פרסום ראשון: מגעים אינטנסיביים מתנהלים זה מספר ימים בין מקורבי בנימין נתניהו לבין מקורבי יאיר לפיד ובני גנץ. על הפרק: האפשרות של הקמת ממשלת אחדות, בה יהיו שותפות יש עתיד וכן המחנה הממלכתי, כאשר האחרונים נכנסים או בהרכב מלא או ללא אנשי גדעון סער.

גורמים בציונות הדתית: "מודאגים מכך שנתניהו מתנגד למינוי סמוטריץ' בשל לחץ מארה"ב"

המגעים נוצרו בעקבות הלחץ שהפעיל הממשל האמריקני מיד לאחר הבחירות, תחילה על בנימין נתניהו. לנתניהו נאמר כי הממשל יתקשה להתנהל מול הבכירים בממשלת ימין-חרדים, במיוחד אם ראשי הציונות הדתית יכהנו בה כשרים בכירים.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בתגובה ראש הממשלה המיועד נתניהו הבהיר לאמריקנים כי "אינו רואה היתכנות להקמת ממשלת אחדות רחבה, ראשית כל כי אין פרטנר בגוש המרכז-שמאל, וכי גם לפיד וגם גנץ הכריזו מספר פעמים שהם משום פנים ואופן לא יצטרפו לממשלה בראשותו, לצד המפלגות החרדיות, הציונות הדתית ועוצמה יהודית".

בנימין נתניהו (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)

בשלב זה הצד האמריקני פנה לגורמים ביש עתיד ובמחנה הממלכתי ולחץ לייצר שיח עם הליכוד, מתחת לרדאר, ו"לעשות מאמץ לטובת הקמת ממשלה רחבה, מייצגת ומאוזנת, כזאת שתזכה ללגיטימציה מלאה ולשיתוף פעולה מלא עם ארצות הברית, האיחוד האירופי ועם מדינות המערב".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

לשם בניית לגיטימציה ציבורית למהלך, בתקופה שאחרי הבחירות ניתנו תדרוכים רבים בשם גורמים אמריקניים שטענו כי ממשלת ימין צרה לא תזכה לשיתוף פעולה מלא ועמוק עם ממשל ביידן. כמו כן, בוצעו ופורסמו מספר סקרים, מהם עולה כי רוב מצביעי "גוש השינוי" תומכים בהקמת ממשלת אחדות רחבה. לפי גורמים המעורים בפרטים, התיקים שמיועדים לשותפים האפשריים, אם וכאשר המגעים יניבו פרי הנם תיקי האוצר והביטחון.

יצוין כי בשתי המפלגות, ב"יש עתיד" וב"המחנה הממלכתי", מכחישים בתוקף את דבר קיומם של מגעים כלשהם עם גורמים בליכוד ומבהירים כי אין בכוונתם להיכנס לממשלה בראשות בנימין נתניהו.

מהליכוד נמסר: "עוד פייק ניוז. ספין שלא היה ולא נברא. כדאי שאלה שמשקיעים ככ הרבה בלהפיץ פייק ניוז ישקיעו את המאמצים בלהקים ממשלת ימין על מלא ומיד".

מיש עתיד נמסר: "הליכוד מפיץ את השמועות המופרכות האלה כדי להוריד מחירים מול סמוטריץ׳ ודרעי. לא ננהל איתם שום משא ומתן ויש עתיד לא תשב בממשלה של חשוד בפלילים חמורים".

יו"ר עוצה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר, צייץ: "די לירי בנגמ"ש: בצלאל אידיאליסט מלא מלא, ואני קורא לכולם לגלות אחריות. בוא ניכנס למשא ומתן אינטנסיבי ולחדרים סגורים עד שייצא עשן. לא נקים ממשלת ימין בהשמצות ובמריבות".