יממה לאחר שהשרה לשעבר איילת שקד הודיעה כי היא נשארת בזירה הפוליטית, חוברת לנפתלי בנט לריצה משותפת בבחירות ותעמוד בראש מפלגת "הימין החדש" - שר התחבורה ויושב ראש מפלגת האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' התארח היום (שני) בתוכניתם של פרופ' אריה אלדד וחיים לוינסון ב-103FM ובירך על שובה של שקד לפוליטיקה ושיבח את גישתה התומכת באיחוד בימין, בניגוד ליו"ר הקודם, נפתלי בנט.

אתמול איילת שקד התייצבה בראש הימין החדש, אלה חדשות טובות לימין?


"כן. בהתבטאויות האחרונות שלה היא מדברת על זה שהיא מעוניינת באיחוד, בריצה משותפת. צריך לוודא שהדיבור שלה יהיה מגובה במעשים וסוף סוף אפשר יהיה להתכנס ולסגור. זה לא סוד שנפתלי בנט חשב שיש ללכת בשני ראשים, אנחנו חשבנו וחושבים היום שזה סיכון גדול. אותם סקרים, אותו רציונל תאורטי שהיה נכון כשהוא הקים את הימין החדש התרסק לכולנו על קרקע המציאות והביא את כולנו לבחירות החוזרות והמסוכנות האלה. חשבנו שזה לא נכון לחזור על אותה טעות בפעם השנייה. זה נגמר 'רק' בבחירות חוזרות, זה יכול להיגמר הפעם בתקומת ממשלת שמאל עם מדינה פלסטינית. שקד לפחות אומרת דברים אחרים. אנחנו מקווים שהיא תיקח אחריות ותיכנס למו"מ בלי תנאים מוקדמים וניכנס לחדר באווירה טובה וחברית, כולם יידרשו לעשות צעדים של גמישות ופשרות ונוכל לצאת מהר מהחדר עם בשורה טובה ולהתחיל לעבוד לקראת הבחירות".



בנט ויוגב בפוסט שלהם אמרו לפני חודש שאין ציונות דתית אחת. אולי צריך לרוץ ברשימה נפרדת ולהכריע אם העם רוצה את סמוטריץ' החרדלי או בנט הלייט?


"אני לא מסכים עם המהות. לציונות הדתית יש עדיין מכנה משותף רחב ואפשר להעפיל אל הפסגה בכמה שבילים ויעדים. עדיין הפסגה היא אותה פסגה. האמונות הן אותן אמונות. לגיטימי איך ליישם את כל זה במדינה עם מציאות מורכבת כל כך. מעבר לזה, פוליטיקה זה לא בית מדרש. עולם מעשי צריך לאזן בין ערכים ופרגמטיות. אנחנו חיים כל הזמן במתח הזה ומאזנים".



האם ההחלטה הנכונה יכולה להיגזר מסקרים שאומרים שאיילת שקד היא כוח אלקטורלי גדול יותר?


"ההחלטה הנכונה היא איזון בין הסקרים. הסתייגות שיש לקחת אותם בעירבון מוגבל. הימין החדש התחיל בסקרים עם 14 מנדטים ואחר כך לא עבר את אחוז החסימה. כשהרב פרץ ואני התאחדנו אני עשיתי ויתור נוסף כדי לייצר את האחדות והנהגה משותפת. אני קיבלתי את התיק השני, יכול להיות. אני מוכן לוותר על מקומי לטובת איילת. ועדיין אפשר לשבת בחדר ולחפש נוסחאות שכלום ירגישו טוב איתן. אני לא אומר שאיילת שקד לא יכולה לעמוד בראש הגוש, גם הרב רפי לא אומר.





טובת העניין נעה בין התפיסה הערכית לבין ההבנה שצריך להתכנס והביא בחשבון שיקולים מעשיים. אפשר לשבת בחדר ולראות איך כולם ייצאו מרוצים, גם למקסם את הכוח האלקטורלי שלנו מימן לליכוד. לייצר מצב שכולם ירגישו טוב בבית. זה דורש רצון טוב וזה דורש לשבת ביחד ולדבר. יש נוסחאות כאלה, זה דורש רצון טוב. כל זה לא קרה עד היום כשבנט עמד בראש, אנחנו מקווים שאיילת שקד תיקח אחריות ואפשר יהיה לעשות את זה תוך ימים ספורים".



תרצה להמשיך ולהיות שר תחבורה?


"זה משרד מרתק עם יכולת ביצוע והשפעה אדירה. מאיכות החיים של כל אזרח במדינה, כולנו הרי נוסעים מנקודה לנקודה ורוצים לעשות את זה מהר, זול, יעיל ובבטחה. יש המון אידאולוגיה במשרד הזה – נגב, גליל, פריפריה, יהודה ושומרון. המשרד חולש על קרקע, אוויר, ים, רכבות". 


בצלאל סמוטריץ'. צילום: גילי יערי, פלאש 90
בצלאל סמוטריץ'. צילום: גילי יערי, פלאש 90


אתה גם חולש על רגולציה. אתה יכול להכניס את אובר בלי להשקיע כסף בתשתיות ובכבישים, אלא תוך ניצול הכבישים שממילא קיימים.
"אנחנו בסדרת דיונים, אובר לדעתנו רק יגדיל את הפקקים. אנחנו בעד נסיעות שיתופיות שהנהג אוסף כמה נסיעות בדרך. כיום ממוצע הנוסעים ברכב הוא 1.2, אם נצליח להעלות את הנתון הזה ל-1.6 – לא יהיו פקקים בגוש דן. זה נתון מדהים. אנחנו עושים שורה של צעדים כדי לקדם את הנסיעות השיתופיות ולעודד נסיעות ציבוריות ולקחת כסף על נסיעות שיתופיות. וגם להכניס את הטכנולוגיה כדי למנוע צפיפות על הכבישים. נלמד את הנושא לעומק. אנחנו גם מסתכלים קדימה כדי לפצות את נהגי מוניות שהשקיעו כסף וקנו מספר".