היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הגיב היום (שלישי) לבקשות שהגישה מפלגת כחול לבן ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-21, להוציא צו המורה לליכוד להימנע מלממן או להפעיל חשבונות ברשתות החברתיות ובמיוחד להימנע מפרסום תעמולה אסורה באמצעות חשבונות אלה. בדבריו, מציין היועמ"ש כי אין ראיות לתעמולה אסורה של הליכוד.

בתגובת היועץ המשפטי לממשלה נאמר, כי "במישור המשפטי, הרי שבהתאם לחובת ההזדהות שבחוק הבחירות (דרכי תעמולה), כפי שפורשה ויושמה החלטת יו"ר ועדת הבחירות גם ביחס לפרסומים באינטרנט, על פני הדברים חלה חובת זיהוי ככל שגורם מפלגתי מפעיל חשבונות משתמש ברשת טוויטר לצורך פרסום תעמולת בחירות. עם זאת, בכל הנוגע לשאלה האם העתירה מבססת ברמה הנדרשת את הנטען במסגרתה, כי מתבצעת בפועל תעמולת בחירות באמצעות חשבונות ברשתות החברתיות, במימון הליכוד, ללא זיהוי כנדרש – הרי שהיבטים עובדתיים וראייתיים אלו אינם בידיעת היועץ המשפטי לממשלה".

כזכור, אתמול פורסם ב"ידיעות אחרונות" וב"ניו יורק טיימס" כי חוקרי האינטרנט נעם רותם ויובל אדם חשפו רשת של מאות חשבונות טוויטר מזויפים ואנונימיים, שלפי התחקיר הפיצו מדי חודש עשרות אלפי ידיעות הקשורות לליכוד ולנתניהו, מתוך מטרה להשפיע על השיח הציבורי והתקשורתי בישראל. עוד הוסיפו בתחקיר כי אומנם לא נמצא קשר ישיר בין הבוטים לבין ראש הממשלה או מפלגתו, אך הרשת פעלה בתיאום עם הליכוד ועם קמפיין הבחירות של המפלגה.
 
לפי הדוח, הרשת פעלה באמצעות “הפצת מניפולציות, דברי דיבה ושמועות רבות. בימים העמוסים ביותר, החשבונות המזויפים הקשורים לרשת פרסמו עשרות אלפי ציוצים מדי יום”. פעילות הרשת התעצמה באופן ניכר בתקופת הבחירות, בדגש על ימים שבהם הופיעו פרסומים שליליים נגד נתניהו. 

יו”ר כחול לבן, בני גנץ, הגיב אתמול לפרסומים במסיבת עיתונאים של מפלגתו ותקף בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו. “נתניהו הולך להפסיד”, אמר. “נתניהו לחוץ, הוא יודע יותר טוב מכל אדם כי הוא יפסיד את הבחירות הקרובות. התחקירים מגלים שיש פה טרור תודעתי על אזרחי המדינה. אזרחי המדינה מוצפים במסרים ובפייק ניוז ברשת”.
 
“נתניהו לא בוחל בשקרים, במניפולציות, אין כאן מקריות”, הוסיף. “ההדלפות הביטחוניות מהקבינטים השונים מצטרפים לשקר הגדול. מי שמדליף מאירועים סודיים לא יהסס לפרסם פייק ניוז, ורק קצה הקרחון נחשף. יש כאן מערך שלם שמומן בכסף גדול. הדבר הזה מחייב חקירה. בפעם הראשונה זה סרטון עם קברים של חללי צה”ל, בפעם השנייה טוענים שזו שטות שפגעו באברמוביץ’ ובנכי צה”ל, בפעמים הבאות זאת הופכת להיות תעשיית שקרים ורעל. יותר ויותר ישראלים לא מאמינים לו כבר. בית הקלפים של נתניהו הולך וקורס”.