משבר הדיור ויוקר המחיה לא מעניין כן ביבי ולא ביבי. רק ממשלה לאומית יציבה תוכל לקדם את השוק החופשי בישראל ולקדם את שגשוגם של החיים במדינה. רק ממשלת אחדות שהרוח הציונית תנשב בה, תיישב את כל חלקי ארצנו בלי להתנצל. כפי שפעלתי כשרת משפטים וכשרת פנים, אמשיך לפעול ולקדם את ערכיי בכל כוחי. אלחם בעודף הרגולציה ובחסמים הרבים מדי בשוק הישראלי. אמשיך לפעול להשבת כוחם של נבחרי הציבור אל מול המשפטיזציה שנכנסה לואקום השלטוני בישראל.

בימים אלו, שבין המצרים, אני מבקשת לעשות חשבון נפש כלפי הציבור שבחר בי. אני יודעת שרבים מכם נפגעו. לפני שנה, בעת הקמת הממשלה, רצינו למנוע את הטירוף שבבחירות חמישיות. חשבנו מה הדבר הנכון בעת הזו למדינת ישראל. האמנו שאפשר לייצר שותפות על מנת לטפל בצרכים של כלל אזרחי ישראל. צעדנו, , למהלך שטמן בחובו סיכונים ציבוריים ואישיים וסיכויים. בלי לוותר על קוצו של יוד מערכי הימין. האמת היא שהממשלה הזו קידמה את ערכי הימין כפי שלא נעשה כאן שנים ארוכות. פעלנו להקים ארבעה-עשר יישובים בנגב על מנת לחזק את המשילות ולייצר חיץ בין הפזורה לבין יישובי דרום הר חברון. ערכנו מצעד דגלים שמח והמוני ביום ירושלים מבלי להרכין ראש בפני החמאס, נלחמנו מלחמת חורמה בפשיעה במגזר הערבי. וזה רק על קצה המזלג. 

יועז הנדל ואיילת שקד (צילום: אריאל זנדברג)
יועז הנדל ואיילת שקד (צילום: אריאל זנדברג)

יחד עם זאת, בראייה לאחור המהלך לא צלח וממשלה צרה לא הצליחה לייצר יציבות שלטונית. בנוסף, לאורך כל התקופה היה חסר משהו, הייתה חסרה רוח, רוח ציונית. אזרחי ישראל, היום אנחנו מחזירים את הרוח, מחזירים רוח לאומית וציונית. אוסיף גם שכלקח, ממשלת ישראל אינה יכולה להישען על מפלגה ערבית. המפעל הציוני אינו יכול להיות תלוי באצבעות של נבחרי הציבור הערבי בישראל. 

אני קוראת מכאן לכל מי שרואה במדינת ישראל נס בקנה מידה היסטורי. לכל אלו שמברכים בשבת את מדינת ישראל כראשית צמיחת גאולתנו. לציבור שנלחם עבור הארץ הזו ורואה בה פלא שאינו מובן מאליו. למי שלראשונה בחייו חזה ברפורמות במערכת המשפט שאליהן ייחל. לישראלים שיודעים שהורדת מסים, הסרת חסמים והפחתת רגולציה הם הם הפתרון ליוקר המחיה. לכל מי שמתרגש מההמנון וגאה בדגל. רוח ציונית תהיה הבית של אלו שקצו בקיפאון ובשיח הפסילות ומאמינים שאפשר אחרת. בעזרת ה' ובעזרתכם נעשה ונצליח", אמרה.

שר התקשורת, יועז הנדל, אמר: "אנחנו עומדים כאן הערב, איילת ואני, מתוך תחושת שליחות גדולה להוציא את מדינת ישראל מהסחרור המטורף שבו היא נמצאת. חמש מערכות בחירות בזמן קצר רק העמיקו את הקרע והפילוג בעם. אין כאן מנצחים, רק מפסידים. מדינה שמפסידה. אנחנו כאן כדי שמדינת ישראל תנצח".

הרוח הציונית  (צילום: הרוח הציונית )
הרוח הציונית (צילום: הרוח הציונית )


"היום איילת ואני יוצרים את השותפות הזו מתוך אחריות לעתיד המדינה. מתוך רוח ציונית. אנחנו מתנגדים נחרצות לממשלה צרה של נתניהו שבה יעסקו אך ורק במה שטוב לו. אנחנו מתנגדים נחרצות לממשלה צרה משמאל עם המשותפת וגורמים קיצונים. יש פה שני מחנות. מחנה אחד מציע ממשלת 61 עם בן גביר שתפטר את היועמ"שית, תפסיק את המשפט ועוד ועוד נושאים שקשורים רק לאדם אחד. והמחנה השני מציע לנו ממשלה עם המשותפת או לחילופין לגרור את ישראל לבחירות שישיות ושבעיות כדי להתיש את הצד היריב", הוסיף.

"לנו נמאס. דווקא עכשיו, בימי בן המצרים רגע לפני התזכורת שלנו על הבית שנחרב בגלל שנאת חינם", המשיך השר הנדל ואמר כי "אנחנו דורשים אחדות. אנחנו נהייה הציר שיכפה ממשלת אחדות. אני אומר זאת בקול ברור לפני הבחירות: ממשלה שתורכב מהליכוד והשמאל מרכז. אין שום דרך אחרת. בממשלה הזאת למדנו שהדרה של חצי מהעם מובילה לחוסר יציבות. אחדות היא נכס אם יודעים לקיים אותה נכון".

איילת שקד (צילום: אבשלום ששוני)
איילת שקד (צילום: אבשלום ששוני)


כאמור, בשעות הלילה צוותי המשא ומתן מטעם מפלגות ימינה ודרך ארץ נפגשו של ימינה ודרך ארץ לטובת מעבר על ההסכמים לריצה משותפת. במהלך הפגישה הושגה הסכמה מרבית הסעיפים. מאיילת שקד ויועז הנדל נמסר: "אנחנו עושים את מירב המאמצים כדי לסגור קצוות בהקדם על מנת שנוכל להביא רוח חדשה לישראל". המכשול העיקרי במו"מ שעיכב את ההסכמה היה היחס לנתניהו. אחרי ויכוחים רבים הגיעו לנוסח המקובל על שני הצדדים: לא מטילים ווטו ולא פוסלים את הישיבה בממשלת נתניהו. עם זאת, הכיוון הוא ממשלת אחדות רחבה ולא ממשלת ימין צרה.

כמו כן, הרכב הרשימה עדיין לא ברור, ולחברי ימינה ששוחחו עם שקד נמסר כי המקומות ייקבעו סופית רק בספטמבר. בנוסף, שקד והנדל מתכוונים לשריין אישיות מוכרת מהציבור הדתי-לאומי במקום גבוה ברשימה. מתן כהנא ככל הנראה לא יישאר במפלגה. כהנא מנהל במגעים עם מפלגת כחול-לבן - התקווה החדשה, אולם עדיין לא סגר את הדלת.

על כל פנים, ההרכב הסופי ייסגר לקראת הגשת רשימות, אולם על פי הסיכומים שקד תעמוד בראש, אחרי הנדל ולאחר מכן  נציג מהמגזר הדתי-לאומי. בהמשך הרשימה גם ח"כ האוזר ושאר חברי ימינה המכהנים כיום.

מהציונות הדתית נמסר בתגובה: "הבשורה היחידה מההכרזה של שקד הערב היא למעשה העריקה הסופית שלה מהמחנה הלאומי והימין והבחירה שלה לחבור ליועז הנדל, שמתנגד לממשלת ימין בראשות נתניהו, דבר שיוביל שוב להקמת ממשלת שמאל עם המפלגות הערביות תומכות הטרור". ח"כ קטי שטרית: "שקד: בממשלה צרה, חצי עם ירגיש מנודה. אז למה הקמת ממשלה צרה עם תומכי טרור?". 

ראש הממשלה לפיד: "מברך את שרת הפנים איילת שקד ושר התקשורת יועז הנדל, על הקמת מפלגת 'הרוח הציונית', נמשיך לפעול ביחד למען אזרחי ישראל"