ימין או שמאל? בימים האחרונים גובר הדיון באשר לשיוכה הפוליטי של מפלגת "כחול לבן", אשר מקדמת עצמה כמפלגת "מרכז" - בעוד במפלגות השמאל מכנים אותה מפלגת ימין ובמפלגות הימין מכנים אותה מפלגת שמאל. חבר מפלגת העבודה והשר לשעבר, חיים רמון, שוחח היום (שני) עם ינון מגל וענת דוידוב ב-103FM וטען כי המפלגה של גנץ ולפיד היא מפלגת ימין שאינה שונה מהליכוד - מלבד ברצון להחליף את נתניהו.



"ראשית אציין שאין הבדל בין בנט לביבי רק שביבי חכם יותר", אמר רמון ביחס להתנצחויות בין השניים בתקשורת. "בנט רוצה לספח את השטחים וביבי עושה זאת כבר עשר שנים בפועל בצורה יוצאת דופן. הוא כמעט והכפיל את מספר המתנחלים בגושים כדי לסכל כל אפשרות להקמת מדינה פלסטינית".



אנחנו רצינו לדבר איתך מפלגת כחול-לבן שנחשבת לאלטרנטיבה של הימין הנוכחי. הימין תוקף אותם וטוען שמדובר במפלגת שמאל, בעוד שבמצע הם לא מכניסים את רעיון הקמת המדינה הפלסטינית. 

"הם רוצים להחליף את ביבי, לא את מדיניות ביבי. אם ביבי היה פורש לפני חצי שנה כל השלושה הללו (גנץ, יעלון ואשכנזי) היו מגיעים לליכוד. יש להם ויכוח על אופן המנהיגות של נתניהו. האוזר אמר שלימין הייתה אהבת ארץ ישאל ואהבת עם ישראל. הליכוד נכשל באהבת עם ישראל. כחול לבן אומרים בעצמם שלא יפנו אחרי הבחירות למפלגת העבודה אלא לליכוד להקמת ממשלת אחדות".

אשכנזי, לפיד, גנץ ויעלון. "המצע של כחול-לבן הוא לא האלטרנטיבה לימין - הוא הימין". צילום: שריה דיאמנט
 
במשך עשרות שנים טחנו אותנו עם רעיון הקמת המדינה הפלסטינית והיום זה ירד מהפרק. האם נכשלתם?
"מי שטוען שעזה היא המדינה הפלסטינית ולכן לא צריך מדינה פלסטינית ביהודה ושומרון הוא בנט. מי שאמר שלא יכלול את שני מיליון הפלסטינים שגרים בעזה כחלק מהמאזן הדמוגרפי הוא הימין. לכן ההתנתקות היא הדבר הטוב ביותר שקרה לימין. מי שלא רוצה מדינה פלסטינית מביא לחיסולה של מדינת היהודים. או שנספח, או שנהיה מדינה דו לאומית. אלו לא הפחדות – אלו עובדות".

מה ההבדל בין קדימה לכחול לבן?
"אנחנו בבחירות 2006 היינו בעד להיפרד מהפלסטינים ועבדנו על פרויקט ההתכנסות. זה היה חשוב לשרון ולכן התאחדנו".
 
אז איך במצע כחול לבן, שהוא האלטרנטיבה של הימין, לא מופיעה המדינה הפלסטינית?
"הוא לא האלטרנטיבה של הימין – הוא הימין. הם רוצים קודם כל לפנות לליכוד כדי להקים ממשלה. מכיוון שאין במצע הליכוד מדינה פלסטינית, כך גם במפלגת כחול לבן. רוב הציבור בכל סקר רוצה להיפרד מהפלסטינים. אם אין פרטנר למדינה פלסטינית אז בואו נודיע מה צריך לעשות. נודיע שאנחנו מספחים את גושי ההתיישבות, מציעים פינוי - פיצוי מעבר לגושים וצה"ל נשאר בכל המקומות".

 

מה עשית בזה? הכיבוש יישאר. 
"נודיע שמה שמעבר לגושים לא יהיה בריבונות ישראל. נקודה". 
 
ינון: אז זה כמו בלבנון. מי יקבל את הצבא שלנו ללא התיישבות? איפה שאין יהודים יהרגו אותך. עומק הבעיה היא שלא רוצים אותנו פה.
"אתה מדבר שטויות. עומק הבעיה היא שאתם רוצים את ארץ ישראל יותר ממה שאתם רוצים את מדינת ישראל ואתם טועים. אתם משיחים והזויים כי אתם מאמינים שהמקום היחידי בו יחיו שני מיליון בני אדם ללא זכויות פוליטיות יהיה בישראל. זה הזוי".