"אנשי עוצמה יהודית לא יהיו בקואליציה, גם אם ראש הממשלה נתניהו ירצה", כך אמר היום (שני) יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בפאנל בחירות בבית הדיור המוגן "עד 120" בתל אביב. "מיכאל בן ארי יבקש שבקווי יסוד של הממשלה יהיה כתוב שנספח את ערב הסעודית, שנגרש את כל הערבים מהכנסת... כל מיני דברים כאלה שמטבע הדברים לא יהיו כתובים ולכן ביום הראשון של הקואליציה הוא יפרוש".



לדברי אדלשטיין שרואיין על ידי העיתונאית רינת רגב, "אילו היה ניסיון להכניס את החברים האלה לתוך הליכוד, הייתי קם ומוחה ולא נותן לזה לקרות וגם אמרתי זאת לנתניהו". יו"ר הכנסת קרא לעשות דיון עקרוני בשאלה האם הכנסת יכולה להכיל דעות קיצון. "אני מוכן להתייצב לדיון הזה ולהשמיע דעתי, אבל צביעות אני לא סובל, כשתמכתי בחוק ההדחה, אמרו לי 'אתה לא מבין מה זה חופש הביטוי'. עכשיו כל אותם אנשים אומרים לי 'לא, צריך להגביל את חופש הביטוי'".



לאיתמר בן גביר יש מקום בכנסת?
"הוא אף פעם לא היה חבר כנסת, אני סולד מן הדעות שלו אבל אם הציבור ישלח אותו לכנסת ואם אין הגבלה לגבי הדעות שחברי כנסת יכולים להשמיע, אז מה אתם רוצים שאעשה? בואו נעשה דיון עקרוני".



"לזכור את מקרה יעקב נאמן"


אתה יו"ר הכנסת. לא חורה לך שראש ממשלת ישראל תוקף בנאום את כל ראשי מערכת אכיפת החוק?
"יש לי אמון ביועמ"ש לממשלה ובפרקליטות המדינה ואני סמוך ובטוח שראש הממשלה יקבל את יומו בשימוע, ואם יידרש גם בבית משפט, לפחות זה מה שהוא אומר ויוכיח את חפותו ויצא נקי וזך... דרך אגב, השר יעקב נאמן עשה מה שמבקשים לעשות מראש ממשלה - הוא התפטר".



וזה ראוי?
"אני חושב שמדינת ישראל נמצאת במצב גרוע יותר בגלל המעשה ההוא של יעקב נאמן, ולמה? כי אנשים רעים כנראה אומרים שהסיבה להאשמות האלה הייתה הנחישות של נאמן לעשות רפורמות במערכת המשפט. צריך לזכור שבאותה קדנציה, כשהוא יצא זך כשלג מביהמ"ש, למשרד המשפטים הוא כבר לא חזר, המשרד היה תפוס. את הדוגמאות האלה צריך לזכור לפני שאנחנו באים ואומרים 'יש כתב חשדות חמור, הוא חייב להתפטר'".



לא חורה לך שהממשלה שלך וראש הממשלה בראשותה כל הזמן תוקפים ומנצים את כל ראשי מערכת אכיפת החוק בישראל? זה לא פוגע במעמדו של היועמ"ש?


"אני לא הייתי במקומו, אני לא יכול לשפוט אותו".



אתה גם סבור שהם נכנעו ללחצים של השמאל?
"אני מקווה שלא, אבל צריך להזכיר שלא הליכוד הפגין ליד ביתו של מנדבליט כל שבוע, ולא הליכוד רדף אותו לתוך בית הכנסת בשבת. אלה היו גורמים אחרים ועד עכשיו לא ברור מי המטורף הזה שחילל את קברו של אביו, אז כנראה שיש כאן לא מעט אנשים שאשמים במצב הזה שנוצר".



"היתה אתמול ישיבה אצל ראש הממשלה וגם הוא וגם כל הדברים אמרנו בסדר, פורסמו החשדות. עכשיו יש חודש עד לבחירות, בואו נדבר על דברים שבאמת מעניינים את עם ישראל. אני מדבר על כך שאני הייתי מאוד מבקש שכשבאים לכאן נציגי מפלגות, גם כאלה שטוענות לכתר, שחוץ מהסיסמה 'רק לא ביבי' יגידו גם מה הם מתכוונים לעשות בדיוק, מה הם יעשו שונה, לא יסתתרו. למשל שאלה מאוד פשוטה שלא מצאתי את התשובה - הם בעד מדינה פלסטינית או נגד? אני מדבר על מפלגת כחול לבן".



"אני אמור להגיד לרה"מ 'לך הביתה'?"


האם אתה סבור שראש הממשלה יכול להמשיך לכהן כראש ממשלה גם אם בסופו של דבר אחרי השימוע יוגש נגדו כתב אישום וגם אם יועמד למשפט פלילי?


"אני חושב שרק לראש הממשלה יש תשובה. אם הוא באמת יודע שהוא לא אשם בשום דבר והוא רוצה להמשיך בתפקידו... אני רוצה לשאול איך אני אמור להרגיש אם אני עכשיו קם כיו"ר כנסת ואומר: 'לך הביתה', ואחר כך יסתבר...".



זה לא מה שהוא אמר לאולמרט לעשות?


"לא הייתה ממשלה לא מקובלת עלי כמו ממשלת אולמרט. היא נולדה בחטא והלכה בחטא. לא מצאה כל התקשורת הישראלית שחיפשה, הפכה כל אבן שאמרתי אי פעם לאולמרט 'אתה חייב ללכת הביתה כי יש נגדך חקירה', אף פעם לא אמרתי דבר כזה. צריך להיות עקבי בדברים האלה. אני לא חושב שפתיחת החקירה או אפילו הגעה לבית משפט זו עילה למישהו ממש לקום ולהתפטר, אלא אם הוא יודע שיש דברים בגו".