"מפלגת כחול לבן תגדיר במצע שתציג מחר את ירושלים, רמת הגולן, גושי ההתיישבות ובקעת הירדן כאזוריים חיוניים לביטחון מדינת ישראל. כמו כן מצע המפלגה לא יכלול הקמת מדינה פלסטינית לאחר משא ומתן, כך אמר היום (שני) יועז הנדל, מס' 9 ברשימת "כחול לבן" לכנסת ה-21, בפאנל בחירות בבית הדיור המוגן עד 120 בתל אביב.



"זה לא פשוט לקחת 3 מפלגות ולכתוב ביחד מצע, אבל עשינו את זה", אמר הנדל. לדבריו "יש פה חיבור בין שתי מפלגות מרכז עם תפיסה רבינית-יגאל אלונית. שאומרות קודם כל בניהול הסיכונים לגבי יהודה ושומרון, אנחנו רוצים להיות בטוחים שאנחנו עושים הכל תחת ההגדרה "בטחון מדינת ישראל", הסביר.



"השלב הבא - בואו נמצה ונחפש כל דרך לייצר שלום; שלום זו לא מילה גסה. במצע המשותף אנחנו מגדירים את האזורים שהם חיוניים לביטחונה של מדינת ישראל - ירושלים, רמת הגולן, גושי ההתיישבות ובקעת הירדן, לא סתם אמרתי יגאל אלון. וכשאתה מבין את זה, אחרי שאמרת את זה אתה עושה עוד משהו, אתה אומר מה האינטרסים של מדינת ישראל ואחד האינטרסים נניח זה הרשות הפלסטינית".



"הרשות הפלסטינית זה אינטרס של מדינת ישראל קודם כל. אנחנו לא רוצים להיות בג'נין ובשכם, אנחנו לא רוצים לדאוג שם לא לתעבורה, לא לחינוך וגם לא לשיטור פנימי. אנחנו לא נבצע התנתקות נוספת, זו הייתה טעות. אנחנו כל דבר ננסה לייצר פה תחת הכותרת של "דין ודברים", "משא ומתן", הוסיף הנדל.



כשנשאל האם המשא ומתן אמור להוביל בסוף התהליך להקמת מדינה פלסטינית אמר: "אנחנו מבינים שזה לא ישים מחר בבוקר להגיד שיהיה הסכם שלום, ולכן שתי מדינות לשתי עמים כבר מעצם ההגדרה היא הגדרה ששייכת לפעם. למה? כי יש שלוש מדינות לשתי עמים - חמאס ברצועת עזה, הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון שיש לנו אינטרס שהם יהיו קיימים ויש את ישראל שיושבת עם הגבול המזרחי בבקעת הירדן ובשאר האזורים ולכן כבר עצם השאלה הזו היא שאלה שלא קיימת במפה, זו שאלה וירטואלית".



הנדל בכנס. צילום: רונן מחלב
הנדל בכנס. צילום: רונן מחלב



בתשובה לשאלה אמר הנדל כי "במצע שלנו לא כתוב שתוקם מדינה פלסטינית לאחר משא ומתן. אני חושב שכולנו הרבה יותר פרגמטיים מכפי שדיברנו בשנות ה-90. מה שצריך לייצר זה תהליך ובתהליך הזה צריך לשפר את המצב של הפלסטינים, לשפר את המצב הכלכלי של הרשת הפלסטינית".



כשנשאל האם הוסכם בכחול לבן על עצירת הבנייה ביהודה ו שומרון אמר: "לא. הגדרנו את זה ככה שזה יהיה הכי ברור, כי יש פה גם מחלוקת בין המפלגה שלי הקטנה (תל"ם( לבין שאר המפלגות וזה ההסכמה שלנו - הסכמנו שאנחנו בעד בנייה בגושי התיישבות ואורח חיים נורמלי מחוץ להם. מה זה אומר? לא נבנה יישובים חדשים מחוץ לגושי התיישבות, אבל אם מחר צריך לסגור מרפסת או צריך להקים גן ילדים לא נשב עם מטר ונמדוד להם".



"למה אני אומר שזה ויכוח וירטואלי?", הוסיף הנדל, "כי הפיקציה הכי גדולה שקיימת במערכת הפוליטית זה כאילו הדיון המדיני בין ימין לשמאל, כי אם את מסתכלת על ממשלת ישראל הנוכחית, כל מה שהם אומרים זה "אנחנו נגד שמאלנים". אתה אומר להם אבל מה זה ימין חזק? "זה או ביבי או טיבי", אבל מה זה אומר? מתחילים לגמגם".



לדבריו "כל הסיפור הזה של ימין חזק ושמאלנים איומים ונוראים זה קשקוש. כל הציבור הישראלי הרבה יותר פרקטי - הוא רוצה שלום, כולם רוצים שלום חוץ אולי מהכהניסטים ואת יודעת מה, גם לבנט אני לא מאמין עם הדיבורים שלו. כולנו רוצים למצות כל אפשרות לשלום וכולנו מבינים שיש פה סכסוך אמיתי דתי לאומי שהחל לפני 100 שנה והרבה יותר חשוב לפני הויכוח על מי רוצה כמה ולמה זה להחזיר את ישראל למקום שכולנו מכירים - שראש הממשלה עומד ואומר 'אני ראש הממשלה של כולם', להחזיר תקווה. זה מה שאנחנו צריכים".



לגבי אפשרות של הקמת גוש חוסם ביחד עם המפלגות הערביות אמר הנדל: "אנחנו נייצר קואליציה עם מפלגות ציוניות. מעולם לא הייתה קואליציה עם מפלגות ערביות. אין כזה דבר גוש חוסם, יש קואליציה. אנחנו נייצר קואליציה עם מפלגות ציוניות".



כאן הוסיף כי "אני חושב שיש במדינת ישראל ציבור שלם שהוא אחראיות שלנו לשלב אותו בתוכנו וזה המגזר הערבי. הכי קל כל היום להתעסק עם טיבי ועם זועבי. למה? כי הם האנטיתזה לשילוב. המנהיגים של הציבור הערבי עושים נזק לדו קיום, עושים פרובקציות נגד המדינה היהודית".



"אני לא מוכן לקבל את זה אבל אני לא נגד הציבור הערבי. אם אני כל היום אתעסק בחנין זועבי זו בריחה מאחריות. זו אחריותי כפוליטיקאי לראות שיש חובות וזכויות לציבור הערבי, לא רק כסף, לראות שהחברה החרדית משתלבת ולכן כל הסיפור הזה זה פיקציה. אנחנו נקים ממשלה, אני מקווה מאוד שקודם כל נקים ממשלה רחבה שתשדר אחדות ואני חושב שהראשונים שנפנה אליהם זה הליכוד".