היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הגיש היום את תשובתו ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-21, בהתייחס לשאלת כשרותו של פנחס עידן להיכלל ברשימת הליכוד בבחירות לכנסת, בהיותו עובד התאגיד הציבורי רשות שדות התעופה עד לאחרונה. לדברי היועמ"ש, "קיים קושי באישור מועמדותו". עידן, כזכור, מוצב במקום ה-19 ברשימת המפלגה לכנסת, אולם נטען כי הוריד את עצמו בדרגה ברשות שדות התעופה על מנת שלא יצטרך לעמוד בתקופת הצינון המחייבת עובדי מדינה.

"בשורה התחתונה", נכתב החוות הדעת של היועמ"ש, "ככל שלא יינתן מענה לסימני השאלה העובדתיים שנפרשו במסגרת עמדה זו, ביחס למתח הדרגות של מר עידן בתפקידו הנוכחי, ולמהות הורדתו בדרגה והדירות צעד זה – דומה כי קיים קושי באישור מועמדותו בשים לב להוראות סעיף 56(א1) לחוק". 



חוק יסוד הכנסת וחוק הבחירות לכנסת מטילים על עובדי מדינה, לרבות עובדי תאגידים ציבוריים, מגבלות באשר למועמדותם לכנסת. בעוד במידה ומדובר בעובד מדינה או תאגיד ציבורי זוטר, לא חלה עליו החובה להתפטר עד המועד הקבוע, אלא שירותו מופסק מיום הגשת המועמדים ועד יום הבחירות, ואם נהיה לחבר כנסת – כל זמן היותו חבר הכנסת". אולם, כאשר מדובר בעובד בכיר הנמצא באחת מארבע הדרגות הבכירות באגון, עליו להתפטר במקרה של בחירות מוקדמות עד לתאריך ה-6 לינואר 2019. 

על פי היועמ"ש, השאלות הרלוונטיות הן מהי משרתו העדכנית של המשיב, מהו מתח הדרגות לצד משרה זו, ומה מהות הורדתו בדרגה בתאריך ה-6 לינואר 2019.

"אין חולק", מציין היועמ"ש, "כי מניעת המשיב מלהתמודד לכנסת ה-21 תהווה פגיעה בזכותו החוקתית להיבחר, וכן פגיעה במפלגה ובתומכיה אשר בחרו בו להיכלל ברשימתה לכנסת. ואולם, ככל שלא עמד בהוראות סעיף 56(א1) לחוק – ומדובר בשאלה הנגזרת מן העובדות הצריכות לעניין – הרי שמדובר בפגיעה אשר נגזרת במישרין מהוראות חקיקת היסוד והחקיקה הראשית המיישמת אותה, ואשר אושרה בפסיקות בית המשפט העליון והחלטות יושב ראש ועדת הבחירות בעבר. כל אלו מאזנים בין הזכות להיבחר לבין האינטרס הציבורי החשוב בשמירה על ניטראליות השירות הציבורי, בקובעם את "דוקטרינת הברירה" – המאפשרת לעובד הבכיר להחליט במועד הקובע אם לחדול מתפקידו ולהתמודד, אם לאו". העמדה הוגשה באמצעות עוה"ד יונתן ברמן וקובע עבדי ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה.