חבר הכנסת אלי אבידר ממשיך בכל הכוח עם הניסיון להיכנס לכנסת ה-25. הבוקר (שלישי), לאחר שרשם המפלגות הודיע לו כי הוא יוכל להשתמש בשם "ישראל חופשית-דמוקרטית", שוחח אבידר עם ענת דוידוב וענת שלו ב-103FM והבהיר כי שיחותיו עם רשימת רע"מ על אפשרות לאיחוד הן אופציה "להיות גיים צ'יינג'ר במערכת הבחירות".

בפתח דבריו הסביר חבר הכנסת כי "כמו כל המגעים לאיחודים, זה יבשיל אך ורק בתחילת ספטמבר, זה עושה את המשמעות שלו, את המהלכים שלו גם בתוך החברה הערבית, זה לא מהלך פשוט, גם בחברה היהודית. אני מאוד אופטימי שהדבר הזה יכול להיות גיים צ'נג'ר במערכת הבחירות. אם זה יצליח, זה יהיה מצוין. לא יצליח? לא קרה כלום".  

לטענתו, הוא תמיד היה ביחסים טובים עם חברי הכנסת הערבים, כך שחיבור עם אחת ממפלגותיהם הוא טבעי עבורו: "אני מחובר לחברי הכנסת הערבים בצורה די טובה מיום כניסתי לכנסת. דיברתי במהלך השנה האחרונה, לא רק עם רע"ם, גם עם המשותפת, על זה שהם צריכים להיכנס לקואליציה, יעידו על זה כל חברי הכנסת. הם, הרשימה המשותפת, המפלגה היחידה שחתומה בצורה מלאה וגם עמדו מאחורי המילה שלהם, לתמוך ב'חוק נאשם בפלילים'. יש שתי אוכלוסיות שאנחנו רואים שיכולות לפגוע בגוש, וזו אוכלוסייה ערבית שלא תרצה להצביע".  

אבידר ניסה להסביר מדוע איחוד שכזה יכול להביא את המצביע הערבי בחזרה לקלפי ואמר: "בבחירות הקודמות הם לא הצביעו. בבחירות 3, הצביעו 15 מנדטים בחברה הערבית, בבחירות 4, הצביעו רק 10 מנדטים. בכל הסקרים כרגע, מספר המנדטים בחברה הערבית יורד אפילו בעוד מנדט וחצי. הם טוענים בכל סקרי העומק שאין להם למי להצביע. זה לא רק בצד הערבי, יש גם בצד היהודי. יש מצביעים שהצביעו לגוש השינוי, שמסתכלים היום על המפלגות בגוש השינוי ואומרים, 'אין לי למי להצביע'".  

חברי הרשימה המשותפת: אחמד טיבי, איימן עודה וסאמי אבו שחאדה בישיבת סיעה (צילום: מרק ישראל סלם)
חברי הרשימה המשותפת: אחמד טיבי, איימן עודה וסאמי אבו שחאדה בישיבת סיעה (צילום: מרק ישראל סלם)

חבר הכנסת, אשר נחשב לקול בולט בקידום "חוקי הנאשם" טען כי הוא מאמין שישנם 10 מנדטים שאינם יודעים עוד למי יצביעו: "ברור שחלקם יצביע בסוף, אבל אנחנו אומרים – 'אנחנו רוצים להציל, לפחות שני מנדטים באופן ודאי של כאלה שלא יצביעו'. אותם מנדטים, מה, הם יצביעו למרצ? אני מציע לאפשר להם בית פוליטי כדי שיהיה להם למי להצביע, ולא לסמוך על הרגע האחרון שייכנס להם פתאום איזשהו סנטימנט שהם חייבים להצביע. אנשים שלא יצביעו למרצ – לא יעזור מה מרצ תעשה, שלא יצביעו למפלגת העבודה בגלל המדיניות של עמר בר־לב במשטרה, ובגלל שמפלגת העבודה העבירה את חוק הסמכויות, 2.5 מנדטים ליברליים שהצביעו לישראל ביתנו, לא יצביעו הפעם". 

""הפירורים האלה יצילו את הגוש. אם הפירורים האלה לא יצביעו, הם יפילו את הגוש, והדבר הטוב ביותר שנוכל לצפות לו זה ללכת לסבב בחירות שישי, שמבחינתי זה אסון", הבהיר.

לאחר מכן הוא התייחס לפוסט שכתב על ראש הממשלה יאיר לפיד ועל פגישתם, בה הבהיר לראש הממשלה כי אין בכוונתו לפרוש מהמרוץ לכנסת: "המפלגה שלנו עוברת כתישה כבר שבועות רבים, 'תתאחד, תתאחד, תתאחד, תגלה אחריות'. אנחנו עוברים את הקמפיין שעברו בוגי יעלון ורון חולדאי בבחירות הקודמות, רק שאנחנו פחות נאיבים. אז הלכתי לפגישה עם ראש הממשלה ושאלתי אותו, 'איפה אתה רואה את האיחודים?' הוא הסביר בצורה ברורה, שהוא לא רואה איחוד שכולל אותנו וזה מצוין. הבהרנו את התמונה, 'אנחנו מבינים', אבל גם אמרנו שלא נעשה את מה שבוגי יעלון עשה, אנחנו נרוץ עד הסוף. אנחנו בעד איחודים ואתם רואים שאני מנסה את כל סדרת האיחודים האפשרית. אם הייתה מפלגה במאדים, הייתי מציע להתאחד איתה. אתם רוצים להבין איזה שינויים טקטוניים הידיעה הזאת (איחוד בין רע"ם למפלגתו של אלי אבידר) של מוחמד מג'אדלה עושה? תיכנסו לדף האישי של מנסור עבאס, תראו מה הוא כתב. הוא כתב מאמר 'אני לא תמים'. אני אומר לכם, הדבר הזה יכול לעשות שינוי גדול. האם זה יצליח? אני לא יודע".  

"אנחנו מוכנים לאיחודים במצב ששום מפלגה אחרת בגוש לא הייתה מוכנה לעלות על דל שפתיה. הלכנו לראש הממשלה, שאלנו אותו, הוא הבהיר את עמדתו, אנחנו ממשיכים קדימה", סיכם אבידר.

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM