אחרי הפיצוץ שאירע במשא ומתן הקואליציוני ביום חמישי, הצדדים משדרים נכונות לפתוח פרק חדש ולנסות להתקדם. נקודת הפתיחה הרשמית, מבחינת כל הצדדים, היא אותה הנקודה שעליה התפוצצה שיחת המשא ומתן האחרונה: יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' דורש את תיק הביטחון, בעוד יו"ר מפלגת ש"ס אריה דרעי ממשיך לדרוש את תיק האוצר.

דיווח: חוות הדעת של היועמ"שית קבעה כי לא ניתן למנות את דרעי לשר

הסיכום הלא רשמי שהושג בשבוע שעבר בין הליכוד לבין דרעי על ויתורו של האחרון על משרד האוצר תמורת חבילה משופרת של תפקידים הפך ללא רלוונטי לנוכח התנגדותו של סמוטריץ'. בינתיים גם בהיעדר משא ומתן רשמי הליכוד העביר לסמוטריץ' את ההצעה, שלפיה חבר רשימתו ימונה לתפקיד שר או סגן שר במשרד הביטחון, הממונה על המנהל האזרחי.

בצלאל סמוטריץ' חוגג בערב הבחירות. באדיבות TPS

גורמים בציונות הדתית אומרים כי ההצעה כ"פיצוי" אינה מקובלת, וכי גם בהמשך המשא ומתן יתעקש סמוטריץ' על תיק הביטחון."המפלגה שזכתה ב־14 מנדטים בבחירות ובמידה רבה הביאה לימין את הניצחון ראויה לעמוד בעמדת כוח משמעותית, שתאפשר לה לממש את מדיניותה ואת הבטחותיה לבוחרים הרבים שלה", אומרים בציונות הדתית.

על רקע הקשיים במלאכת הרכבת הממשלה הודיע שלשום יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר על פיצול של סיעתו מהציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ'. בן גביר הסביר שמדובר ב"הליך טכני", בהתאם להסכם שנחתם ערב הבחירות בין הסיעות (ר' ידיעה נפרדת).

אריה דרעי  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

בהודעה שפרסם בן גביר הוא הודיע על השיחה שקיים עם יו"ר הליכוד בנימין נתניהו שלשום, שבמהלכה הצדיק, לדבריו, את התעקשותו של סמוטריץ' לקבל את תיק הביטחון בממשלה הבאה, ואמר שהפציר בראש הממשלה המיועד להיענות לדרישה. "הדרישה של סמוטריץ' לתיק הביטחון היא דרישה לגיטימית, שתאפשר להגשים מדיניות ימין על מלא, להקים יישובים חדשים ביהודה ושומרון, לאשר אלפי יחידות דיור, לעצור את הבנייה בשטחי C ולעצור את הפינויים בגבעות",  מסר בן גביר. לדברי גורמים בסביבתו, "נתניהו הקשיב ושמע".

ואילו ח"כ צביקה פוגל מעוצמה יהודית אמר ברשת ב': "סמוטריץ' יהיה שר ביטחון לא פחות טוב משר הביטחון הנוכחי. אם לא נגיע למצב שהדרישות שלנו ושל הציונות הדתית ימומשו יחד, יש מצב שנמצא את עצמנו באופוזיציה".

חבר הכנסת איתמר בן גביר בבית הנשיא (צילום: קובי גדעון לע''מ)
חבר הכנסת איתמר בן גביר בבית הנשיא (צילום: קובי גדעון לע''מ)

סמוטריץ' מצדו הביע נכונות לחדש את המגעים. עם צאת השבת הודיעה לשכתו: "סמוטריץ' ביטל נסיעה לניו יורק לכנס השלוחים של חב״ד כדי למצות את המשא ומתן הקואליציוני ולהביא בע״ה להקמת ממשלת ימין על מלא במהירות האפשרית. סמוטריץ׳ פנה שוב לליכוד לקיים מרתון דיונים רצוף עם כל המפלגות השותפות כדי להביא לסיום המשא ומתן ולהקים ממשלה בהקדם האפשרי".

על רקע המשבר במשא ומתן גוברת המתיחות בתוך סיעת הליכוד. חברי הרשימה ממתינים בכליון עיניים לתחילת סבב פגישות שנתניהו צפוי לקיים עמם במטרה לחלק את התפקידים בקרב חברי מפלגתו.

על רקע המתיחות הפנימית אמר ח"כ בועז ביסמוט ב"שבתרבות" בכפר יונה: "תיק הביטחון צריך להישאר בידי הליכוד. אני מצטער על כך שעדיין לא הקמנו ממשלה. לא ייתכן ששותפים שמכירים היטב זה את זה לא מסיימים את המשא ומתן בצורה הרבה יותר מהירה". גורמים בליכוד אמרו ל"מעריב": "להערכתנו, המשבר בדינמיקה שלו מתכנס לפתרון. תמיד עדיף להקים ממשלה מהר ובנועם מאשר אחרי משברים ואיומים ובדקה ה־90, אך נתניהו מכיר היטב גם את התסריט האחרון והסימפטי פחות, ויודע בדיוק מה עושים".

לפי הערכות בקרב גורמים המקורבים למשא ומתן, הפתרון שיספק את סמוטריץ' הוא העברת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לידיו תמורת פיצוי משמעותי שיינתן ליהדות התורה. רמ"י נמצאת היום במשרד הבינוי והשיכון, כאשר השר המיועד יצחק גולדקנופף מסרב בתוקף להיפרד ממנה. הגורמים מוסיפים כי ביהדות התורה צריכים להפנים כי המשבר הוא אמיתי, וכי יש לחפש פתרון ולא להתבצר בסירוב גורף.