אזרחי ישראל ילכו ביום שלישי לקלפיות בפעם החמישית בתוך כשלוש וחצי שנים, מתוך תקווה שהפעם תקום ממשלה יציבה. עם זאת, סקר מכון פנאלס פוליטיקס בהנהלת מנחם לזר עבור "מעריב־סופהשבוע" – האחרון לעונת הבחירות הנוכחית - צופה שלאף אחד משני הגושים אין כרגע יכולת להרכיב ממשלה.

מיכאלי תוקפת: "רבין נרצח בשיתוף פעולה של נתניהו, לא ניתן לרוצח לנצח"

גפני: "נתניהו רצה להקים ממשלה בתמיכת רע"מ, מבחוץ"

איזנקוט עולה להתקפה: "תיק הביטחון לסמוטריץ'? חוסר מודעות עצמית" 
 

 על פי הסקר, לו הבחירות היו מתקיימות היום, הגוש התומך בבנימין נתניהו היה זוכה ב־60 מנדטים, ואילו מתנגדיו זוכים ל־44 מנדטים, כשבתווך המחנה הממלכתי עם 12, וחד"ש־תע"ל, שעל גבול אחוז החסימה, עם 4 מנדטים בלבד. עם זאת, ארבע מפלגות במחנה המתנגדים לנתניהו - מרצ, העבודה, רע"ם וחד"ש־תע"ל - נמצאות באזור הסכנה, וכל נפילה של אחת או יותר אל מתחת לאחוז החסימה תקנה לנתניהו, קרוב לוודאי, את הרוב הדרוש להקמת ממשלה.

על פי הסקר, לו הבחירות היו מתקיימות היום, מפלגת הליכוד בראשות נתניהו הייתה מקבלת 31 מנדטים, כמו בסקר הקודם. לעומת זאת, יש עתיד בראשות יאיר לפיד ממשיכה לשאוב מנדטים ממפלגות השמאל הזועקות "געוואלד", ועולה מ־23 ל־25 מנדטים. הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר יציבה כמפלגה השלישית בגודלה, עם נתון דו־ספרתי מרשים של 14 מנדטים. המחנה הממלכתי בראשות בני גנץ וגדעון סער, בעלת היומרות להרכיב ממשלה, מתקשה להתרומם ונותרת כאמור עם 12 מנדטים בלבד.

ש"ס בראשות אריה דרעי מתחזקת במנדט ועולה ל־9, לעומת יהדות התורה שיורדת במנדט ל־6. כך גם ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן, שיורדת מ־7 ל־6 מנדטים. בתחתית הבוערת מרצ, שאתמול הכריזה היו"ר זהבה גלאון כי היא נתונה ב"סכנה ברורה ומיידית" - מקבלת 5 מנדטים.

מצבה של העבודה בראשות מרב מיכאלי גרוע יותר, והיא עומדת על 4 מנדטים בלבד. גם מצבן של רע"ם בראשות מנסור עבאס וחד"ש־תע"ל בראשות איימן עודה ואחמד טיבי אינו מזהיר, וכל אחת מהן מקבלת בסקר הנוכחי 4 מנדטים בלבד. נראה כי גורלן, וכך גורל גוש "רק לא ביבי", תלוי באחוזי ההצבעה במגזר הערבי. על פי הסקר, בציבור הערבי רק 47% בטוחים שיבואו להצביע. אומנם מדובר במגמת עלייה, אולם עדיין קיימת אפשרות שאף מפלגה ערבית לא תעבור את אחוז החסימה.

מתחת לאחוז החסימה נמצאת מפלגת הבית היהודי בראשות איילת שקד, אך היא מתחזקת ל־2.1%. עוד מתחת לקו האדום בל"ד, עם עלייה מתונה ל־1.8%, המפלגה הכלכלית בראשות פרופ' ירון זליכה - 1.2%, חופש כלכלי בראשות אביר קארה - 0.7%, וצעירים בוערים בראשות הדר מוכתר עם 0.3%.

הסקר בוצע על גבי מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים כאחד, והוא נערך ב־26־27 באוקטובר. טעות הדגימה המרבית בסקר זה היא 3.1%.

51%: נתניהו יפרוש אם לא ינצח
מסקר אחר, שאותו ערך נשיא קבוצת גיאוקרטוגרפיה פרופ' אבי דגני, רוב בציבור, 51%, סבורים שנתניהו יצטרך להתפטר מראשות הליכוד אם גם הפעם לא יצליח להשיג 61 מנדטים לגוש. זאת לעומת 34% הסבורים כי עליו להישאר. הסקר גם מצא כי 43% מהציבור מגדירים עצמם כאנשי ימין לעומת 12% כאנשי שמאל.  

אם הבחירות לכנסת היו מתקיימות היום, האם היית בא/ה להצביע?