שר העלייה והקליטה, ח"כ יואב גלנט, התראיין הבוקר (שני) אצל אילה חסון ב-103FM והתייחס לשורת נושאים שעל סדר היום - תחקיר הפעולה הצבאית בחאן יונס, סוגיית הגרעין האיראני חזרתו של אהוד ברק לפוליטיקה וכמובן - אביגדור ליברמן.


נתחיל בפעולה שנחשפה בחלקה, חלקים רבים עדיין חסויים, של אותה יחידה מיוחדת וסודית שפעלה בלבה של עזה. אתמול הותר לפרסום שסגן אלוף מ' נהרג בפעולה מאש כוחותינו. אילו פרטים תוכל להסביר לנו?  
"ראשית הפרטים שניתן לפרסם – פרסמנו. מה שחשוב לומר לציבור הוא שחיוני לבצע משימות כאלה בחזיתות נוספות וכמובן בגזרת עזה. זה מרכזי לביטחון מדינת ישראל. כל מי שיוצא לפעולה כזאת, מעצם זה שהוא חוצה את הקו, הוא גיבור, וכדאי שעם ישראל יתייחס לאנשים הללו כך".

אתם יושבים בקבינט המדיני-בטחוני ומבינים שהעסק הסתבך שם. תוכל לספר לנו על מאחורי הקלעים?

"השליטה על מבצעים לא מתבצעת על ידי הקבינט. יש שרשרת פיקוד – ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל או ראשי ארגוני הביטחון האחרים. הדברים שהקבינט נדרש אליהם הם ענייני עקרונות, גבולות גזרה, מסגרת. מה שקורה במבצע הזה הוא שמרכז הכובד מוטל על היחידה המבצעת ובראשה הכוח הפועל בשטח. אני מתרשם גם בזמן אמת ובעיקר בתחקירים הראשוניים כשדווחתי עליה, שהחיילים פעלו בקור רוח ובשקט נפשי בסיטואציה קשה מאוד
ולשמחתנו יצאו מזה כשרוב הכוח איתנו, אך לצערנו איבדנו את סא"ל מ' במבצע הזה".

יואב גלנט. צילום: מרק ישראל סלם
יואב גלנט. צילום: מרק ישראל סלם

"האיראנים מעריכים שיש חולשה מקומית שנובעת מהמאבק לבחירות בארה"ב ומנסים לנצל את הסיטואציה הזאת ולייצב נורמה של הרתעה אל מול הסנקציות שהטיל הנשיא טראמפ כאשר יצא מן ההסכם. העימות הפיזי כבר החל כנגד יעדים פריפריאליים, הם נזהרים לא לפגוע בנאט"ו ובוודאי לא בארה"ב למרות שהפילו מל"ט. הדבר הזה הוא תחילתו של תהליך הידרדרות שאיני יודע איך ייגמר. אני ממליץ לאיראנים לקחת את ספרי ההיסטוריה ולקרות מה עוצמתה ויכולתה של ארה"ב כאשר היא מחליטה ולא לשחק איתם".  

האיראנים מבינים שטראמפ לקראת שנת בחירות והוא אינו רוצה להסתבך במלחמה שתוצאותיה. יהיה בלגן באזור. אז אולי הוא לא רוצה את ההתפתחות הזאת?
 
"האיראנים פועלים על מנת להשיג נשק גרעיני, על מנת לייצר טילים. הם משליטים טרור במדינות רבות בעולם ועל מנת לייצר חגורה שיעית מהמפרץ הפרסי ועד לים התיכון. כל אלה הם בניגוד לאינטרס האמריקאי ובוודאי לאינטרס הישראלי וטוב עושה טראמפ כשהוא דוחק אותם לפינה. בסופו של דבר לחץ מוגבר יביא אותם להכרה שהם צריכים לחשב מסלול מחדש. או להגיע למצב של הרמת ידיים או להיכנס לתהליך של הסכמה מחודשת כאשר הכול נמצא על השולחן ולמעשה מבטיחים שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני. אם נירדם עם איראן היום אנחנו עלולים להתעורר עם צפון קוריאה בעוד שנים אחדות".



שר הביטחון לשעבר שרצה למנות אותך כרמטכ"ל, נכנס לזירה הפוליטית. היום היריב הנוקב ביותר של נתניהו. האם אתה בעד כניסתו של ברק?
"ראיתי דמות מהעבר עם מסרים מהעבר. מה אומר ברק? הוא אומר לא ביבי. אין לו שום בשורה, כי על זה היו הבחירות והימין בראשות נתניהו השיג רוב. זה נכון שליברמן ברח עם המנדטים שלו בניגוד לעצות בוחריו וגרר אותנו לבחירות, אבל על דברי ברק היו משאל עם ברור. ברק אמר 'אני רוצה להחליף' לאו דווקא בהצבת עצמו בחזית. זאת דמות מהעבר עם מסרים מהעבר. אני לא שמעתי מסרים מלבד רטינות וכמה רע כאן, בניגוד למציאות כאן".

איך אתה מסביר את הסדק הזה בין השניים? אתה הכרת אותם כשלובי זרוע, חוטפים מאותם כיוונים, מה עבר עליהם?

"אני לא נכנס לזה כי אני לא בקיא בדברים. אבל כאשר יש מאבק על שליטה וכוח, אנשים מגיעים לכל מיני סיטואציות. במקרה הזה אני רואה התהפכות לא רק של ברק אלא גם של גורמים רבים נגד נתניהו. למשל ליברמן. עינינו הרואות: אתה נבחר על סמך זה שאמרת שתשב בממשלת ימין בראשות נתניהו, קיבל את המנדט, המציא המצאה וגורר את כולנו לבחירות בכפייה".

יכול להיות שלא רצו לקבל אותו בליכוד? עם המתפקדים שהוא רצה ומשם זה בא? שמעתי סברה כזאת.
"קשה לי להאמין שזאת הסיטואציה. אני לא מקבל ולא משתכנע מדברי ליברמן. מדובר באיש של דיבורים. זה אדם של דיבורים. משיחי שקר היו לאורך שנים רבות בתולדות העם היהודי. ליברמן משיח שקר. הוא מעולם לא ממש הבטחות שלו. כאשר נבחר אדם שמבטיח שיהרוג את הנייה תוך 48 שעות והוא מתמנה לשר הביטחון זאת שחיקת ההרתעה של מדינת ישראל. הרתעה לאומית נבנית לאורך שנים ופתאום ליברמן שוחק את ההרתעה בצורה כזאת של מילות שקר".