האגף הלוגיסטי של ועדת הבחירות המרכזית, בסיוע משרד החוץ, יפתח היום במבצע להעברת 103 קלפיות וציוד נלווה לצורך קיום הבחירות עבור 101 נציגויות ישראליות בחו"ל. זאת לאחר שיו"ר ועדת הבחירות, השופט העליון יצחק עמית, הוציא בסוף השבוע צו המחייב את עובדי משרד החוץ להימנע משיבושים של משלוח הקלפיות.

הצו התקבל בעקבות עתירה של מדינת ישראל ומנכ"ל משרד החוץ ליו"ר ועדת הבחירות המרכזיות בדרישה שיורה לוועד עובדי משרד החוץ להימנע מלהפריע למהלך הסדיר של הבחירות, ולבטל כל הוראה שניתנה לעובדים למנוע את שליחת הקלפיות וחומרי ההצבעה לנציגויות המדינה בחו"ל.

הבחירות בנציגויות הדיפלומטיות והקונסולריות של ישראל יתקיימו ב־20 באוקטובר, 12 יום לפני מועד הבחירות בארץ. בהתאם לחוק הבחירות יש לשלוח את הקלפיות וחומרי ההצבעה לא יאוחר מהיום - היום ה־35 לפני הבחירות. בשל עיצומים שנוקטים עובדי משרד החוץ במסגרת סכסוך עבודה מול הנהלת המשרד, חששו בוועדת הבחירות מפני שיבוש תהליך הבחירות, ולכן עתרו באמצעות פרקליטות המדינה ובשיתוף מנכ"ל משרד החוץ.

זכאי ההצבעה בחו"ל הם עובדי המדינה המשרתים בחו"ל, נציגי קרן היסוד, נציגי ההסתדרות הציונית ונציגי הקרן הקיימת לישראל. מספר בעלי זכות ההצבעה בחו"ל עומד על יותר מ־4,300 מצביעים. מספר בעלי זכות ההצבעה הגבוה ביותר הוא בני יורק, שם יוצבו שתי קלפיות. משרד החוץ ישגר היום באמצעות הדואר הדיפלומטי קלפיות וחומרי הצבעה גם לנציגויות ישראל במצרים, ירדן, מרוקו, איחוד האמירויות ובחריין.

בהחלטתו מיום שישי קבע השופט עמית כי הסתדרות העובדים הכללית וועד עובדי משרד החוץ יבטלו לאלתר את ההוראה שלפיה אין לשלוח את חומרי הבחירות לנציגויות, ויפעילו את מרותם הארגונית כדי להבטיח שחומרי הבחירות יישלחו ויתקבלו במועד. השופט ציין בהחלטתו כי "כזכור, הזכות לבחור לכנסת שלא בישראל יוחדה על ידי המחוקק לעובדי המדינה או לעובדי המוסדות הלאומיים, שנמצאים ביום הבחירות בחו"ל עקב עבודתם".

עוד הוסיף: "ככל שידיעתי מגעת, חלק ניכר מבעלי הזכות לבחור בנציגויות הם עובדי משרד החוץ עצמם, ואי־הגעת חומרי הבחירות אליהם במועד תפגע בעיקר בהם". השופט גם חייב את ועד עובדי משרד החוץ ואת הסתדרות העובדים החדשה בהוצאות בסך 20 אלף שקל.

מוועד עובדי משרד החוץ נמסר בתגובה: ״בעקבות המהלך הכוחני של שר החוץ יאיר לפיד יוחזרו לתוקף לאחר החג כל העיצומים שהושעו. שר החוץ יאיר לפיד בורח מאחריות לפתרון המשבר שהולך ומעמיק, ופוגע בשירות החוץ הישראלי בימים מאתגרים אלה. האחריות להחרפת העיצומים מונחת לפתחו״.

עם סיום ההצבעה בחו"ל, יוחזרו הקלפיות לישראל ויועברו באופן מאובטח לכנסת.