רק אתמול דווח שהליכוד ואיחוד מפלגות הימין הסכימו להרגיע את הרוחות ביניהם עד הבחירות - מעין הסכם אי לוחמה. על פי הדיווח, לאחר שההסלמה בדרום הובילה למתקפה חריפה של איחוד מפלגות הימין על נתניהו והליכוד, החליטו הצדדים להפסיק את המתקפות ההדדיות ולשתף פעולה. כעת, צפוי נתניהו להסית את עיקר האש מימין לעבר מפלגת "הימין החדש" של שרת המשפטים איילת שקד ושר החינוך נפתלי בנט, וגם "עוצמה יהודית" מתכננת לצאת מחר בקמפיין נגד כישלונה של שקד, לטענתם, בהגבלת בית המשפט העליון.



אלא שאי הלוחמה הזאת כנראה לא כוללת הצהרת כוונות ליום שאחרי הבחירות. יו"ר האיחוד הלאומי ובכיר איחוד מפלגות הימין, ח״כ בצלאל סמוטריץ', דורש כתנאי לכניסה לקואליציה עתידית, את החלת פסקת ההתגברות תוך 60 יום, כך הוא אמר הבוקר (שלישי) בראיון בכאן ב'. הצעת החוק שיזם סמוטריץ' בעניין קובעת כי אין הכרה פורמלית בזכותו של בית המשפט לפסול חוקים, זאת בניגוד לחוק יסוד השפיטה שיוזמת שרת המשפטים.



החוק מאפשר חקיקתו של חוק שלא עומד בתנאים של סעיף 8 לחוק היסוד בפעם הראשונה ל-4 שנים. ואח"כ, אם חוקק שוב, לתמיד. לא נדרש רוב מיוחד על מנת לחוקק חוק שנפסל מחדש. מספיק רוב רגיל.



סמוטריץ' גם שרטט את הדרישות לתיקים בממשלה הבאה ואמר: "אנחנו מדברים על תיק החינוך ועל תיק המשפטים. זה מה שאנחנו רוצים לדרוש, ואנחנו נעמוד על זה ונקבל את זה".



אנחנו לא נכנס לממשלה בלי שפסקת ההתגברות תחוקק בתוך 60 יום, מיום כינון הממשלה" הבהיר חבר הכנסת. "החוק יחוקק כך שהכנסת תתגבר על בית המשפט ברוב רגיל. זה דמוקרטי, אין שום סיבה דמוקרטית לבקש רוב מיוחד. נתניהו יודע על זה. נתניהו רוצה ממשלה, אם הוא רוצה להקים ממשלת ימין – ולקיים את הבטחותיו לבוחריו, הוא יהיה חייב להעביר את החוק, אחרת אין לו ממשלה".



סמוטריץ' התייחס גם לפעילותה של שרת המשפטים בקדנציה האחרונה איילת שקד ואמר: "איילת פעלה רק בתוך גבולות הגזרה הקיימים, לא התעמתה עם נאור, עם ניצן ומנדלבליט. אנחנו נעשה שינוי דרמטי. אנחנו נרצה כמה וכמה תחומים לפרוץ בנושא המשפט. בג"ץ נוקט עמדה פוליטית אידאולוגית, ואנחנו רוצים לשנות את זה. פסקת ההתגברות היא רק כלי אחד מסל כלים שעליהם אנחנו עובדים".