המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, דחתה היום (ראשון) את פנייתה של יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, לפסול את חברותו של נתן אשל, ראש הסגל לשעבר במשרד ראש הממשלה, במשא ומתן הקואליציוני. אשל הואשם בהטרדה מינית של אחת מעובדותיו ונאלץ לעזוב את תפקידו, אך נשאר בקשר קרוב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה. 



ברקע הסערה, הוציא נתן אשל הודעה לפיה "החלטתי לעזור לעוסקים במלאכה להביא את רצונו של רוב העם למינוי בנימין נתניהו לראש הממשלה של ישראל. כל מי שהצביע לליכוד, לבנט, לחרדים, לליברמן ולכחלון - יותר מ-70% של המצביעים - רוצים שראש הממשלה הטוב ביותר מאז קום המדינה ימשיך במלאכה. במדינה דמוקרטית לא הרשויות השופטת, המחוקקת והמבצעת קובעות מי יהיה ראש הממשלה, אלא העם, ושאף אחד לא יתבלבל".



המשנה ליועץ המשפטי לממשלה השיבה לזנדברג כי חברותו של אשל בצוות המו"מ הקואליציוני של הליכוד "אינה עומדת בניגוד לפסק הדין של בית הדין למשמעת ולהסדר הטיעון בעניינו", אשר כללו "התחייבות לפיה לא ישוב לעבוד בשירות המדינה" אך לא התייחסו "לתפקידים ציבוריים או בעלי גוון ציבורי".

 
ח"כ זנדברג כתבה בתגובה בטוויטר: "ברגעים אלה ממש יושב שר משפטים מיועד יחד עם צלם חצאיות שהתחייב לא לחזור לחיים הציבוריים ומנהלים מו״מ קואליציוני. גם ב2013 נתן אשל היה אמור להשתתף בצוות המו״מ והתקפל בגלל לחץ ציבורי. עכשיו אבדה הבושה. שתפו כדי להראות שגם ביטחונן ושלומן של נשים לא יופקר בקואליציה המתהווה". 
 


ייחקר חשד לפלילים בחירות


יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, פנה היום ליועץ המשפטי לממשלה ולמשטרה בבקשה לחקור חשד לעבירות פליליות בעפולה וביישוב הערבי כסרא-סמיע במהלך יום הבחירות. זאת בעקבות פנייה של סיעת הליכוד והעברת חומרים, בהם צילומים ממצלמות נסתרות בקלפיות ביישובים ערביים, ומבצע "טוהר הבחירות". 


 


בפנייה של מלצר אל היועמ"ש ואל מ"מ המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, נכתב: "אל ועדת הבחירות הגיעה פנייה מסיעת הליכוד, שתצלומה, על צרופותיה, מגוללת שורה של מעשים, שחלקם מגיע לכאורה על פי הטענות הכלולות בפנייה לכדי עבירות פליליות של ממש, כעולה מן הדיווחים של חברי ועדות הקלפי ומשקיפים מטעם רשימת הליכוד בקלפיות שהיו מוצבות ביישובים הנזכרים בדיווחים שבפניה".

"נוכח החלטתי להפסיק את השימוש במצלמות הסמויות בקלפי ביום הבחירות, קבעתי סייגים ותנאים לשימוש בתוצרי המצלמות והכל עד למועד החלטתי - ראוי כי המשטרה ,רכז את כל החומרים הנוגעים בדבר, ובהנחיית גורמי הפרקליטות, תבחן אם יש מקום לעיון התוצרים האלה, בצד גביית עדויות מהמדווחים הנזכרים בדיווחים שפניה", הוסיף השופט.

השופט חנן מלצר. צילום: מרק ישראל סלם
השופט חנן מלצר. צילום: מרק ישראל סלם


"על פני הדברים, רוב ההתרחשויות המתוארות בפנייה ובדיווחים הכלולים בה מצדיקים, לכאורה, פתיחה של חקירות פליליות, במקרים אלו, או רובם, ואני מבקש כי תורו לעשות כן לאלתר. בשולי הדברים אציין כי על פי החוק הקיים, אין באפשרותי להיענות לבקשה הנוספת הכלולה בפנייה, לפיה אפעל, מיוזמתי, לפסילת התוצאות בקלפיות בהן מדובר - מה גם שללא חקירה פלילית ממצב, הראיות שהוצגו לא עומדות, בשלב זה, בנטל הראייתי הנדרש לשם כך".
 
"קלפי 2.0 בכסרא-סמיע, שם על פי הרישומים בוועדת הקלפי, נראה שהצביעו למעלה מ-97 אחוזים מהבוחרים הרשומים, וכל תוצאות ההצבעה שהיו במספרים עגולים. כך, למשל, לרשימת ישראל ביתנו הצביעו בקלפי זו בדיוק 50 בוחרים, לליכוד 350, למרצ 20, הימין החדש 30, כחול לבן 100 וש"ס בדיוק 50, ובסה"כ דיוק של 600 בוחרים מתוך 614. שיעור הצבעה חריג, בצירוף המספרים העגולים והמדויקים, מעורר לכאורה תמיהות ומחייב חקירה לפשר הדברים", נכתב.

"קלפי מס' 53.2 בעפולה, שנבחנה אצלנו בעקבות מבצע "טוהר הבחירות" שנערך בוועדה. בבדיקה מעמיקה שנעשתה על ידי הלשכה המשפטית של הוועדה, נמצא כי הרישום בפרוטוקול לא תאם, באופן מהותי, את הרישום בגיליון ספירת הקולות ואף את פתקי ההצבעה, שנמצאו בחומר שהגיע מן הקלפי (כך שלכאורה הוחסרו קולות מרשימות מסוימות, ובהתאמה התווספו קולות לרשימות אחרות, שלהם היו נציגים בוועדת הקלפי). עוד ביקש היועמ"ש כי הטיפול יתרחש ב-30 הימים הקרובים".