בחירות 2022: המאמצים ליצירת איחוד בין מפלגת העבודה ומרצ נמשכו גם במהלך סוף השבוע האחרון, כאשר יושבות הראש - זהבה גלאון והשרה מרב מיכאלי - הוזמנו במוצאי שבת לפגישה בביתו של ראש הממשלה יאיר לפיד בתל אביב, כדי לדון על הסוגיה. נראה כי העובדה שהפגישה הסתיימה בתוך פחות משעה, וללא הישגים כלשהם, לא מונעת מגלאון מלאבד תקווה.

סקר "מעריב": גוש נתניהו מתחזק, לראשונה - מרצ עוקפת את העבודה
סקר מנדטים: איך משפיעים המגעים לאיחוד בשמאל על מפת הגושים?
לקראת איחוד בין העבודה למרצ? "ריצה עצמאית היא הדאגה האמיתית לגוש"

יו"ר מרצ התייחסה הבוקר (ראשון) לסוגיה בשיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב. בראשית הראיון ב-103FM, היא סיפקה פרטים חדשים על הפגישה בבית ראש הממשלה בתל אביב. "היא התנהלה באווירה ידידותית וכל אחד אמר את הדברים שלו", הסבירה, "אבל האווירה הייתה בהחלט מכובדת וידידותית". 

המגישים תהו - מדוע הפגישה היתה כל כך קצרה, וגלאון הסבירה: "הצדדים אמרו את דעתם. ראש הממשלה הביע את רצונו באיחוד של שתי המפלגות, בגלל החשש שאולי אחת מהמפלגות לא תעבור את אחוז החסימה, ואז המשמעות היא חזרתו של נתניהו, בן גביר וכל השאר. אני הבעתי ביטחון רב בחוזקה של מרצ". היא הדגישה כי "מרצ מתחזקת, אבל מתוך אחריות לגוש ולמדינה, אנחנו מוכנים ללכת לאיחוד ומרב אמרה את דעתה בנושא. הדברים ידועים".  

את חושבת שמרב מיכאלי לא מבינה את גודל הבעיה פה?
"אני לא חושבת שאפשר להגיד דבר כזה על מרב מיכאלי. מרב אישה חכמה, היא בהחלט מבינה את המשמעות של הדברים. היא חושבת והיא מביעה את זה לא אחת, שריצה משותפת תקטין את הכוח של כל אחת מהמפלגות. מיכאלי חושבת שריצה בנפרד לא תפגע בגודלו של הגוש. זה הימור והיא אמרה שיש בידה סקרים שמציגים את זה".  

אתם יושבים מול רה"מ והוא מציג לכם נתונים, סקרי עומק?
"לא הוצגו הניירות עצמם. דובר על המחקרים. יאיר לפיד הציג בעל פה. הוא אמר 'יש לי כאן את כל המחקרים', מרב באה עם מחקר. כל אחד דיבר על המחקרים שיש לו".

המגישים ציינו כי "הסקרים האחרונים מציגים כי המצב של מפלגת העבודה פחות טוב מזה של מרצ". גלאון השיבה להם כי "זה נכון, ולכן אני אמרתי בפתח דבריי שאני בטוחה בחוזקה של מרצ ובהתחזקותה של מרצ, ולמרות זאת אני חושבת שאני לא יכולה לקחת צ'אנס, אני לא יכולה להמר על מה עלול להיות לאחת המפלגות".  היא הדגישה: "אני חושבת שמרב מאמינה שאם כל אחת מהמפלגות תרוץ בנפרד, זה אפשרי. זה יכול להיות, אבל יכול להיות שגם לא".  

השרה מרב מיכאלי לפני הפגישה עם רה''מ לפיד (צילום: אבשלום ששוני)
השרה מרב מיכאלי לפני הפגישה עם רה''מ לפיד (צילום: אבשלום ששוני)

היא נשאלה האם המשא ומתן ביניהן צפוי להתחדש, והשיבה: "נותר איזשהו פתח. כל אחד מהצדדים אמר את דברו ואפשר לומר תם ולא נשלם. נותר איזה פתח שאולי נדבר שוב, שאולי ניפגש שוב, אבל לא בטוח שנצליח להיפגש עם ראש הממשלה כי הוא אמור לטוס לגרמניה". יוכפז ודוידוב ציינו כי "רוב הסיכויים שהחיבור הזה כבר לא יקרה בארבעת הימים הקרובים עד הגשת הרשימות, וגלאון ענתה: "אבל מכיוון שאני אישה אופטימית, אני תמיד אומרת, 'מכיוון שנותר איזה חרך, אז אולי בכל זאת".  

איזה חרך?
"אני אומרת, אם אנחנו נדבר שוב עם רה"מ או אנשים מטעמנו ידברו אחד עם השני, אין לי מושג, אני לא יודעת. כרגע כמו שזה מסתמן, אין היתכנות, אבל אתה יודע, אף פעם לא אומרים נואש".  

בסך הכול אתם מתחרים על אותו פלח מצביעים, ואם מפלגת העבודה תעשה געוואלד אז מרצ עלולה להפסיד.
"אני לא סגורה על זה לחלוטין שאנחנו מתחרים על אותו פלח מצביעים, אבל בוודאי שיש ממשק בין המצביעים. כל הגישה שלנו, של החברים שלי במרצ, אנחנו מגלים גישה אחראית. אנחנו אומרים בצורה ברורה, 'אנחנו מפלגת שמאל, אנחנו מתכוונים להיות דופן גדולה לשמאלו של רה"מ לפיד בממשלה הזו'. אני חושבת שאנשים שמזדהים עם תפיסת העולם הכוללת שלנו, גם החברתית וגם המדינית, ייתנו לנו את הכוח. אני גם אף פעם לא רוצה להציג עמדה של 'לא יכול להיות ומה פתאום'. אני זהירה. אני חושבת שאנחנו מציגים את העמדות שלנו בצורה מאוד ברורה, את היעדים שלנו, ואני מאמינה ששישה במנדטים זה לא סוף פסוק, אם נרוץ לבד".  

בסיום השיחה, גלאון נשאלה האם מיכאלי חשפה במי תתמוך לראשות הממשלה, וציינה כי "הדבר לא עלה בכלל".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103