רגע לפני פתיחת הקלפיות מחר, וכל המפלגות מפעילות את כל האמצעים כדי לזכות בקולות הבוחרים, כאשר לכולן ידוע שהקרב צמוד ושהקלישאה "כל קול חשוב" - נכונה מתמיד.

בליכוד משקיעים מאמץ בשכנוע תומכים במפלגה שלא הצביעו ליכוד, להגיע הפעם ולהצביע. "המנדט החסר", כינה את זה ח"כ ניר ברקת. ואילו יו"ר המפלגה בנימין נתניהו המשיך להתרוצץ כדי להביא מצביעים, והמחיש בסרטון כי ללא ליכוד גדול - הצבעה לשותפיו לא תביא את הימין לשלטון.

בנימין נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)
בנימין נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)

אתמול הצליח יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר לשמר עצמו במוקד העניין של מערכת הבחירות, עם הצהרה על כוונתו לקבל לידיו את תיק השר לביטחון הפנים בממשלה הבאה. נתניהו הגיב לכך ואמר: "בן גביר יהיה שר בממשלה רק אם אני אקים את הממשלה הבאה, וכדי שזה יקרה הליכוד חייב להיות גדול יותר מלפיד".

מנגד העניק ראש הממשלה יאיר לפיד אתמול ראיון לאתר וואלה!, והתייחס להתחזקותו של בן גביר ולאפשרות שיתמנה לשר בממשלה אם בלוק הימין יגיע לרוב של 61 מנדטים. "הייתי מעדיף שהוא לא יהיה חלק מהמערכת הפוליטית כי הוא מסוכן לחיילי צה"ל", אמר. "להצביע לבן גביר זה להצביע נגד צה"ל. זה איש שמסכן חיילים. הבעיה עם בן גביר היא שאנשים לא יודעים מי הוא ומה הוא ייצג, ולא מבינים איזה סיכון הוא מגלם בתוכו למערכת הביטחון ולחיילי צה"ל".

איתמר בן גביר בפסגת המנהיגים של מעריב (צילום: אבשלום ששוני)
איתמר בן גביר בפסגת המנהיגים של מעריב (צילום: אבשלום ששוני)

ביש עתיד אמרו: "המורשע בטרור, שהודיע כי בכוונתו לבטל את משפט נתניהו, עכשיו דורש לעצמו את תיק ביטחון הפנים. נתניהו הסחיט יהיה שבוי של בן גביר בממשלה הקיצונית והחשוכה שיקים. אסור לתת להם לפגוע בשוטרים ובחיילים ולקחת את המדינה אחורה לטובת אדם אחד. רק יש עתיד תבטיח ישראל ליברלית ומתקדמת, ותמנע ממשלה קיצונית של בן גביר וסמוטריץ'".

על החששות והאזהרות של בכירי הממשל האמריקאי ובכירי המפלגה הדמוקרטית נגד שילובו של בן גביר בממשלה, אמר לפיד: "הקהילה הבינלאומית מאוד חוששת שזה יגרום לכאוס, כי זה מסוכן לדמוקרטיה הישראלית, כי זו אלימות כדרך חיים".

התוכנית של יו"ר המחנה הממלכתי שר הביטחון בני גנץ היא להקים ממשלה המבוססת על פירוק הברית של הסיעות החרדיות עם נתניהו. בעניין זה אמר לפיד כי גם בינו לבין החרדים יש תקשורת טובה, אך התמיד בסירובו לפרט מהם החישובים הקואליציונים שיאפשרו לו להקים ממשלה.

בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"זה עניין של תפיסת עולם", אמר. "אני חושב שאני לא יכול להיות ראש ממשלה רק של האנשים שמסכימים איתי או הצביעו לי. אני ראש ממשלה גם של חרדים, ערבים וימנים, ושל כל מי שהצביע אחרת. חלק מהעבודה זה מול נציגי הציבור שלהם, אז אני בקשר מולם. הם יודעים שאני אדם הגון ושהם יכולים תמיד לפנות".

פוליטיקאי נוסף שהתייחס לאפשרות שהחרדים ילכו עם גנץ הוא יו"ר יהדות התורה משה גפני, שאמר בראיון ל־103FM: "לא הייתה פגישה - לא עם גנץ ולא עם לפיד. אנחנו הולכים עם נתניהו גם לאופוזיציה. אם לא יהיו 61 מנדטים יתכנס הגוש כולו ויחליט לאן פנינו. נחליט יחד עם ביבי".
גפני הוסיף: "לא תפסו אותי עדיין בשקר. אני 34 שנים בכנסת, אמרתי שאני הולך עם הימין, וכך היה. עכשיו יש מלחמה בין לפיד לגנץ על מי יכול להביא את החרדים. לא לפיד ולא גנץ יכולים להביא את החרדים. אף אחד לא דיבר איתי, לא נפגשתי עם אף אחד, וממשיכים עם זה".

בעוצמה יהודית שיגרו עקיצה אל גפני ואמרו: "בינתיים היחיד שכבר הצהיר שהוא קרוב יותר לשמאל מלימין, ולא מפסיק להסתחבק עם אחמד טיבי - זה משה גפני עצמו. אם יש סכנה שמישהו יקים ממשלה עם השמאל היא מגיעה ממשה גפני עצמו".

משה גפני (צילום: אבשלום ששוני)
משה גפני (צילום: אבשלום ששוני)

חברו למפלגה של גפני ח"כ יעקב אשר אמר: "אנחנו חלק מגוש הימין לא מאתמול, וזה על בסיס אמוני, לא פרסונלי. זה הגוש שאיתו נלך גם הלאה. אם יהיו התפתחויות כאלה ואחרות - זה יהיה כולם ביחד. הציבור החרדי לא מנומנם. מדובר בציבור אינטליגנטי שמבין בדיוק מה קורה פה, וכולם מגויסים באופן מלא".

גנץ התראיין אתמול לערוץ הכנסת ותקף את לפיד בעניין הסכסוך עם הפלסטינים. "לפיד לא קידם בנושא של היחסים עם הפלסטינים שום דבר", אמר. "אני כן עשיתי מאמצים להידבר ולהשמיע, בלי שוויתרתי על דבר בנושא הביטחוני. אני חושב שזה הבדל מהותי. אני מדבר עם מי שאפשר ונלחם במי שצריך. נתניהו לא עשה שום דבר בכל מה שקשור לנושא הזה, לפיד לא מעז לעשות שום דבר שקשור לזה - ואני כן עושה.
"נפגשתי עם אבו מאזן, דאגתי לחזק את הכלכלה הפלסטינית בשביל לשמור על היציבות, הרחבתי את ההתיישבות ב־14 אלף יחידות דיור. וזה לא שאני אומר שאין לנו את האינטרסים שלנו. בקעת הירדן היא חלק מהמרחב האסטרטגי של מדינת ישראל".