מתנצל סדרתי: ההתנצלות הפומבית שהשמיע אתמול יו"ר ישראל דמוקרטית, אהוד ברק, על אירועי אוקטובר 2000 במגזר הערבי, אינה ההתנצלות הראשונה שלו. בחודש אוגוסט 1997 ביקש ברק, בהיותו יו"ר מפלגת העבודה, סליחה מבני עדות המזרח, המתגוררים בעיירות הפיתוח, בשם המפלגה ובשם מפא"י ההיסטורית בגלל עוגמת הנפש הרבה שנגרמה להם בשנותיה הראשונות של המדינה ע"י תנועת העבודה.
ברק אמר אז כי תנועת העבודה הייתה אחראית על מבצע מפואר של הקמת ובניית הארץ, ובמהלך ההקמה, נגרם שלא במתכוון עוול לרבים מבני עדות המזרח, כאשר הם הופרדו משורשיהם ונשלחו ללא קשר למיקום בני משפחותיהם למקומות מרוחקים.

"אני מבקש סליחה בשם מפלגת העבודה ומפא"י על כל דורותיה", ציין ברק בהודעתו הדרמטית. ח"כ ברק הביע אז תקווה, שהבעת הסליחה תאפשר את חידוש הדו-שיח בין מפלגת העבודה ותושבי עיירות הפיתוח. בקשת הסליחה הושמעה לקראת כינוס מיוחד של מפלגת העבודה שהתקיים בנתיבות.

ברק כבר התנצל בעבר על אירועי אוקטובר, שבהם נהרגו 12 ערבים ישראלים בידי כוחות הביטחון. התנצלות ראשונה השמיע בעת שהופיע בינואר 2001 בפני חברי המועצה לשלום וביטחון, ואמר כי הוא כואב את מותם של הרוגי המהומות וכי יקבל את מסקנותיה של ועדת החקירה הממלכתית.

אחר כך, במהלך ישיבת ממשלה בפברואר 2001, אמר בישיבת הממשלה כי הוא מצטער על הריגת האזרחים ובתור האחראי למערכת הוא נוטל אחריות אישית. אז, כמו היום, טענו כלפיו כי מדובר בהתנצלות לצורך תעמולת בחירות.