פחות משבוע נותר עד ליום הבחירות, ונראה כי בדומה לסבבים הקודמים, לאחוזי ההצבעה במגזר הערבי צפויה להיות השפעה משמעותית על התוצאות הסופיות. מוחמד מג'אדלה, פרשן 'חדשות 12' וראש דסק החדשות 'ברדיו נאס', שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג והתייחס לסוגייה. בראשית הראיון ב-103FM, מג'אדלה הסביר כי "במידה ויותר מרשימה ערבית אחת לא עוברת את אחוז החסימה, זה אומר שמעשרה חברי כנסת ערבים אנחנו יורדים לארבעה".

"הכל תלוי בשבוע האחרון בקמפיין": בל"ד תעבור את אחוז החסימה? | האזינו
הכוח בידיהם: הקול הערבי הוא זה שיכריע את גורל הבחירות הבאות | דעה
הדרמה הגדולה של הבחירות? "שלוש רשימות נמצאות בסכנת הימחקות"

"בל"ד בוודאות לא תעבור את אחוז החסימה, וחד"ש-תע"ל מגדרת אותו. למעשה, רע"מ היא היחידה שיכולה להבטיח לעצמה שתעבור אותו", הדגיש, "הדבר צפוי להכריע בפועל את המערכה כולה, ולתת לנתניהו את האפשרות להרכיב ממשלה. לכן, כל הסיפור פה הוא האם אחוז ההצבעה בחברה הערבית יעבור את ה-55 אחוזים ויגרום לשתי רשימות לא לעבור. כרגע, הנתונים עומדים על 46-44 אחוזי הצבעה".

הוא הוסיף: "ישנו גם ספק סביר, לפיו אם תהיה ירידה באחוזי ההצבעה בבחירות - גם רע"מ לא תעבור את אחוז החסימה, ואז לראשונה מאז 1949 תהיה כנסת בלי מפלגות ערביות". בהמשך השיחה, הוא התייחס לראיונות שהעניק אמש ראש הממשלה יאיר לפיד לערוצי הטלוויזיה השונים, ונשאל על הצהרתו לפיו לא יישב בקואליציה עם חד"ש-תע"ל. "זה קצת מעניין, כי בצד מסויים אומרים 'לפיד סירב להתחייב שלא הישען', ואנחנו כשאנחנו מדברים על זה אומרים שהוא לא רוצה אותם. זה נמצא באמצע", אמר.

לדבריו, לפיד משדר כאן מסר מורכב. "הוא לא פוסל אותם ולא מדבר עליהם בצורה שלילית. אבל, הוא אומר שהוא לא רוצה אותם בתוך הממשלה, וגם חד"ש-תע"ל לא רוצה להיות שם", הוסיף, "עם זאת, הוא משאיר פתח מסוים שבחד"ש תע"ל מרוצים ממנו וגם בחברה הערבית מרגישים שלפיד לא פוסל את השותפות".

המגישים הזכירו את ההתבטאות של חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן בנושא ארגון "גוב האריות", והפרשן השיב: "אין ספק שזו מבוכה ללפיד, ואני אומר לך מדיונים פנימיים שמטרת הפוסט לא היתה להביך את לפיד - וכשכזה קרה, הם היו חייבים לגבות אותה. יש כאן עניין מאוד רגיש, כי אף אחד מהם לא עומד להשתנות". לטענתו, המטרה של לפיד זה לא להקים ממשלה או קואליציה עם חד"ש תע"ל, מספיק מבחינתו שיש 61 מנדטים שלא הולכים לנתניהו בוודאות - זה חוסם מנתניהו להקים ממשלה ובמצב כזה הכול נפתח מחדש. 

גנץ מביא את אלקין וסער שאמרו דברים ברורים, שהם לא יעשו שום מו"מ ולא ישבו עם המשותפת לא בקואליציה ולא מחוץ "ועדיין הייתי אומר, אם אנחנו מסתכלים על הבחירות הקודמות, אף אחד לא תיאר לעצמו שהממשלה שהייתה לנו תקום. לא עם בנט לפיד, לא עם מרצ, ולכן אני אומר - קצת צניעות. עדיין המשוואה העיקרית היא האם לנתניהו יהיה 61 מנדטים או לא, במידה ולא יהיה לו הכול נפתח מחדש".

על אחוזי ההצבעה - אמרת שזה עומד על 46 אחוזים, אני מניח שחברי הכנסת הערביים וגם יהודיים שמבינים אתה משחק פועלים במגזר, כמה זה יכול להשפיע?
"אתמול חד"ש תע"ל מפיצה במסרונים, סרטונים, ואומרת 'אנחנו לא עוברים את אחוז החסימה, אנחנו צריכים את התמיכה שלכם וחוששים משני דברים - שי קמפיין מכוון מהליכוד נגדנו, בל"ד מנסים לשתות אותנו ואומרים שאנחנו עוברים את אחוז החסימה'. אם אתה מסתכל מכל הקמפיין של הליכוד הם תמיד תוקפים את עבאס, טיבי ועודה, אבל מי לא נמצא בקמפיין? אותם חברי בל"ד. בליכוד מעוניינים שבל"ד יקבלו כמה שיותר קולות בחברה הערבית, כמה שיותר קולות כדי שישרפו אותם כי הם יודעים שהם לא הולכים להיכנס, והמטרה היא לשרוף כמה שיותר קולות לחד"ש תע"ל. זה המשחק בבחירות האלה. 

ההערכה אישית על אחוזי ההצבעה של החברה הערבית
"אני חושב שהוא יעלה קצת, במיוחד בימים האחרונים. בחברה הערבית יבינו את גודל המצוקה, נתחיל לראות קמפיינים יותר בסגנון של גוועלד. אבל במערכות הבחירות בכל הסבבים שראינו, למדתי לא לתת הערכות. אני חושב שרע"מ בוודאות מבטיחה את עצמה, חד"ש תע"ל ילחמו עד הרגע האחרון וגם הם יכנסו ממש על הקשקש".

 רע"ם מתארגנת למבצע יום הבוחר?
"כן. ברע"מ יש התארגנות ענקית, בעיקר בנגב. הם מקבלים שם קרוב ל-40 אלף קולות. לכן זאת המטרה העיקרית מבחינת רע"מ בבחירות האלה, להבטיח שהבוחרים שלהם בעיקר בנגב יצאו להצביע. הם עושים הכל כדי שהבוחרים יצאו ויגיעו לקלפיות. אבל גם הם מנסים להגיע לקהלים חדשים, למרות שאנחנו לא רואים את זה בסקרים. עם זאת, אני שומע בימים האחרונים גורמים ברע"מ שאומרים שהתוצאות יהיו מפתיעות. לא יודע אם יגיעו למנדט החמישי - אבל הם בוודאות בפנים". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm