מספר שעות לפני פתיחת הקלפיות ברחבי הארץ, אליהן יגיעו בעלי זכות הבחירה במטרה להצביע ולהכריע מי יהיה ראש הממשלה הבא של ישראל, אהוד אולמרט, ראש הממשלה לשעבר, התארח בתוכניתם של בן כספית ופרופסור אריה אלדד ב-103FM, הביע את דעתו על המדיניות הביטחונית של ראש הממשלה המכהן בנימין נתניהו וחשף איזה פתק ישלשל לקלפי.

אתמול היה לנו ויכוח עם יובל שטייניץ' על הפצצת הכור בסוריה. נשמח שתתייחס לזה.


"הדבר הכי קל בשבילי זה ללגלג אבל אין לי מצב רוח לבזבז את יכולת הלגלוג שלי דווקא על שטייניץ שיש לי הרבה מאוד סימפטיה אליו בהקשרים אחרים. אני לא חושב שהחשדות מפני כור גרעיני בסוריה הדהדו הרבה לפני כן. הבעיה הייתה לזהות את הפעילות ולחשוף אותה ולשם כך נדרשה עבודה מודיעינית מורכבת שהמשיכה בתקופתי עד שהביאה לנו תמונה מדויקת. הטענה היחידה שיש לי לשטייניץ היא העובדה שהוא אחד מתומכיו הגדולים של ראש הממשלה".



לאיראן יש המון כורים גרעיניים, למה לריב דווקא על הכור הסורי?


"אני זוכר שהיה ראש ממשלה שלא הפסיק להודיע שהוא יהרוס את הפעילות הגרעינית של איראן אך לא עשה שום דבר. לעומת זאת, הכור הגרעיני בסוריה נעלם לפני מעל 11 שנים".



במקומו היית תוקף את הכור הגרעיני?


"לא. אבל גם לא הייתי מאיים בכך. אני חושב שצריך לנקוט פעולות מידי פעם נגד הנוכחות האיראנית בסוריה במינון הנכון, אך אני נגד להשוויץ בהתקפה ולהתגרות בהם. אני אף פעם לא איימתי כל כך הרבה. מי שמאיים ובסוף מתקפל זה נתניהו. אני לא כתבתי ספר על כך שמעולם לא ננהל משא ומתן עם הטרור. מי שעשה זאת וממשיך לעשות זאת הוא בנימין נתניהו בזמן שהוא גם מעביר להם כספים".





מחר יתקיימו בחירות שיכריעו את עתיד מדינת ישראל לשנים הקרובות. האיום על דמותנו הוא בדמותו של בנימין נתניהו. הוא חייב ללכת כדי להחזיר את השפיות והאיזון. כדי להחזיר את תרבות הדיבור ולהפסיק את הפלגנות. לכן אין לי שום מילה טובה על ההתנהגות שלו".



יכול להיות שהביקורת שלך נגד נתניהו היא בעקבות מחשבות שלך שנתניהו עמד במאמצים להפילך?


"אני מוטרד מההווה ומודאג מהעתיד. אני לא נוגע בפרשות נגד ראש הממשלה. אני ראש ממשלה לשעבר ואני האדם היחידי במדינה הזו שרכש צוללות מגרמניה. כשאני שומע שנתניהו הסתיר מהרמטכ"ל ומשר הביטחון את עסקת הצוללות אז אני מזועזע, בלי קשר לשום היבט פלילי או לא, מניות או לא. אני מדבר על הדבר הכי מזוקק בנושא. הסתרה של הנושאים הכי רגישים מהרמטכ"ל או משר הביטחון. היו לי יחסים מורכבים עם שר הביטחון כשהייתי ראש הממשלה אך מעולם לא עלה על דעתו של שר הביטחון להסתיר ממני דבר כפי שלא עלה על דעתי להסתיר ממנו או מהרמטכ"ל מידע שכזה. למיטב ידיעתי, גם אריאל שרון לא הסתיר שום דבר ממנחם בגין".



לא יכול להיות שיש איזשהו סוד אסטרטגי מאוד שלא חייבים לומר אותו לרמטכ"ל ושר הביטחון?


"אם מדובר בסוד מדיני אז אין בעיה. כשמדובר בעניין ביטחוני אסטרטגי מבצעי, שאלה של מכירת צוללות למצרים על ידי גרמניה, זה נושא מן המעלה הראשונה ולא היה בהיסטוריה של המדינה דבר כזה. שיעמוד ראש ממשלה ויאמר שמותר לו להסתיר דבר כזה? מותר לראש הממשלה לקבל החלטה בניגוד עמדותיהם של שר הביטחון והרמטכ"ל. אין על כך ויכוח. להסתיר מהם? בעניינים האסטרטגים הרגישים ביותר של מדינת ישראל אני יכול לומר לכם שאין סמכות לראש הממשלה לקבל החלטות לבדו על פי חוק".



למי אתה מצביע?


"אני אצביע מחר בעד המפלגה שעומדים בראשה בני גנץ, בוגי יעלון, יאיר לפיד, גבי אשכנזי, אורנה ברביבאי ועוד. ההתקהלות של תומכי הליכוד עם הרטוריקה המתלהמת על סיפוח שטחים באופן חד צדדי, השמדת עזה ועוד היא הרבה יותר מסוכנת מהרמטכ"לים שכל הזמן מאשימים אותם שהם לא רוצים להילחם".



במקומם לא היית מביא עובדת סוציאלי וחקלאי?


"עובדת סוציאלית כמו מירי רגב? במקומם הייתי עושה הרבה דברים אבל אני לא במקומם. לא אומר שכחול לבן זה ההרכב האידיאלי שאין כמותו. אני טוען שזה הרכב של אנשים הגונים, מסורים, ישרים ונאמנים שאני יכול לסמוך עליהם שהם ינווטו את מדינת ישראל באחריות ולכן אני תומך בהם. אני אוהב גם את מפלגת העבודה אך אני מקווה שמפלגת כחול לבן תהיה המפלגה הגדולה".