בניגוד לוועדת הבחירות: בית המשפט העליון הפך היום (ראשון) את החלטת יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט יצחק עמית, וקבע כי עמיחי שיקלי יוכל להתמודד ברשימת הליכוד לכנסת ה-25.שמונה שופטים הכשירו את מועמדותו של שיקלי, מלבד השופט גרוסקופף שהצביע נגד. במקביל, בג"צ דחה את העתירות נגד ח"כ סילמן והותיר לה להתמודד גם כן.

ועדת הבחירות המרכזית פסלה את התמודדות בל"ד בבחירות לכנסת
הסתיים הדיון בעליון על פסילת עמיחי שיקלי; הנשיאה חיות: "התיק לא פשוט"

סגן יו"ר ועדת הבחירות מטעם הליכוד טוען: לשופט יצחק אין סמכות לפסול את שיקלי

 שיקלי בירך על החלטת העליון ומסר: "הצדק נעשה". סגן יו"ר ועדת הבחירות מטעם הליכוד, עו"ד אילן בומבך, מסר: "ביהמ״ש העליון קיבל היום החלטה נכונה וצודקת. ההחלטה ניתנה ללא נימוקים אך נראה מהתבטאויותיהם בדיון שגם הם סבורים שהחלטת השופט עמית ניתנה בחוסר סמכות ומי שהיה צריך לקבל את ההחלטה היא מליאת ועדת הבחירות המרכזית כפי שקובע החוק".

"ח״כ לשעבר שיקלי הסתמך על הפשרה שהושגה ביוזמת שופטי ביהמ״ש המחוזי באישור היועצת המשפטית של הכנסת. כל תוצאה אחרת היתה פוגעת באמון הציבור וביכולתם להסתמך על הצעות פשרה מצד שופטים וזו תוצאה שהדעת אינה סובלת. שקלי פעל ממניעים אידיאולוגיים ולא קיבל כל תמורה ולכן גם פעל כדין", הוסיף. מנגד, יו"ר מרצ, זהבה גלאון, תקפה את ההחלטה. "השירונים של שיקלי וסילמן בליכוד הם שחיתות שלטונית. גם אם בית המשפט קבע שזה כשר, זה משחית ומסריח", אמרה.

כמו כן, שופטי העליון אישרו את התמודדות מפלגת בל"ד פה אחד.  בנימוקי בית המשפט בדיון על בל"ד, נכתב כי "בהינתן דלות בקשת הפסילה שהונחה לפניי וועדת הבחירות, שלא חידשה דבר ולא הוסיפה דבר על בקשות פסילה שהוגשו בעניינה של המערערת במערכות בחירות קודמות, לא היה מקום למנוע על בסיסה את השתתפות המערערת בבחירות לכנסת ה-25".

יושב ראש מפלגת בל"ד, סמי אבו שחאדה, מסר בתגובה: "החלטה חשובה שקיבל בית משפט העליון פה אחד והיא לסתום את הפיות של כל הגזענים הקטנים אשר מנסים שוב ושוב לפסול את בל"ד מלהתמודד בבחירות. אנחנו נמשיך את מאבקנו למען צדק, שוויון למען כל אזרחים במדינת כל אזרחיה".

אבו שחאדה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אבו שחאדה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כזכור, בית המשפט העליון דן בחמישי האחרון בערעור של מפלגת הליכוד על פסילתו של שיקלי על ידי ועדת הבחירות המרכזית, שטענה כי לא התפצל מסיעת ימינה בהתאם לחוק. קודם לכן מפלגת מרצ משכה את העתירה נגד שריונה של ח"כ עידית סילמן ברשימת הליכוד לכנסת.

באשר לבל"ד, בערעור שהוגש על ידי ארגון השמאל עדאלה נטען כי בקשת הפסילה של המפלגה הייתה דלה בראיות, שרובן כבר נידונו בעבר בבית המשפט העליון, שלא הצדיק את פסילתה. בל"ד נפסלה בוועדת הבחירות ברוב של תשעה חברים (נציגי המחנה הממלכתי, ישראל ביתנו, דרך ארץ וימינה) מול חמישה שהתנגדו (נציגי מרצ, הרשימה המשותפת ורע"ם). כל חברי הוועדה שמייצגים את מפלגות הימין לא השתתפו בדיון ובהצבעה, כמו גם נציגי יש עתיד.

בעבר בג"ץ לא פסל את חברי הכנסת של בל"ד כאשר הם היו חלק מהרשימה המשותפת, הפעם בל"ד, בראשות היו"ר ח"כ סמי אבו שחאדה, מתמודדת לכנסת באופן עצמאי. על פי הסקרים, בל"ד לא עוברת את אחוז החסימה, ולהחלטת בג"ץ בעניין תהיה השפעה העשויה להכריע את המאבק בין הגוש שבהובלת ראש הממשלה יאיר לפיד לגוש שבהובלת ראש האופוזיציה בנימין נתניהו.

בגוש לפיד קיוו כי בל"ד תיפסל, ובכך המצביעים הפוטנציאליים שלה במגזר הערבי יצביעו לרע"ם, שכבר חברה בקואליציה תחת לפיד, או לרשימה המשותפת בהובלת איימן עודה ואחמד טיבי. מנגד, בגוש נתניהו קיוו כי בל"ד לא תיפסל, ובמקרה שלא תעבור את אחוז החסימה - היא תשרוף קולות לשתי המפלגות המתמודדות איתה על קולם של הבוחרים במגזר הערבי.