שר האוצר ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תקף היום (חמישי) באולפן הבחירות של וואלה! את ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ על "החיזור הגורלי" שהם מנהלים מול החרדים. "מה שמטריד אותי זה הרומן הזה של גנץ ולפיד עם דרעי וגפני", אמר. "אנחנו בכל מקרה לא נהיה שם, וברור לי לצערי היום שבכדי להגיע לראשות ממשלה גם לפיד וגם גנץ יהיו מוכנים להקריב את ישראל ביתנו כדי להקים איתם קואליציה".

"מדבר עם הרבה אנשים": גפני משיב לאחר שספג ביקורת על פגישתו עם לפיד
"אדם ראוי, שותף פוטנציאלי": באופוזיציה מעבירים מסר לבני גנץ
ברקע הפלונטר הפוליטי: ח"כ מהאופוזיציה בחן הקמת ממשלה חלופית עם גנץ

המפה שבני גנץ מצייר היא או סולחה שלך עם החרדים או בחירות שישיות. נשאלת השאלה אם נגיע לסיטואציה הזו, לא תרצה בכל זאת להקים ממשלה עם החרדים?
"אני לא רבתי עם החרדים, להפך אנחנו רוצים לעזור לחרדים ואין לי מה לעשות סולחה. אנחנו בקואליציה עם ש"ס ויהדות התורה לא נהיה, בניגוד ללפיד וגנץ. אני אומר, מי שהכי פוגע בציבור החרדי זה ש"ס ויהדות התורה כי הם רוצים אותם בורים עניים בלי השכלה, בלי מקצוע, תלויים כל החיים בקצבאות - כי יחד עם קצבאות נותנים להם פתק הצבעה".

אתה אמרת בוא נשים את כל החרדים במריצות נזרוק אותם לזבל.
"אני רוצה לזרוק אותם ללימודים, להשכלה, למקצוע שיכולו להרוויח כסף בכבוד ולא יהיו תלויים בנדבות. זה מה שאנחנו רוצים".

איך החיזור הזה נראה?
"כשאני שומע שגנץ אומר בכל הצהרה שהוא רוצה ממשלה עם שס ועם יהדות התורה".

שר הביטחון בני גנץ (צילום: אבשלום ששוני)
שר הביטחון בני גנץ (צילום: אבשלום ששוני)

לפיד לא אומר.
"לפיד לא אומר, רק עושה. כשקוברינצקי נפגש עם מומו ודרעי, הם לא דיברו על הצגה אחרונה בתיאטרון גשר. היו להם עניינים אחרים. גם מאיר כהן שמופקד על הקשר עם החרדים עובד קשה בחתונה של גפני ובכל מיני מפגשים".

על המורים והמתמחים

יש תחושה שמאז הבחירות יש יותר מחלוקות בינך לבין לפיד, לדוגמה איך להתנהל מול שביתת המורים או קיצור התורניות של המתמחים.
"יש הבדל בגישה ובתפיסה, לכן אנחנו במפלגות שונות. אין ספק שגם לניסיון יש משקל. אני לא חושב שיש עוד פוליטיקאי אחד בכנסת שיש לו את הניסיון כמו לאביגדור ליברמן. פה חשוב גם ניסיון וגם יכולת עמידה בלחצים. אי אפשר בכל פעם להתפרק מול כל לחץ".

הרגשת שלפיד משדר חוסר ניסיון?
"אני חושב שקודם כל צריך יכולת עמידה בלחצים, וברור שפה לוחצים מההסתדרות ופה לוחצים המורים ופה המתמחים. לא צריך להיכנס לוויברציות, לא צריך להתפתל. אם יש לחצים - צריך לעמוד, אני חושב שניהלתי את זה בצורה מאד אחראית. אני גם ראיתי בריאיון האחרון של לפיד באחד העיתונים שהוא אמר 'אני מבין ששר האוצר תפקידו לשמור על הקופה'. לא, הוא כנראה לא מבין מה תפקידו של שר אוצר, זה לא לשמור על הקופה זה לדאוג לצמיחה וליציבות".

אתה הרגשת את חוסר העמידה בלחצים על לפיד?
"מצד כולם, כל הממשלה הזאת. טוב שלפחות שר אוצר עומד בכל הלחצים ובכל הדרישות".

"נתניהו עם 61 - אסון"

לדברי ליברמן, "אם נתניהו יגיע ל-61 אז הוא יקים ממשלה וזה אסון גדול. אם הוא יגיע ל-59 אז זה סיבוב חמישי. אני חושב שמה שהיה נקודת השבר זה הפריימריז הפנימיים. יש יותר מדי כעס שהצטבר נגדו בתוך סיעת הליכוד והוא בפעם הראשונה מתמודד מעמדה של ראש אופוזיציה".

אבל אם נתניהו לא מגיע ל-61 יש מלחמה בין גנץ ללפיד מי יותר מתאים להיות ראש ממשלה.
"זה פחות מעניין אותי, כרגע צריך להקים קואליציה ציונית בלי נתניהו".

אביגדור ליברמן (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)
אביגדור ליברמן (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)

יש קרב בתוך המחנה שלכם על ראשות הגוש. יש משמעות של לפיד לעומת גנץ?
"יש משמעות קריטית לעניין הגודל המפלגה, כמובן. אמר את זה גם גדי איזנקוט - מספר שלוש של גנץ".

כלכלה ודיור

בממשלת השינוי המצב הכלכלי הידרדר.
"אני חושב ההפך. מצד אחד הורדנו מחירים משורה ארוכה של מוצרים. ממחיר הדלק, דגים, שורה של מוצרים שהצלחנו להוריד מחירים. תסתכל על מדד המחירים לצרכן האחרון שירד. ומצד שני, הוספנו הרבה כסף להכנסה פנויה, מ-50% תוספת לתשלום חודשי לחיילי סדיר, דרך ניצולי שואה".

אבל המשבר המרכזי הוא משבר הדיור.
"אין ספק שגם במחירי הדיור נראה שינוי. כמות התחלות הבניה, השיווקים שעשינו, זה לא היה פה 30-40 שנה. ברור שבשוק הנדל"ן לא ניתן לטפל לא בשבוע ולא בחודש. אצלנו אחת הבעיות שהתרגלנו לראות זה מיד ועכשיו, שלום עכשיו, מלחמה עכשיו, הורדת מחירים עכשיו".

אבל יש גם את מחירי השכירות. אמרת שאין עליה במחירי השכירות חוץ מכמה רחובות בתל אביב.
"אמרתי שיש עליה. ברור שגם פה לא טיפלנו נכון. אבל זאת הירושה שקיבלנו. הממשלה הזאת קיימת שנה וקצת, רומא לא נבנתה ביום אחד. קיבלנו את המדינה אחרי שלוש שנים שלא התקיים שום דין תקציבי. קיבלנו את המדינה תוך כדי משבר קורונה, עברנו שני גלי קורונה ועוד מלחמה ברוסיה. ביום שנכנסתי למשרד האוצר האבטלה היתה 9.4% הגרעון 10.5%, תחזית הצמחיה הייתה 5.1%. סיימנו את השנה עם צמיחה של 8.2%, אפס גירעון ואפס אבטלה".

יו''ר הליכוד בנימין נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)
יו''ר הליכוד בנימין נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)

לא הייתה לכם אפשרות לעשות יותר מנתניהו?
"לא, אף אחד לא היה עושה גם חצי ממה שעשינו. לא בתחום החברתי, לא בכל התוספות שכר לניצולי שואה, לפנסיונרנים שחיים על השלמת הכנסה, חיילים, כל ההסדר עם הנכים בעלות 2.7 מיליארד שקל עם נכי צה"ל מיליארד שקל, אותו פרויקט אדיר שהבטחתי וקיימתי במיגון הצפון".

תרצה להיות שר אוצר בממשלה הבאה?
"כן. אנחנו נהיה חייבים להשלים את המלאכה. אני אומר לכם, בהשוואה לכל מדינות העולם אנחנו במצב הכלכלי הכי טוב".