פסילות המועמדים לכנסת מגיעה לבית המשפט העליון. הרכב מורחב של תשעה שופטים דן היום (רביעי) בערעורו של עופר כסיף, מועמד ברשימת חד"ש-תע"ל, על החלטת ועדת הבחירות המרכזית לפסול אותו מלהתמודד. לאחר מכן ידונו השופטים בעתירה של מיכאל בן ארי בדרישה לפסול את רשימת חד"ש-תע"ל כולה. כזכור, כסיף נפסל בגלל התבטאויות קיצוניות שלו, בהן שאיילת שקד היא "ניאו נאצית" וכי בנימין נתניהו הוא "רב מרצחים".



מי שהגיע לאולם בית המשפט הוא יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שהביע תמיכה בפסילתו של כסיף ורשימתו, ואמר כי מדובר בגיס חמישי. "לא יכול להיות שהיועמ"ש דורש לפסול מישהו בימין ומוותר על מישהו משמאל שמסית. במקרה של עפר כסיף מדובר בהסתה חמורה. הוא אמר על יהודים שעולים להר הבית שהם 'סרטן עם גרורות שיש לחסל ביד חזקה ובזרוע נטויה'. אם זאת לא הסתה לאלימות אני לא יודע מה זה. לכן אנחנו דורשים לאמץ את אותם הסטנדרטים בשני הצדדים. אי אפשר לגנות הסתה מצד ימין ולא מצד שמאל. אני חושב שבית המשפט חייב להכריע ולפסול את עפר כסיף מלהתמודד לבחירות לכנסת".


ליברמן ופורר בבית המשפט העליון
ליברמן ופורר בבית המשפט העליון


עורך הדין יואב מני מטעם ישראל ביתנו אמר בפתח הדיון: "הייתה לד"ר כסיף הזדמנות לפתוח דף חדש. מה הוא אומר? כשאני אהיה חבר כנסת - אני אהיה מרוסן. זו לא יכולה להיות הצדקה לאי פסילה. אנחנו רוצים שמי שייכנס, לא יהיו לו שום מגבלות. בגלל שאנחנו נותנים כוח של חסינות, אנחנו לא רוצים שייכנס גורם עם דעות רעילות. בית המשפט הזה נתן אמון במועמדים שלא היו ראויים לו. הרע נכנס לאט לאט לאט ופתאום הוא נוכח, ואז פתאום שואלים מה הבעיה במדינת כל אזרחיה. בית המשפט הכשיר את בשארה. אני מבקש לשנות את נקודת ההסתכלות".

עו"ד מני: "כסיף לא אומר שמה שהוא אמר אז אני לא חושב כיום, אלא מה שאמרתי אז אני לא אומר יותר כדי שלא יפסלו אותי. זה דומה לאדם שנתפס בגניבה ורגע לפני גזר הדין הוא אומר שהוא שהוא מבקש סליחה שהוא נתפס ופעם הבאה הוא לא ייתפס. אין פה שינוי כיוון".
 
הנשיאה חיות: "הוא מסביר שהכוונה הייתה מטאפורה".
 
עו"ד מני: "התירוץ של כסיף הוא שדבריו הינם 'מטאפורה', מה זה מתרץ בכלל? מה הכוונה שהשרים הם נאצים ואדולף? שהם גלוחי ראש? ברור שזו מטאפורה. זו מטאפורה של עולם ערכים רקוב מהיסוד".

עו"ד חסן ג'בארין, מנכ"ל ארגון עדאלה: "ד"ר כסיף אקדמאי, עם עיטורים ויוקרה בין לאומית. כשאנו שומעים מה הסיבה לפסילתו - זה לא בגלל שביצע עבירה כלשהי, ואפילו לא בגלל מעשה שעשה, ואפילו לא בגלל התבטאות שעומדת בקריטריונים לפסילה בחוק אלא בגלל ראיון אקדמאי. זו פעם ראשונה בהיסטוריה שאדם נפסל בגלל דעות".

השופט פוגלמן: "אתה טוען שאם זה ראיון אינטלקטואלי אז קריאה לפגוע בחיילים היא לא הסתה לטרור?"

ג'בארין: "חלילה, הוא לא אמר את זה. הוא רק אמר שמי שפוגעים בחיילים הם הגיבורים של המדינה הפלסטינית. הוא לא אמר שהם הגיבורים שלו והוא לא אמר שצריך לפגוע בחיילים. לא תמצא אצלו קריאה לפגוע בחיילים. זו צורת הסתכלות אקדמית-אינטלקטואלית שהוא סבור שפגיעה בחיילים היא לא טרור. הוא צמוד לדין הבינלאומי. זה מונח מקצועי".

השופט מינץ: "אבל בראיון הוא אמר ש'זה לא טרור ודבר לגיטימי לחלוטין', האם זו לא הצדקה לטרור?".

"הריגת חיילים אינה טרור, אך זו לא פעולה לגיטימית"
 
ג'בארין: "ממש לא. יש הבחנה במשפט הבין לאומי בין פגיעה בחיילים לבין פגיעה באזרחים. הכוונה לגיטימי מבחינת הפלסטינים. הוא לא אמר שזה לגיטימי מבחינה מוסרית". לדבריו, הכוונה היא שהוא לא מוכן להשתמש בטרמינולוגיה הישראלית של "טרור". "הוא לא סבור שהריגת חיילים היא טרור, אך הוא לא התכוון לומר שזו פעולה לגיטימית בעיניו. זו אמירה אקדמית שמתיישבת עם הדין הבינלאומי. בית המשפט בעבר קיבל את הטענה הזו כאשר ח"כ זועבי סירבה לקרוא לפיגועים 'טרור'".

לדברי עורך הדין, גם פסיקה של בית המשפט העליון מבחינה בין התבטאות של חבר כנסת לבין התבטאות של אדם פרטי. "כשהוא היה אדם פרטי זו לא הייתה פרוגרמה פוליטית. האם יש אפשרות שההתבטאות שלו שאיילת שקד נאצית יכולה להפוך לפרוגרמה פוליטית? לא, אז אין הצדקה לפסילה". הוא הוסיף כי ד"ר כסיף עומד מאחורי ההשוואה לנאציזם ופשיזם, "אלו אמירות שנאמרות בעולם האקדמי וגם אצל מומחים לשואה וגם אצל אנשי רוח ישראלים. המומחים משתמשים בביטוים קשים כי המצב קשה וכדי למנוע התדרדרות".

הנשיאה חיות: "כשאדם משווה לנאציזם ורואה בימין ניאו-נאצים ופשיסטים, לא ניתן להניח שהוא יקדם מעשית את התפיסה האקדמית שלו?"
 
ג'בארין: "ממש לא, הוא מחויב למצע של חד"ש. גם בן גוריון קרא כך למנחם בגין. זו מטאפורה".
 
חיות: "זה לא נכון, הוא קרא כך לז'בוטינסקי". 
 
ג'בארין: "בסדר, אבל זו מטאפורה". 
 
חיות: "ההתבטאויות של ד"ר כסיף מופיעות לא פעם ולא פעמיים. אל תקטין את זה. זה חמור".
 
ג'בארין: "בסדר, אז תמצאי עשר דוגמאות. השאלה האם בדקתם את הכתיבה האקדמית שלו?"
 
חיות: "לא הצגתם לנו שום מאמר אקדמי שלו".

השופט סולברג שאל: "האם הוא מאמץ את המאפיינים הגרעיניים של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית? איזה מאפיינים הוא מאמץ? ג'בארין מנסה להתחמק, אך מבהיר שהוא נגד חוק השבות ובעד זכות השיבה.

ד"ר כסיף אמר בדיון שהוא מוכן להתנצל על כל ההתבטאויות הקשות שלו אם ליברמן יתנצל על האמירות הקשות נגד הערבים. 

הנשיאה חיות: "עברת לתעמולה פוליטית".

עו"ד מני (ישראל ביתנו): "כסיף מתנגד לחוק השבות, כי הוא מתנגד לרוב יהודי". 
 
השופט מזוז: "אז כל מי שיש לו אידאולוגיה ויוזמות שמסכנות את הרוב היהודי צריך להיפסל? כי יש לכך דוגמאות גם משמאל וגם מימין (רומז לתומכי הסיפוח)"
 
מני: "כסיף אומר שלא צריך להיות קשר בין אזרחות ועלייה לבין יהדות".
 
השופט מזוז: "האם מדבריך ניתן ללמוד שאתה סבור שכל חברי הכנסת הערבים פסולים להתמודד בבחירות לכנסת?". עו"ד מני משיב בשלילה, אך מתפתל ולא ממש מצליח לגבש עמדה ברורה.
 


ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש) שנמצאת כעת בבית המשפט העליון, אמרה לפני הדיון כי "תכף מתחיל הדיון, ומר ליברמן פתאום הופיע באולם. כנראה שהשקיעה מתחת אחוז החסימה גוררת אותו לעשות דברים שאינם בשגרה. קולו הצלול של עופר ימשיך להדיר שינה מעיניהם של הגזענים ולהדהד עמוק עמוק בראש שלהם".

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש-תע"ל) אמר כי "כל החלטה חוץ מלאשר לד״ר כסיף להשתתף בבחירות תהיה בבחינת רעידת אדמה פוליטית ומשפטית. פסיקות בית המשפט העליון בנושא ידועות, ולפיהן ד״ר כסיף יכול בהחלט להיות מועמד. בכלל, צריך לבטל את הסמכות של ועדת הבחירות המרכזית לפסול מועמדים ורשימות כי מדובר בוועדה פוליטית ושיקוליה מגמתיים בעליל".

על האפשרות שעתירת בן ארי תתקבל ושימתו תיפסל, אמר ח"כ גבארין כי "מדובר במחזה סוריאליסטי כשפעילים כהניסטים, שגדלו בתוך תנועת ״כך״ הטרוריסטית, מבקשים לפסול רשימה שנאבקת נגד גזענות. זהו מהלך שטומן בחובו הסתה ומעודד שנאה כלפי הציבור הערבי, ולפיו עצם הקיום הערבי בכנסת הוא לא לגיטימי".