שר העלייה והקליטה וחבר הקבינט הבטחוני, ח"כ יואב גלנט, התראיין הבוקר (רביעי) לאילה חסון ב-103FM והתייחס לדיווח בטיימס הלונדוני לפיו הפגיעה המדויקת במפעל הסודי של נסראללה חיסלה את היכולת של הלבנונים לפתח טילים מדויקים לעבר ישראל: "הטיימס מפרסם מה שהוא רוצה. אנחנו ערוכים למנוע כל מצב שבו יהיה איום מתגבר על ישראל. צריך להבין את הסיטואציה. האיראנים למעשה נמצאים בפועל 1,500 קילומטר מזרחה מישראל, אבל הם מפעילים זרועות ומנסים ליצור בסיסים". 
גלנט הוסיף ואמר: "בלבנון הם כבר עושים פעולה על מנת להקים צבא איראני, בסוריה - לפתוח חזית שניה ברמת הגולן ולהשתמש באדמה הסורית כמקפצה לנשק מפר איזון על מנת לצייד את חיזבאללה. המצב הזה עלול ליצור סיטואציה מאוד מסוכנת בשעת חירום, כיוון שהעורף הישראלי עלול להיות מאוים מקרוב על ידי האיראנים, בעוד שבעורף האיראני רחוק 1,500 קילומטר מישראל. המטרה שלהם היא ליצור מצב א־סימטרי בחסות מלחמת התשה, שהם ינהלו לשיטתם מול ישראל להמשיך ולצבור את היכולת הגרעינית. אנחנו אמרנו בצורה המפורשת שלא נאפשר את זה".
 
טראמפ מפתח רצון לדיאלוג עם האיראנים. זה מדאיג?
"אני חושב שטוב עשה הנשיא טראמפ כאשר הטיל משטר סנקציות. אני חושב שיהיה נכון שהמשטר הזה ימשיך עד שהאיראנים יגיעו למצב שמשא ומתן שנעשה איתם נעשה מתוך ויתור מוחלט על כל יכולת גרעינית. צריך לזכור שאיראן מחזיקה ב־11 אחוז מעתודות הנפט והגז בעולם. אין לה שום צורך באנרגיה גרעינית לצורכי שלום, כל המטרה היא יצירת נשק גרעיני. את זה יודעים האמריקנים, את זה יודעים כל האירופאים אבל הם טומנים את ראשם בחול. לא צריך להסביר לכולם את ההתנהגות העולמית האירופאית לפני מלחמת העולם השנייה, ראינו מה קרה לאחר מכן".
 
אהוד ברק אמר שכל חברי הקבינט הם מטומטמים ושאחמד טיבי יכול להיות חבר בוועדת חוץ וביטחון. נפגעת ממנו?
"לא נפגעת כי אני בוחר לעצמי ממה להיפגע וממה לא. אבל אין ספק שהאמירה הזו מייצגת התדרדרות לשוליים קיצוניים, הייתי אומר סהרוריים, שאינם משקפים את הדרך שבה צריך להתנהג ובוודאי לא את מה שבמפלגה שהוא יצא ממנה היו חושבים. מעניין מה בן גוריון או יצחק רבין ז"ל היו אומרים על האמירות האלה".



כשהוא היה שר ביטחון הוא פעל למנות אותך לרמטכ"ל. איפה התגלה הבור ביניכם?
"אין בנינו שום דבר אישי, ההיפך הוא הנכון. אני רק התייחסתי לאמירות שלו בנוגע לחברי הקבינט ואחמד טיבי. אני חושב שהיא לא מכבדת אותו".
 
אתמול התפרסמה עדותו של מומו פילבר, עד המדינה בפרשת 4000. הוא אומר שנתניהו פעל למען אלוביץ' באמצעותו.
"אני לא ראיתי מה פילבר אמר אתמול אבל אני זוכר מה הוא אמר לפני שנתיים פחות או יותר. הוא אמר שראש הממשלה מעולם לא דיבר איתו על עסקת יס, אמר שלא היו דברים מעולם. כך שכל העניין הזה נראה לי כמו פרפורים של אדם שמנסה להציל את עצמו ממשהו ואומר כל מה שאומרים לו להגיד".
 
אולי הוא שיקר אז. אולי הוא פחד.
"הכל יכול להיות רק צריך לזכור שבמדינת ישראל יש 2 זכויות בסיסיות. האחת שלכל גופי החקירה והאיכפה יש את הזכות, חופש הפעולה והעצמאות לעשות מה שהם מחליטים במסגרת החוק, השנייה, כל אדם הוא זכאי כל עוד לא הוכחה אשמתו. כך צריך לעשות גם במקרה הזה".
 
זה בן אדם שהיה איש הסוד של נתניהו. הוא בא וחושף מאחורי הקלעים של הדבר הזה.
"אני לא מצוי בכל הפרטים אבל אני זוכר שראש הממשלה ביקש להתעמת עם פילבר והמשטרה והפרקליטות סירבו בכל תוקף לדבר הזה. יכול להיות שהייתה להם סיבה כי כל הטענות שלו היו נופלות אחת, אחת בעימות. אני ממליץ לקהל לא להסתמך על הדלפות מגמתיות חד כיווניות. הן תמיד מגיעות מכיוון הפרקליטות. תסתכלי מה קרה במדינת ישראל לאורך השנים האחרונות, האשימו פה ראשי ערים בנתניה, בק"ש, בחדרה ובמקומות אחרים, חרצו את דינם בכותרות ענק וגנזו את התיקים ללא הגשת כתב אישום בכלל. זו מדינה מתוקנת? ככה זה צריך לעבוד? לא מקובל עליי ובוודאי שלא יעשה לראש ממשלה".
 
השר התייחס בנוסף על כך שבפרסומים על פרשת הצוללות בנוגע לרכיב הפיצוי כלכלי לישראל, במידה וימכרו למצריים, נאמר שנתניהו הוא זה שקבע לגרמנים אם למכור את הצוללות למצרים או לא. "תרשי לי להשתמש קצת בידע שלי. 40 שנים אני מתעסק בנושא הזה, גם כמו שיצא מצוללות בתור לוחם קומנדו וגם בתור מי שעסק בנושא הזה בשלבים מאוחרים יותר כמזכיר צבאי וכאלוף".

יואב גלנט. צילום: מרק ישראל סלם
יואב גלנט. צילום: מרק ישראל סלם


גלנט אמר כי: "יש סדר גודל של 70 צוללות מהסוג הזה שנקרא טייפ 209, שמסתובבות ברחבי העולם. בדרום אמריקה, ביוון, בהודו ובטורקיה ועוד. הגרמנים לא שואלים את ישראל למי למכור צוללות ומאיזה טיפוס. מאחר שבין ישראל לגרמניה יש יחסים מיוחדים שקשורים למחויבות ההיסטורית של הגרמנים בתוקף המעשים שהם עוללו לנו אז יכול להיות שיש פה איזשהן פניות אבל לא מעבר לזה. האם כשאמריקאים מוכרים 35F לטורקיה או 15F לסעודיה הם שואלים אותנו? זה דברים לא רציניים להגיד".
 
אנגלה מרקל לא ביקשה אישור מנתניהו?
"אני חושב שבקשה או אמירה יכולה להסתיים רק בדרך אחת. בסופו של דבר מדובר פה על המדינה עם הכלכלה הערבית הגדולה בעולם שעושה מה שהיא רוצה".
 
יש קריאות במפלגת כחול לבן לוועדת חקירה. בדברים מסוג זה הכל כתוב ומתועד בפרוטוקולים, למה הדברים האלה לא יוצאים החוצה?
"יש פה ניסיון לקחת מעשה שמיועד כולו על מנת להבטיח את ביטחון מדינת ישראל, שזה רכש צוללות על כל הדברים המורכבים שיש בזה, ולנסות על רקע זה שאולי יש אנשים בתוך המערכות שעשו דברים שאינם תקינים, אבל אין לזה קשר לראש הממשלה ודברים שאנשים האלה מנסים להגיד. מנסים להדביק את הדברים יחד ולעשות מניפולציה פוליטית. אם יש מישהו שמעורב בעניין הזה וצריך להעמיד אותו לדין אז שימשיכו לחקור, בלי להדליף, ויעמידו אותו לדין. מעולם לא נאמר דבר כנגד ראש הממשלה והוא לא נחקר על הנושא הזה. המניפולציה והמשחק של אנשים שבחיים שלהם לא היו בתוך צוללת ובוודאי לא הבינו מה שהצוללת הזו עושה הם גיבורים בשביל להסביר מה צריך ומה לא. כל הדבר הזה נועד כדי לייצר אווירה פוגענית כלפי ראש הממשלה. אני מציע שיתנהגו בהתאם ושישמרו את מה שקשור לביטחון ישראל מחוץ לדבר ומחוץ לנושא הפוליטי".
 
מה מצבכם לקראת הבחירות? מדאיג?
"נהפוך הוא. אני חושב שמצד אחד צריך לעבוד קשה ושום דבר לא מובן מאליו. מצד שני יש בהחלט סיכוי רב שכאשר נעבוד טוב, נקים כאן ממשלת ימין חזקה".
 
ממשלת אחדות זה לא דבר טוב?
"אני חושב שהממשלה צריכה קו. אני חושב שהקו שיש לנו היום הוא קו מצוין בכל ההיבטים, ביחסי חוץ, בכלכלה ובביטחון. אני חושב שאנחנו עושים דברים גדולים בתחום הביטחון, אני עוקב אחרי זה מקרוב. אנחנו עושים דברים מצוינים בכלכלה שקפצה ב־50 אחוז בעשור האחרון, מתל"ג לנפש מ־28 אלף דולר ל־42 אלף דולר. אנחנו עושים דברים חשובים מאוד בהרבה מאוד תחומים, בתשתיות ועוד. כאשר תוקם ממשלת ימין ויהיו לה קווי יסוד, אם יהיו אחרים שירצו להצטרך אליה על בסיס קווי היסוד האלה – בבקשה. אם לא יהיו – אז לא יהיו. אנחנו צריכים להגיע לממשלת ימין חזקה ולדעתי בעבודה נכונה יש לעניין הזה סיכוי רב כי הציבור מבין את העומק של המעשים של הממשלה שלנו".