יום נוסף חלף מאז שבנימין נתניהו קיבל את המנדט להקים ממשלה, אבל נראה שמלאכת ההרכבה עדיין קשה ומסובכת. אומנם יו"ר עוצמה יהודית נפגש אתמול עם נתניהו והגיע עמו להסכמות רבות, בהן הסדרת המאחזים הלא חוקיים ועניין חומש, וכן השקעות בכבישים עוקפים, החמרת עונשים לפשיעה חקלאית וגביית דמי חסות, אולם המשא ומתן עם שותפו של בן גביר, בצלאל סמוטריץ', עדיין תקוע ובינו לבין נתניהו יש למעשה סוג של נתק כשבמוקד המחלוקת - חלוקת התיקים.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בן גביר הבהיר לנתניהו כי הוא נאמן לשותפות עם סמוטריץ' וכי ללא הסכמה עם סמוטריץ' גם הוא לא ייכנס לממשלה. בליכוד עוקבים במתח רב אחרי המשא ומתן המתנהל עם השותפים, וזאת משום שהסיכומים שיושגו עמם ישליכו על חלוקת התיקים בתוך הליכוד. לפי שעה, אין כל ביטחון שתיקי החינוך והתחבורה, שבכירי הליכוד שהוזכרו כמועמדים להם, יישארו בידי המפלגה בתום המשא ומתן הקואליציוני.

עם זאת, כפי שדווח ב"מעריב", גורמים המעורים בפרטי המשא ומתן מעריכים כי סמוטריץ' אינו נעול על דרישתו לקבל את תיק האוצר או הביטחון. בכירים בקואליציה, ששוחחו עמו באחרונה, העידו כי משאלת לבו היא רשות מקרקעי ישראל, ששליטה בה הולמת את האידיאולוגיה שלו בנושא קרקעות המולדת.

בין היתר סמוטריץ' נחוש לחזק ולהרחיב את הנוכחות היהודית בנגב ובגליל באמצעות השוואת מחירי הקרקע הקיימים היום במגזר הערבי לאלה שבמגזר היהודי, וכתוצאה מכך להוזיל את מחירי הקרקע והדיור למגזר היהודי. לכן הם מעריכים שאם תוצע לו חבילה משופרת שתכלול את תיקי התחבורה והתשתיות הלאומיות, כולל תחומי האנרגיה, המים ועוד, וכן רשות מקרקעי ישראל, הוא עשוי להסכים לוותר על הביטחון והאוצר.
"זה קרב קשה וסמוטריץ' יודע היטב לנהל קרבות כאלה", הם אומרים. "רק אם ישמע את המלים רשות מקרקעי ישראל הוא עשוי לזוז מדרישתו לתיק הביטחון או האוצר".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

מאידך, בסביבתו של שר הבינוי והשיכון העתידי, יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף, מגיבים בזעם על הדיווחים שלפיהם רשות מקרקעי ישראל תילקח ממשרד הבינוי והבהירו: "ללא הרשות בידינו לא נהיה בקואליציה".

גורמים בליכוד אומרים: "ליהדות התורה יוצע פיצוי נדיב, תיק נוסף ועוד סעיפים, בתקווה שיסכימו לוותר על רשות מקרקעי ישראל".
באשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי, שנפגש אתמול בדחיפות עם נתניהו כדי להבהיר לו כי הוא מעוניין באוצר, גורמים הקרובים למשא ומתן אומרים כי התרשמו שדרעי יהיה מוכן לוותר על האוצר, ובלבד שיישאר בליכוד ולא יגיע לידיו של סמוטריץ'. הסיבה: לש"ס יהיה הרבה יותר קל לקבל משאבים מהאוצר כשהוא בידי הליכוד מאשר בידי סמוטריץ'.

אריה דרעי (צילום: אריה לייב אדאמס, פלאש 90)
אריה דרעי (צילום: אריה לייב אדאמס, פלאש 90)

במקביל, כפי שפורסם אתמול לראשונה במעריב אונליין, מתחת לרדאר מתנהלים מגעים בין מקורבי נתניהו למקורבי יאיר לפיד ובני גנץ על אפשרות להקמת ממשלת אחדות שבה יהיו שותפות יש עתיד והמחנה הממלכתי. מגעים אלה נוצרו בעקבות לחץ מארה"ב שהופעל מיד לאחר הבחירות, תחילה על נתניהו, שלו הובהר כי הממשל יתקשה להתנהל מול ממשלת ימין־חרדים, ובמיוחד אם ראשי הציונות הדתית יכהנו בה כשרים בכירים.

נתניהו הבהיר לאמריקאים כי הוא אינו רואה היתכנות להקמת ממשלת אחדות רחבה, בעיקר משום שלפיד וגנץ הכריזו מספר פעמים שלא יצטרפו לממשלה בראשותו בשום אופן, לצד המפלגות החרדיות, הציונות הדתית ועוצמה יהודית. האמריקאים פנו לגורמים ביש עתיד ובמחנה הממלכתי ולחצו ליצירת שיח עם הליכוד "לצורך הקמת ממשלה רחבה, מייצגת ומאוזנת, שתזכה ללגיטימציה מלאה ולשיתוף פעולה מלא עם ארה"ב והאיחוד האירופי".

לשם בניית לגיטימציה ציבורית למהלך, לאחר הבחירות ניתנו תדרוכים רבים בשם גורמים אמריקאיים שטענו כי ממשלת ימין צרה לא תזכה לשיתוף פעולה מלא ועמוק עם ממשל ביידן. כמו כן, בוצעו ופורסמו מספר סקרים שמהם עולה כי רוב מצביעי גוש השינוי תומכים בהקמת ממשלת אחדות רחבה.

ביש עתיד ובמחנה הממלכתי מכחישים בתוקף את דבר קיומם של מגעים כלשהם עם גורמים בליכוד ומבהירים כי אין בכוונתם להיכנס לממשלה בראשות נתניהו. בקרב חלק מחברי המחנה הממלכתי אף קיימת התנגדות לכל ניסיון לנהל מגעים עם הליכוד והאפשרות התיאורטית של משא ומתן עם גנץ ללא לפיד אינה רלוונטית מפני שלא תייצר רוב לקואליציה עם גנץ וללא הציונות הדתית.

מהליכוד נמסר בתגובה: "עוד פייק ניוז. לא היה ולא נברא. כדאי שאלה שמשקיעים כל כך הרבה בהפצת פייק ניוז ישקיעו את המאמצים בהקמת ממשלת ימין על מלא – ומיד". מיש עתיד נמסר: "הליכוד מפיץ את השמועות המופרכות האלה כדי להוריד מחירים מול סמוטריץ' ודרעי. לא ננהל איתם שום משא ומתן. יש עתיד לא תשב בממשלה של חשוד בפלילים חמורים".

יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר צייץ: "די לירי בנגמ"ש. בצלאל אידיאליסט מלא־מלא, ואני קורא לכולם לגלות אחריות. בואו ניכנס למשא ומתן אינטנסיבי ולחדרים סגורים עד שייצא עשן. לא נקים ממשלת ימין בהשמצות ובמריבות".