פחות משבועיים לבחירות: על פי תוצאות הסקרים האחרונים, מסתמן כי שיעורי ההצבעה בחברה הערבית נמוכים. בן כספית וינון מגל שוחחו היום (רביעי) עם פרופ' פייסל עזיאיזה, נשיא המכללה האקדמית בסכנין, אשר התייחס לדברים בתוכניתם ב-103FM.

גלאון: "מודאגת מהסקרים האחרונים, הקמפיין של לפיד משליך עלינו ועל העבודה"

"הערבים קודם כל למדו שהם מאוד משפיעים בתוך החברה הישראלית", טען פרופ' עזיאיזה. "כרגע יש דיון, הניסיון של המאוחדת וההשתלבות שלה בתוך הממשלה, שזה ניסיון ראשון, ויש דיון מאוד ערני בתוך החברה שיוליד בסופו של דבר שיעורי הצבעה יותר גבוהים מאשר מה שמדווחים הסקרים".

עוד אמר הפרופ', כי "כולם מדברים שרוצים להשפיע. שלושת הש': שוויון מלא לאוכלוסייה הערבית, שילוב האוכלוסייה הערבית בתוך מעגלי החיים של המדינה ושלום ופיוס היסטורי, גם פנימי בין הקהילות וגם עם העם הפלסטיני והשתלבות האוכלוסייה היהודית בתוך המזרח התיכון. לאוכלוסייה הערבית נפל האסימון והיא יודעת, ואני מרגיש את זה בימים האחרונים. הסקרים אף פעם לא מנבאים את ההתנהגות של האוכלוסייה הערבית. כולם יופתעו".

לדבריו, "יש כרגע שלוש מפלגות ערביות שמתמודדות על הקול הערבי, זה הוליד דינמיקה בימים האחרונים. אני חושב שצפוי ששיעורי ההצבעה יעלו לסביבות ה־50 אחוזים. גם היהודים צריכים להתרגל שהאוכלוסייה הערבית רוצה שותפות מלאה. אם הייתה קמה מפלגה יהודית ערבית מצבנו היה יותר טוב".

הטבה מיוחדת לגולשי מעריב - לחצו כאן ובואו להיפגש עם רה"מ והפוליטיקאים הבכירים

באשר להתבטאותיו של ח"כ איתמר בן גביר, אמר עזיאיזה: "אני לא מזכיר אותו ולא נותן לו במה, כי זו תופעה חולפת. רוב הציבור באוכלוסייה הערבית והיהודית בעד שילוב, שוויון ושלום. יש מיעוט קיצוני בשתי החברות שדוחק את כולנו למלחמת דת, ואנחנו יודעים, מלחמה דתית פירושה התאבדות קולקטיבית של כולנו. האדמה הזו שאנחנו רבים עליה תקבור את כולנו. הוא תופעה חולפת".

"לא משנה איזה ממשלות יקומו, מונחת לפניהם שלושת הש'. ברגע שיש רווחה יותר טובה, שוויון יותר מלא, פיוס היסטורי, הביטחון האישי של כולנו יהיה יותר טוב. יש מציאות כזו אבל זאת לא כל המציאות, עדיין קיים חלק בחברה הישראלית שכולל יהודים וערבים. אנחנו תמיד מבליטים את הרוע והקיצוניות, הקיצוניות תדחוף את כולנו להתאבדות קולקטיבית. אני אופטימי שאנחנו מתקרבים להכרעות היסטוריות בחברה הישראלית. אני מאמין בזה", הדגיש.

לסיום, הודה פרופ' עזיאזיה כי נכון לרגע זה לא ניתן לדעת האם לבל"ד ישנו סיכוי לעבור את אחוז החסימה, והוסיף: "אני יודע שכן יהיו שיעורי הצבעה יותר גדולים ממה שמתארים הסקרים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103fm