הרשימה המשותפת תמליץ היום (ראשון) בפני הנשיא על ח"כ גנץ לראשות הממשלה, כך החליטו ארבעת ראשי המפלגות הערביות המרכיבות את הרשימה המשותפת. ההחלטה הגיעה לאחר דיונים ארוכים כאשר גם היום ישבו חברי הרשימה המשותפת לדון בסוגיה. המתנגדים העיקריים למהלך היו חברי בל"ד, שגם לא יגיעו ביחד עם נציגי הרשימה לבית הנשיא על מנת להודיע על החלטתם.



כעת צפויים להיות לגנץ 57 ממליצים בעוד לנתניהו יהיו רק 55. נציגי ישראל ביתנו צפויים שלא להמליץ על אף אחד מהמעומדים. נשיא המדינה ראובן ריבלין פתח היום בסבב התייעצויות עם נציגי כל הסיעות שנבחרו לכנסת ה־22, שבסיומן יחליט על מי להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה. לפי דיווחים שונים, ריבלין מעוניין לקיים פגישה משולשת עם נתניהו וגנץ, לפני שיחליט למי להעניק את המנדט להרכבת הממשלה.


מוקדם יותר היום ח"כ אחמד טיבי נופף בכניסה לפגישה לצלמים, ואמר להם: "נתניהו משקשק מהאצבע הזו". מוקדם יותר, הוא אמר בכאן ב' כי "בסופו של דבר נבוא לנשיא, נכריע ונקבל החלטה שתשלח את נתניהו הביתה".



בסיבוב הקודם של הבחירות, שהתקיימו ב־9 באפריל, 65 חברי הכנסת של מפלגות הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, ישראל ביתנו, איחוד מפלגות הימין וכולנו - המליצו על נתניהו. מפלגות כחול לבן, העבודה ומרצ המליצו לנשיא על בני גנץ, ואילו הרשימות הערביות, רע"ם־בל"ד וחד"ש־תע"ל, החליטו שלא להמליץ על אף מועמד. כזכור, נתניהו לא הצליח להרכיב ממשלה, ובמקום להחזיר את המנדט לנשיא הוביל לפיזור הכנסת ולבחירות חדשות.

לוח הזמנים אצל הנשיא


בכחול לבן יש הגורסים כי מוטב שנתניהו יקבל ראשון מהנשיא אפשרות להרכיב ממשלה, משום שההנחה היא שהוא ייכשל במשימה ואז הנשיא יטיל על גנץ את הרכבת הממשלה, כשבינתיים הולך ומתקרב מועד השימוע של נתניהו אצל היועץ המשפטי לממשלה ובעקבותיו ההחלטה בדבר הגשת כתבי אישום נגדו. בכחול לבן מעדיפים ממשלת אחדות לאומית עם הליכוד אך ללא נתניהו בראש המפלגה. ההערכה היא שאם יוחלט בסופו של דבר על הגשת כתב אישום, יהיה ניסיון בליכוד להחליף את העומד בראש המפלגה.

לאחר קבלת תוצאות הבחירות הרשמיות מידי השופט מלצר ביום רביעי השבוע, ישקול הנשיא את הצורך בהשלמת סבב ההתייעצויות אם יידרש לכך. בבית הנשיא הסבירו את הליך ההתייעצויות הצפוי ואמרו כי מרגע שהנשיא יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר יעמדו לרשותו, על פי חוק יסוד הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב שבו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה נוספת של עד 14 יום נוספים על פי החוק. עם זאת, הנשיא אינו מחויב להעניק את כל הארכה או אף חלק ממנה.