סיעת יש עתיד התכנסה אתמול לישיבה מיוחדת לקראת הבחירות, שבמהלכה התייחס יו"ר המפלגה, ראש הממשלה יאיר לפיד, לקמפיין של שר הביטחון בני גנץ, שמקדם את עצמו כמועמד לראשות ממשלה. בתשובה לשאלה "האם מועמד עם 12 מנדטים יכול להרכיב ממשלה?", ענה לפיד כי "רק אחת משתי המפלגות הגדולות צריכה להקים את הממשלה הבאה".

יממה לאחר התקרית עם נתניהו: סקרי בחירות עם חדשות מעודדות לבן גביר
סמוטריץ' הציג את דרישותיו המשפטיות והבהיר: "הן לא יחולו על נתניהו"

מהמחנה הממלכתי נמסר בתגובה: "ללפיד אין ממשלה, זה עניין של מספרים ואף אחד לא מתכוון להקים ממשלה עם המשותפת. את הממשלה הבאה יקים רק מי שיכול לפרק את גוש נתניהו ולאחד את העם - בני גנץ". ברקע הוויכוח המתוקשר הזה, טוענים גורמים בגוש המרכז־שמאל כי אחת המטרות הפוליטיות ששם לו לפיד לקראת הבחירות היא "לשתות" כ־3־4 מנדטים מהמחנה הממלכתי כדי לצמצם עד כמה שאפשר את הפער האלקטורלי בין יש עתיד לבין הליכוד.

יאיר לפיד בפתח ישיבת סייעת יש עתיד (צילום: אלעד גוטמן)

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' וח"כ שמחה רוטמן הציגו אתמול את תוכנית "חוק וצדק" לתיקון מערכת המשפט של הציונות הדתית. לדברי סמוטריץ', "מי שאשם בירידה באמון במערכת אכיפת החוק היא המערכת עצמה. היא אפשר להתעלם מתת־התנאים הלא אנושיים שמוחזקים כלואים, תוצר של מערכת משפט וחוק. אי אפשר להתעלם מאלפי אזרחי ישראל שעוברים עינוי דין.

סמוטריץ' ורוטמן (צילום: אבשלום ששוני)
סמוטריץ' ורוטמן (צילום: אבשלום ששוני)

זה הבסיס לכל משא ומתן ולהסכמים הקואליציוניים. רק כדי לשלול את התירוץ שיודעים שאנחנו צודקים, אבל רוצים לשמור על כוחה של מערכת המשפט. התיקונים שנעשה לא יחולו על משפט נתניהו, למרות שהמשפט הזה חושף עוולות של המערכת, רמיסת חוקי יסוד, סחיטת עדי מדינה וכו'.

מהמחנה הממלכתי נמסר: "סמוטריץ׳ ורוטמן הם יחידת החיסול של נתניהו שמטרתה לפרק את מערכת המשפט ולהחריב את הדמוקרטיה".

המיזם של שמוליק סילמן
בגוש הימין משקיעים מאמץ ארגוני בהעלאת אחוזי ההצבעה במעוזים שלהם, ופעילים ביהודה ושומרון יתגייסו לדרבון מצביעי ימין ביישובים שבמערכות הבחירות הקודמות אחוזי ההצבעה בהם היו נמוכים. בין היתר, מתכננים הפעילים לבקש מתושבי יהודה ושומרון להתגייס ביום הבחירות ולהגיע לערים וליישובים שונים בישראל כדי להוציא מצביעים מהבתים לקלפיות, מתוך הנחה שאלו ישלשלו פתקי גוש הימין לקלפי.

ראש מועצת קריית ארבע־חברון אליהו ליבמן אמר כי "הבחירות הללו צריכות הכרעה ברורה, וההכרעה הזו תגיע רק אם אחוזי ההצבעה במעוזי הימין יגדלו דרמטית לעומת מערכות הבחירות הקודמות, כדי שלא ניגרר לעוד ועוד סבבים עם ממשלת המעבר. בשלב ראשון אנחנו רוצים אחוזי הצבעה גבוהים מאוד ביהודה ושומרון ובשלב שני והלא פחות חשוב - ננסה לדרבן תושבים מחוץ ליהודה ושומרון להצביע לגוש הימין. מי שהלב שלו בימין צריך לצאת ולהצביע".

יש לציין, כי שמוליק סילמן, בעלה של ח"כ עידית סילמן המתמודדת ברשימת הליכוד, מקדם מיזם דומה להעלאת אחוזי ההצבעה של מצביעי הימין. בתחילה הוחלט לקדם את המיזם המשותף של הליכוד, הציונות הדתית ועוצמה יהודית בעיר רחובות ובהמשך לפעול במעוזי ימין נוספים.
יו"ר ישראל ביתנו, שר האוצר אביגדור ליברמן, תקף אתמול את שר הביטחון בני גנץ, וצייץ: "החיזור הגורלי שלך אחרי דרעי, גולדקנופף וגפני, והממשלה שאתה חולם להקים איתם, לא תקום, כל עוד ישראל ביתנו תהיה גדולה וחזקה".

את הדברים פרסם ליברמן, בתגובה לראיון שערך גנץ ב"כיכר השבת", שבו אמר כי "אנחנו היחידים שמייצרים גשר פוליטי ממלכתי במדינת ישראל. אנחנו הפתרון הפוליטי. ש"ס ישבה עם מרצ בעבר, ליברמן ישב בעבר עם החרדים. אני מכיר את ליברמן, האיש צם שלוש פעמים בשנה, חדרו מלא ספרים, אני לא חושב שהוא לא יהודי בנשמתו".

בליכוד נוטים לפתוח ב"קמפיין געוואלד" נגד הציונות הדתית‎‎
ככל שמועד הבחירות קרב ובא, כך גוברת המתיחות בגוש הימין. ל"מעריב" נודע כי במהלך חול המועד סוכות התקיימה פגישה בין בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר, ביוזמת יו"ר הליכוד. לפי גורמים המעורים בפרטים, במהלך הפגישה ביקש נתניהו לשמוע מבן גביר בנוגע לציפיותיו של האחרון לגבי תפקידים אפשריים, אם גוש הליכוד ינצח בבחירות ויעלה בידו של נתניהו להקים קואליציה.

לפי הגורמים, יו"ר עוצמה יהודית עדכן את נתניהו כי ברצונו לקבל את תיק ביטחון הפנים, מפני שאחת ההבטחות המרכזיות של מפלגתו הינה חיזוק הביטחון האישי של האזרחים. נתניהו מצדו ניסה לשכנע את בן גביר לקחת אחד מהתיקים הכלכליים, בטענה כי כך הוא יוכל להוכיח את עצמו כביצועיסט ולפעול למען תושבי הפריפריה אשר אחוז גדול ממצביעי מפלגתו מגיע ממנה, אך בן גביר התעקש על כוונתו להתמנות לשר לביטחון הפנים. לדברי גורמים בליכוד, שאיפה זאת של בן גביר מדאיגה את נתניהו.

בליכוד מודאגים מההתחזקות הנמשכת בסקרים של רשימת הציונות הדתית. הנטייה במפלגת האופוזיציה היא לנהל "קמפיין געוואלד" של הישורת האחרונה במטרה להוריד את מפלגתם של בן גביר ובצלאל סמוטריץ' למספר חד־ספרתי של מנדטים ובכך לנגוס בכוח המיקוח העתידי שלהם.

על רקע החשש הזה התרחשה שלשום בערב תקרית מבישה בין בן גביר לנתניהו, במהלך ההקפות השניות של שמחת תורה בכפר חב"ד. זה התחיל כשאנשי נתניהו הודיעו למארגנים כי בכוונתו להגיע להקפות, אך בהמשך השבוע ביטל ראש הממשלה לשעבר את השתתפותו. מנגד, הגיעו ראשי רשימת המחנה הממלכתי - שר הביטחון בני גנץ ושר המשפטים גדעון סער - לכפר חב"ד ועלו על הבמה בבית הכנסת המרכזי, אך התקבלו בתגובות מעורבות של הקהל - מחיאות כפיים לצד שריקות וקריאות ביניים.

בשלב זה, לפי גורמים בליכוד, החליט נתניהו כן להגיע לכפר חב"ד, אחד ממעוזי התמיכה בו, אולם כשהוא ואנשיו נכנסו למקום, היה כבר בן גביר על הבמה והתקבל בחום ובאהדת הקהל. אנשי נתניהו הודיעו למארגנים כי כל עוד בן גביר נמצא על הבמה, נתניהו לא יעלה עליה משום ש"יש לתת את הכבוד ואת המקום לראש הממשלה לשעבר".

לבקשת מארגני האירוע, פינה בן גביר את מקומו על הבמה לנתניהו. מקורביו סיפרו כי אנשי נתניהו ניסו להשיג אותו לאורך כל הלילה, אך הוא לא ענה לטלפונים שלהם. בראיון אתמול ברדיו 103FM סיפר בן גביר: "נעלבתי, מאוד לא אהבתי את הדברים. עוד יותר הטרידה אותי המילה של אחד מהיועצים שם, שאמר שתמונה של בן גביר ונתניהו יכולה לפגוע באופציה של ממשלה עתידית עם גנץ. ממשלה של נתניהו עם גנץ היא ממשלת שיתוק. אני מוטרד מזה שיש לנתניהו יועצים שרוצים ממשלה עם גנץ".

גורמים בליכוד אמרו אתמול בשיחות סגורות כי "אף איש הליכוד ואף יועץ של נתניהו לא היה אומר דבר כזה. האפשרות של ממשלה עם גנץ במקום מי מהשותפים לגוש הימין, כולל בן גביר, לא באה בחשבון ולא עולה בדיונים. ביבי אמר פעמים רבות שהוא יקים ממשלה עם כל חברי הגוש ורק בשלב הבא ישקול להרחיב את הקואליציה".

בן גביר בהקפות שניות (צילום: ללא קרדיט)
בן גביר בהקפות שניות (צילום: ללא קרדיט)

בתוך כך נחשף אמש בחדשות 13 כי חברת הסקרים דיירקט פולס בייסודם של צוריאל שרון ושלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שהוא גם עד המדינה בפרשת 4000 של נתניהו, מספקת שירותי סקרים למפלגת הליכוד. עד כה שולמו לחברה 300 אלף שקל ואושרו סכומים נכבדים נוספים אם תיעשה עבודה נוספת עד הבחירות. פילבר כזכור, חתם על הסכם עד מדינה ונתן פרשנות מקלה מאוד על דוכן העדים למעשי נתניהו, עד שהפרקליטות אף ביקשה להכריז עליו כעד עוין.

מחברת דיירקט פולס נמסר: "החברה פעלה בכל ארבעת מערכות הבחירות האחרונות עם מגוון גופים ומפלגות, וכך גם במערכת הבחירות הנוכחית. איננו מוסרים מידע על לקוחותינו".