מרצ מחוץ לכנסת: בתום ספירת 99% מהקולות עולה כי מפלגת מרצ תיהיה מחוץ למשכן הכנסת זאת לאחר שהגיעה ל-3.14% ולא צלחה את רף ה-3.25% שיכניס אותה לכנסת הבאה.

ספירת קולות האמת על סף סיום: מרצ סופית מחוץ לכנסת, מיכאלי תנאם בערב
הסוקר שחזה את נפילת מרצ תקף: "גלאון זלזלה, עכשיו מחפשת קולות"

יו"ר המפלגה, זהבה גלאון, אמרה לאחר ספירת הקולות: "זהו רגע מאד קשה עבורי, ועבור החברים שלי במרצ. תוצאות הבחירות הן אסון למרצ, אסון למדינה ואסון אישי לי. כמה ימים לפני הבחירות, כשידעתי כבר שהסכנה למרצ גדולה ומוחשית, חלף לי בדיוק הסיוט הזה בראש. של כנסת שתהייה ריקה ממרצ. שהמפלגה של כהנא בתוך הכנסת, והמפלגה של אלוני ושריד - לא".
 
"בשביל זה עשיתי מה שמעולם לא חשבתי ששוב אעשה - כשראיתי שמרצ נמצאת בסכנה חזרתי למדמנה של הפוליטיקה - מתוך תקווה להציל את מרצ והמחנה", הוסיפה, "דחפתי לאיחוד עם מרב מיכאלי, ובימים האחרונים התרעתי מספר פעמים בפני ראש הממשלה, יאיר לפיד והתרענו בפני אנשיו שהם משחקים באש, ושאם לא ניזהר, לא רק מרצ, אלא המחנה כולו, ישלם את המחיר לצערי הבוחרים שלנו קנו את קמפיין 'המפלגה הגדולה' והעדיפו לחזק את יאיר לפיד מול ביבי".

לסיום ציינה גלאון: "בגלל שלקחתי על עצמי את המשימה הזאת, אני רוצה להגיד את זה הכי ברור - האחריות היא כמובן גם עליי. הניצחון של הצד הימני, עם השותפים הגזעניים והמדכאים - הוא לא באמת ניצחון. יש מספר שווה של ישראליות וישראלים בצד אחד ובצד השני, שמאמינים בשוויון, בזכויות אדם, בסיום הכיבוש ובצדק חברתי. הערכים ההומינסטים לא נעלמים בגלל 3800 קולות שבחרו בפתק הלא נכון. הם לא נחסמים בידי שום אחוז חסימה - אנחנו נמשיך להילחם, ובסוף ואנחנו ננצח. גם אם החורף קשה - זה ממש לא ימנע את בוא האביב".

זהבה גלאון (צילום: אבשלום ששוני)
זהבה גלאון (צילום: אבשלום ששוני)

כזכור, כחמישה ימים לפני הבחירות, הזהירה יו"ר מרצ, זהבה גלאון, מפני האפשרות שמלפגת יש עתיד תקבל מספר רב של מדנטים ו"תשתה" את מפלגתה ותוריד אותן תחת אחוז החסימה. גלאון התייחסה אמש לתוצאות הבחירות וכתבה: "זה לא רגע קל עבורי. אני יודעת שגם עבורכם. אבל זה עוד לא הזמן למסקנות ולסיכומים".

בנוסף, השרה תמר זנדברג התייחס גם כן לתוצאות וכתבה: "אומרים שמפלגה זה לא בית, ושבפוליטיקה אסור לערב רגשות. ובכל זאת, מרצ, שאני מושקעת בה כמעט שני עשורים, סיימה את דרכה בתצורה הזאת. רגע היסטורי ברמה הלאומית, ורגע משמעותי ברמה האישית. המחשבות והתובנות כבר מתגבשות, ובינתיים- המאבקים לצדק, שוויון, דמוקרטיה וסביבה לא תמו. והם ינצחו". 
 

בשל כך, זו הפעם הראשונה מאז שנוסדה, שמרצ תיהיה מחוץ לפרלמנט הישראלי. מרצ הוקמה ב-1992 כרשימה משותפת לכנסת של מפלגות השמאל- רצ ומפ"ם, ובראשה עמדה שולמית אלוני. בבחירות הראשונות שבהן השתתפה ב-23 ביוני 1992 הייתה להצלחה גדולה כשקיבלה 12 מנדטים והייתה למרכיב חשוב בממשלתו של יצחק רבין. 

אכזבה במטה מרצ (צילום: פלאש 90)
אכזבה במטה מרצ (צילום: פלאש 90)

מלבד מרצ, גם מפלגת בל"ד נותרה מחוץ לכנסת, לראשונה מאז 1995. בבחירות לכנסת העשרים וחמש החליטה מזכירות המפלגה שלא להתמודד במסגרת המשותפת עם תע"ל וחד"ש במסגרת הרשימה המשותפת והוחלט להתמודד עצמאית ללא מפלגה נוספת לראשונה מאז הבחירות לכנסת ה-19.