מושב החורף של הכנסת נפתח היום (שלישי) כאשר ראשי הסיעות החלו לנאום בישיבות הסיעה השבועיות. במהלך הנאומים, תקף חבר הכנסת איתמר בן גביר את מי שביקר את אשתו, שנשאה נשק בתמונתה עם שרה נתניהו, כשבנוסף הוא התייחס לפיגוע הבוקר באריאל.

איתמר בן גביר: "הפיגוע הזה מוכיח, בצורה חד משמעית את הצורך בהקמת ממשלת ימין כמה שיותר מהר, להחזיר את המשילות, להחזיר את הביטחון, להחזיר את ההרתעה. מה שקרה, מלמד גם  על הצורך הדחוף – שינוי נהלי פתיחה באש. ושינוי תנאי המחבלים בבתי הכלא". 

עוד הוא הוסיף כי הוא "מברך את כוחות הביטחון שחיסלו את המחבל, אך יודע שהם גם צריכים כמה שיותר מהר ממשלת ימין מלא מלא. אני מתכוון לפנות הערב לכל ראשי הסיעות של הקואליציה העתידית, בקריאה להתכנס כבר מחר, להגיע להסכמות".

המפלגה הראשונה שפתחה את ישיבות הסיעה היא "ישראל ביתנו". יו"ר המפלגה, שר האוצר אביגדור ליברמן, תקף את הקואליציה המתגבשת ואמר: "אני מאוד מוטרד מהקואליציה המתגבשת, קואליציה אנטי ציונית. פעם ראשונה מאז קום המדינה, שקמה קואליציה לא ציונית, שמנסה להסדיר בחקיקה את מעמדם של המשתמטים. המצב הזה הוא בלתי חוקי בעליל. מצב שבו ילדים ונכדים שלנו צריכים גם להגן על חלק מהציבור וגם לממן אותו לא מתקבל על הדעת".

לאחר מכן, תקף את השרים המיועדים של הממשלה העתידית לדבריו, "מינויו של סמוטריץ' לשר הביטחון זה פגיעה בביטחון הלאומי. האמריקאים העבירו מסר לכל גורם אפשרי במדינה, שמשרדים שבהם יעמדו בראש סמוטריץ' ובן גביר לא יהיה איתם שום שיתוף פעולה. שיתוף הפעולה של הפנטגון עם ישראל הוא הכי אינטימי בנושאים הכי רגישים".

אביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)
אביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)


"שיתוף פעולה מודיעיני ופיתוח אמצעי לחימה, תרגילים משותפים ואספקת חלקי חילוף. אני לא רוצה אפילו לחשוב על ההשלכות אם זה קורה, האופציה של סמוטריץ כשר ביטחון לא קיימת. הוא מתמרן כדי לקבל תיק תחבורה נרחב". בסיום, ליברמן שב ותקף את הממשלה ואמר כי "כדאי לשים לב, הולכים להקים פה משטר אייתולות בנוסח כחול לבן", סיכם.

גנץ על חקירת ה-FBI: "חקירת צה"ל הייתה יסודית, אין מקום לחקירה חיצונית"

לאחר מכן, נאם שר הביטחון, בני גנץ, בישיבת הסיעה של סיעת "המחנה הממלכתי". בפתח הישיבה, התייחס גנץ לפיגוע הרצחני באריאל ואמר: "זה קודם כל יום עצוב. המערכה הביטחונית והמאמצים נמשכים כל העת, ואנחנו המנהיגים צריכים לשים את הביטחון של האזרחים כל העת לנגד עינינו. לצערי, חרף המאצים נרצחו שלושה ישראלים היום, דווקא במקום בו אנחנו מקדמים דו קיום. טוב שהוא נוטרל ואני מחזק את אלו שניטרלו אותו. אנחנו נסיק את המסקנות מהאירוע".

לאחר מכן, שר הביטחון התייחס להודעה של משרד המשפטים האמריקאי כי ה-FBI יפתח בחקירה נוכח מותה של העיתונאית הפלסטינית-אמריקאית שירין אבו עאקלה. לדבריו, "באחת הפעולות שעשינו לאחרונה, נהרגה בתקרית שעליה כבר הבענו צער העיתונאית שירין אבו עאקלה. אני מבקש להתייחס לחקירה האמריקאית שנפתחה בנושא, ולהגיד באופו הכנה והמכבד ביותר: מדינת ישראל, כפי שגם ראינו היום, פועלת מול טרור רצחני, אנחנו פועלים בעומק השטח בזירות קשות".

בני גנץ בפתח ישיבת סיעת המחנה הממלכתי (צילום: ישראל TPS)
בני גנץ בפתח ישיבת סיעת המחנה הממלכתי (צילום: ישראל TPS)


"אנחנו פועלים כפי שכל מדינה הייתה עושה בכדי להגן על אזרחיה ולגבות את מגניה. במקרה של אבו עאקלה צהל ביצע תצחקיר מקיף, ושיתף את האמריקאים באופו מלא. ברור ללא כל ספק שנורו כדורים רבים בזירה, ושלא הייתה כל כוונה לפגוע בה. התחקירים מעמיקים, אין שום סיבה לפתוח חקריה חיצונית לא נשתף פעולה עם חקירה כזו".

מעוז: "אפעל כסיעה עצמאית, נבטיח את חיזוק הזהות היהודית של המדינה"

יו"ר סיעת נעם, חבר הכנסת אבי מעוז, נאם גם הוא והצהיר כי "אני קורא לשותפיי בקואליציה העתידית להשתדל ולעשות כל מאמץ על מנת שנוכל להקים ממשלה שהציבור נתן לה מנדט". מעוז הוסיף כי "נועם תפעל כסיעה עצמאית בכנסת ה-25. המחנה היהודי-לאומי בראשות נתניהו קיבל מנדט ברור להקים ממשלה".

"סיעת נועם תפעל כפי שהבטיחה לחיזוק הזהות היהודית של המדינה. הביטחון האישי והלאומי שלנו חייב להתבסס על שלושה דברים: הביטחון הצבאי והפיזי, הביטחון הכלכלי לכל אחד באופן אישי ולמדינה בכלל, והדבר השלישי הוא הביטחון הזהותי במובן האישי, המשפחתי וגם הלאומי, מי אנחנו מה אנחנו ומה היא צדקת דרכנו", הוסיף.

לאחר מכן, הוסיף הדגיש חבר הכנסת מעוז כי "נועם לקחת על עצמה משימה לבסס את הביטחון הזהותי. הדרישה העיקרית שלנו היא דרישה להקים במשרד ראש הממשלה הראשות לביטחון זהותי, שתחזק את הזהות היהודית. מחר בערב ניפגש לפגישה נוספת עם צוות המשא ומתן של הליכוד, אני מאוד מקווה שנסיים את המשא ומתן במהרה". על החשדות נגד הרב טאו, אמר כי "יש לנו הרבה מה לומר ונעשה זאת במועד ובמקום שנמצא לנכון".

סמוטריץ': "הפעם לא ניתן לאף אחד מבית ומחוץ לגנוב לנו את הקול"

לאחר מכן, עלה לנאום חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'. יו"ר הציונות הדתית אמר בפתח דבריו כי "קיבלנו הבוקר בשומרון תזכורת כואבת למאבק הקיומי שאנחנו מנהלים כאן מול אויבינו בכמאה שנות קוממיות יהודית בארץ ישראל, ולנושא החשוב והדחוף ביותר שעומד על סדר יומנו - מאבק חסר פשרות בטרור והחזרת הביטחון למדינת ישראל ולאזרחי ישראל. הטרור הרים את ראשו ואנחנו רואים את זה במיוחד ביהודה ושומרון. דקירות, ירי, דריסות, אבנים. חייבים לעצור את הדבר הזה. כדי לעשות את זה אנחנו חייבים לעבור מהגנה להתקפה, לרדוף בנחישות אחרי המחבלים ושולחיהם. לפעול בעוצמה מול הטרור".

יו''ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' (צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90)
יו''ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' (צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90)

"למעלה מחצי מיליון אזרחים נתנו לנו 14 מנדטים ואת הכוח לעשות שינוי אמיתי. ואני אומר בצורה ברורה: מה שהיה הוא לא מה שיהיה. בשיתוף פעולה מלא עם חברי איתמר בן גביר ויחד עם כל השותפים בממשלה בראשות בנימין נתניהו, נחזיר בעזרת השם את הביטחון והמשילות, נתקן את מערכת המשפט, נסדיר ונפתח את ההתיישבות ביהודה ושומרון, נסכל את מאמצי הרשות הפלשתינית להשתלט על השטח ולהקים מדינת טרור, נחזק את הזהות היהודית של המדינה ונטפל ביוקר המחיה כדי לאפשר למדינת ישראל לצמוח ולאזרחי ישראל כולם לחיות בכבוד. הפעם לא ניתן לאף אחד מבית או מחוץ לגנוב לנו את הקול, ונבטיח שמי שבחר ימין יקבל ימין", הוסיף.

"רק אזרחי ישראל יקבעו איזו ממשלה תקום בישראל ומה תהיה המדיניות שלה, והם אמרו את דברם בצורה חדה וברורה לפני שבועיים. אנחנו נמצאים יומיים אחרי הטלת המנדט להרכבת הממשלה על ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו. כפי שהצעתי מיד לאחר הבחירות, אנחנו צריכים להתכנס יחד כל השותפים למרתון מהיר של דיונים כדי להבטיח שהממשלה תקום בעז"ה בהקדם, תממש באמת את מדיניות הימין ותוביל שינוי", סיכם.

מיכאלי: "הממשלה עוד לא קמה, והם כבר מתכננים איך לבצר את שלטונם"

יו"ר מפלגת העבודה, שר התחבורה מרב מיכאלי, אמרה בפתח ישיבת הסיעה: "כשהקמנו את ממשלת השינוי, השופרות של נתניהו האשימו אותנו בפיגועים, אנחנו לא נעשה דבר כזה. אנחנו לא עושים פוליטיקה על חשבון בני אדם. אנו נילחם בכל מי שמאיים לפגוע במדינת ישראל, ולצד זאת נמשיך לחתור להסדר מדיני. המצב הזה הוא תוצאה של מדיניות נתניהו שקדמה לממשלת השינוי. עכשיו המדיניות הזאת חוזרת עם גורמים מתסיסים וקיצוניים".

מרב מיכאלי (צילום: אבשלום ששוני)
מרב מיכאלי (צילום: אבשלום ששוני)

מיכאלי הוסיפה כי "הממשלה הזו עוד לא קמה והם כבר מתכננים תכניות מפורטות על איך להתגבר על בית המשפט. מתכננים איך לבצר את שלטונם, הם מוכרים את העם היהודי, את משרד הביטחון ואת ביטחון פנים. הם כבר רוצים לכלוא אותנו בבית בשבת, הם רוצים לקבוע לנו איך תיראה השבת שלנו. קואליציה שאחד הגורמים בה, המורה הרוחני שלו מואשם בהטרדות מיניות ובהסכמי שתיקה. מפלגת העבודה אמנם קטנה היום, אבל יש לנו אמונה בצדקת הדרך ומחוייבות מוחלטת לישראל".

פני הכנסת החדשה

בתוך כך, פני הכנסת ה־25 צפויה להשתנות משמעותית בהשוואה לקודמתה - סיעות שלמות נמחקו ולא יהיו חלק מההרכב החדש, וחברי כנסת ותיקים מצאו עצמם מחוץ למשכן בפעם הראשונה אחרי שנים בתוך העשייה הפרלמנטרית. 

וכך, הכנסת ה־25 תהיה נטולת נציגי מרצ ובל"ד, שלא עברו את אחוז החסימה. גם סיעת ימינה, שהייתה מרכיב חשוב בקואליציה הקודמת, סיימה את דרכה הפוליטית, ורוב נציגיה - פרט למתן כהנא שמצא את ביתו החדש ברשימת המחנה הממלכתי - יצפו היום בטקס הפתיחה בעודם נמצאים בבתיהם, ולא באולם המליאה.

לעומתם, 24 חברי הכנסת הטריים, רובם מהצד הימני של המפה הפוליטית, יתחילו היום את דרכם הפרלמנטרית, בין היתר מתוך ידיעה כי בעתיד הקרוב, עם קום הממשלה, חלקם יעזבו את הכנסת ויעברו למשרדים ממשלתיים, בהתאם לחוק הנורווגי. אחד מחברי הכנסת החדשים האלה הוא יצחק גולדקנופף, שהוא גם היו"ר החדש של הרשימה המאוחדת יהדות התורה. גולדקנופף, כך נראה, יכהן כחבר כנסת במשך תקופה קצרה מאוד, ובקרוב ימונה לשר הבינוי והשיכון. הרשימה הכי "צעירה" מבחינת הניסיון והוותק במשכן הכנסת היא של הציונות הדתית. רוב חברי הרשימה המייצגים את מפלגת עוצמה יהודית נכנסו לכנסת בפעם הראשונה, בין היתר בזכות העלייה המטאורית של ראש מפלגתם איתמר בן גביר. 

אגב, הרשימה הדתית־לאומית הביאה לכנסת ה־25 שלוש נשים - מספר משמעותי בהתחשב בעובדה שמספר הנשים הצפויות לכהן כחברות כנסת בהרכב הנוכחי נחשב לקטן, במיוחד ביחס לייצוג הנשי המכובד בכנסת הקודמת. לפיכך, הקואליציה המסתמנת צפויה להיות במידה רבה גברית ודתית. האופוזיציה נראית מגובשת הרבה פחות, אך מגוונת הרבה יותר מהרוב הפרלמנטרי.

סיעת הליכוד תהיה חדשה ומחודשת מכמה בחינות. לא רק בזכות השריונים של יו"ר התנועה בנימין נתניהו, אלא ובעיקר בזכות הפריימריז שהתקיימו בליכוד אחרי הפסקה של קרוב לשלוש שנים. הקרב הפנימי היה כזכור צמוד וקשוח, וחברי הליכוד החדשים, חלקם מוכרים רק בזירה הפנים־מפלגתית וחלקם "כוכבים" שבחרו בדרך המורכבת של התמודדות בפריימריז - יכהנו כחברי הקואליציה לצדם של בכירי הליכוד, ותיקי הזירה הפרלמנטרית.