שמונה ימים לפני הבחירות: יו"ר מפלגת העבודה שרת התחבורה מרב מיכאלי התארחה הבוקר (שני) בפסגת המנהיגים של מעריב בשיתוף וואלה! לקראת הבחירות המתקרבות, ותקפה את ראש הממשלה יאיר לפיד: "הוא מתנהג בחוסר אחריות, יש עתיד לא דמוקרטית". 

היום: פסגת המנהיגים של מעריב בשיתוף וואלה | כל העדכונים

אחד על אחד מרב מיכאלי יור מפלגת העבוד from Oren Segal on Vimeo.

תעשי לי סדר. לפני חודש, כשרה"מ לפיד ניסה להביא לאיחוד בין העבודה למרצ הוא הזהיר שנגיע לרגע הזה ולא תעברו את אחוז החסימה, ואתם אמרתם שיהיה בסדר. עכשיו לפיד אומר שיהיה בסדר, ודווקא אצלכם שומעים חשש. 
"אצלי לא שומעים שום חשש, זה לא שאני שאננה, ואני מתייחסת ברצינות לכל קול קול ואני רוצה מפלגת עבודה כמה שיותר גדולה וחזקה, לטובת מדינת ישראל והגדלת הגוש. אני מסכימה איתך שלפיד, אחרי שזה באמת לא ברור מצדו, אחרי כל האזהרות שהוא הזהיר הוא מרשה לעצמו להתנהג בחוסר אחריות אם הוא חושב שיש סיכוי כזה. אני לא מבינה את הקו הדק שהוא הולך עליו". 

איפה את רואה את הביטוי לחוסר אחריות הזה?
"המשחק מאוד ברור. אחרי ארבע מערכות בחירות כולנו מומחים גדולים, ויודעים שזה משחק גושי. זו לא שאלה של המפלגה הגדולה ביותר, אלא האם הגוש יצליח לנצח. אני מחוייבת לזה שהגוש ינצח. הצבעה לעבודה זה הצלחה לגוש". 

לפיד מכוון לנשים.
"כל פעם שיש גברים מנהיגים שמגלים שיש נשים שמצביעות אני מברכת על כך מאוד, כולנו צריכות מאוד לשמוח בזה, אבל צריך לשאול האם הם יהיו שם ביום שאחרי, האם הם מבינים מה יהיה על הפרק. צריך לומר עוד דבר, המפלגה הגדולה שלא רק מדברת על שוויון לנשים, אלא מיישמת שוויון מגדרי בתוך הרשימה ומוסדות המפלגה, ומומחית בכל הנושאים שאנחנו מדברות עליהן, כל הדברים שנשים נמצאות בחזית שלהן - מפלגת העבודה היא הכתובת היחידה לנשים בכל תחום. כולם מדברים גבוהה גבוהה על דמוקרטיה, ואלו מפלגות שאין בהן דמוקרטיה. מפלגת העבודה היא מפלגה סופר דמוקרטית, שמבינה את משמעות הדמוקרטיה. יש קשר בין האם יש דמוקרטיה במפלגה לטיב הדמוקרטיה בישראל, והיא עכשיו מוטלת על הכף". 

יש עתיד הלא דמוקרטית גנבה את מעמד מפלגת העבודה, והפכה לגדולה בגוש.
"יש הרבה דברים שקרו בגוש לאורך השנים. באופן כללי, אנחנו לא מדברות על 10 שנים, אלא על 30 שנה. זה אומר שאנחנו מדברות על התקופה מעלייתו של נתניהו לראשות הליכוד והאופוזיציה, ומאז ועד היום אנחנו תחת קמפיין של הסתה, אלימות ושנאה שהביאה לרצח יצחק רבין, וממשיכה לפרק את מחנה השמאל מבחינה פוליטית, ולפזר הפחדה. לאורך הדרך היו קדימה ועוד מפלגות שבאו והלכו. העבודה הגיעה למצב שהיא כמעט נעלמה. לשמחתי הגדולה, הצלחנו להציל אותה, היא נבנית היום מחדש והיא חוזרת ותופסת את מקומה. יש לעבודה תפקיד היסטורי במדינת ישראל והיא חוזרת למלא אותו, היא פשוט נבנית מחדש". 

כלומר בעוד עשור מפלגת העבודה תהיה עם 20 מנדטים.
"אני לא מסתירה את זה, אנחנו צריכים להחזיר את המדינה לדרך רבין, ולא בכדי אנחנו עורכות את עצרת רבין".

קיבלת תשובה על ההזמנה ששיגרת למנהיגים אחרים במחנה?
"עדיין לא. הזמנתי את גנץ, לפיד וגלאון לנאום בעצרת. אנחנו שוב רואות את הצמד ביבי-בן גביר שהצלחותיו המזעזעות הביאו גם לרצח רבין, והביאו לכך שהדמוקרטיה בסכנה. אנחנו חייבים לקום מהייאוש ומהתסכול והאכזבות". 

רם שפע רמז שיש בינך לבין לפיד משהו אישי.
"שפע אומר שהוא לא אמר את זה. יחסיי עם לפיד תקינים לגמרי, אני לא רואה שום דבר אישי רלוונטי, ולא מבינה מה הדיון. אבל מה זה מעניין? אני לא פה לחוג חברתי, אני פה בשליחות". 

אמרת שתרצי להיות שרת האוצר.
"אם תלכי לארכיון, אז תראי שבהקשרים האלה אני שמחה שהארכיון אינה שוכחת. אני אומרת תמיד שיש לי תכניות לכל המשרדים וזו אמת. יש לנו במפלגת העבודה, שתופסת את עצמה כמפלגת שלטון מדיניות כוללת לכל משרד ומשרד. אין ספק שבהקשר הכלכלי-חברתי, שבו למפלגת העבודה יש הבדל משמעותי לעומת שאר המפלגות, כי היא מאמינה מדינת רווחה, היכולת לקיים את זה תלויה במשרד האוצר. זה מחייב שיתוף פעולה של משרד האוצר. גם משרד המשפטים רלוונטי בשביל לקדם תהליכים במדינת ישראל".

צריך יציבות שלטונית בשביל להשלים את התהליכים שהתחלת במשרד התחבורה.
"מבחינתי הכוונה שהיא שהעבודה תהיה מספיק חזקה בשביל לשמור את משרד התחבורה אצלנו ולקחת גם את משרד האוצר. לא מספיק שהמדינה חזקה ועשירה, הכסף צריך להגיע לאזרחים". 

אחת הרפורמות שקידמת הייתה רפורמת התחב"צ בשבת, וגם אותה אפשר להפוך. נראה שכל ממשלה תצטרך תמיכה של החרדים, שידרשו לבטל את התכנית.
"הגיע הזמן לקעקע את האמירה המופרכת והמקוממת שהתחבורה הציבורית בשבת מייצרת את הזהות היהודית של ישראל. למנוע מאנשים שאין להם כסף או יכולת פיזית לנהוג בשבת זה אי שוויון בלתי נסבל. אני לא מוכנה לקבל את זה שזה מה שמגדיר את הזהות היהודית של ישראל. הגיע הזמן לתקן את העיוות הזה. אנחנו יודעים שרוב הציבור תומך בכך, ויש חרדים וחרדיות שאומרים שלא אכפת להם מזה בכלל". 

את רואה את ההתבטאויות כלפייך בחודשים האחרונים. את לא חוששת שזה יגביל את האופק הפוליטי שלך?
"אני שוב אגיד, לא צריך לבלבל בין מאבק על דברים שחשובים למדינה לבין יחסים טובים. יש לי יחסים טובים עם הפוליטיקאים החרדים. עוד דבר שקשה לי איתו זה שאין חברות כנסת חרדיות, והכותל. הכותל לא היה חלק מהסטטוס קוו, ההשתלטות עליו והבלעדיות שלקחו עליו, באיזה אופן אפשר להצדיק את הדבר הזה? צריך להיאבק על חופש פולחן יהודי בכותל".

אדם מקורב אלייך אמר שהוא מקווה שלא תיכנסי לכנסת הבאה.
"לא שופטים אדם בשעת כעסו".