רגע לפני תום המועד בו ניתן לפרסם סקרים, מעריב מפרסם סקר אחרון בהחלט, ממנו עולה כי ישראל ביתנו ממשיכה במגמת היחלשות ומאבדת מנדט לטובת העבודה-גשר, שמקבלת מעט מרווח נשימה מאחוז החסימה המאיים. נתון נוסף שעולה לעומת הסקר הקודם הוא שעוצמה יהודית מתחזקת במעט ל-3.1%, אך מדובר בשינוי שהוא שבעל משמעות רבה, לאור העובדה שאחוז החסימה קרוב מתמיד למפלגתו של איתמר בן גביר. במידה ותצליח עוצמה יהודית לעבור את אחוז החסימה היא תוסיף 2 מנדטים לגוש הימין שיגיע ל-59, כאשר נכון לעכשיו הוא עומד על 57. 



משאר נתוני הסקר עולה כי הליכוד בראש עם 33, הובלה של מנדט על פני כחול לבן עם 32. הרשימה המשותפת עם 12, ימינה של שקד עם 9, אביגדור ליברמן כפי שצוין עם 8. המפלגות החרדיות עם 8 לש"ס ו-7 ליהדות התורה, שנאבקה עד הרגע האחרון על המנדט השמיני במערכת הבחירות האחרונה. המחנה הדמוקרטי של הורביץ, שפיר וברק עם 6 והעבודה-גשר של עמיר פרץ ואורלי לוי כאמור יכולים לנשום מעט לרווחה עם המנדט החמישי.  







מי סובל מבעיית "פריכות"?



בסקר של מכון סמית בהנהלת רפי סמית, שבוצע ב-12 בספטמבר, ישנם נתונים מעניינים נוספים בנוגע למערכת הבחירות. 12% מהקולות הם קולות צפים שטרם החליטו כיצד יצביעו. במגזר הערבי אחוזי ההצבעה יהיו ככל הנראה גבוהים יותר מאשר באפריל וזו הסיבה לעלייה הצפויה כרגע במנדטים של הרשימה המשותפת. על פי הבדיקה ניתן להניח שהמגזר הערבי "יחלק" כ-15 מנדטים כאשר כ-12 לרשימה המשותפת, 2.5-2 מנדטים לכחול-לבן ולדמוקרטית, וכמנדט לגוש הימין.



מסקרים שנעשו בעבר עלה שכמעט 1 מכל 6-7 נסקרים מחליט ביומיים-שלושה האחרונים למי להצביע ועדיין לא ברור מה תהיה הדינמיקה של הימים הקרובים עד ליום הבחירות. ב-5 מערכות הבחירות האחרונות כל פעם הייתה דינמיקה אחרת.



בתשובה לשאלה מה מידת הביטחון כי אכן תצביע/י למפלגה שציינת בבחירות ב-17 לאפריל? כ-66% ציינו שבטוחים ב100% שיצביעו למפלגה שציינו כ 25%- ציינו בין 80%-95% שיצביעו למפלגה ועוד 9% ציינו פחות מ-80%. במילים אחרות קיימת "פריכות" לא קטנה כאשר ההתלבטות היא בתוך הגושים ולא בין הגושים כאשר ב"עוצמה יהודית" ו"ישראל ביתנו" וב"מפלגת העבודה-גשר" היא נמוכה מהממוצע. קרי אחוז יותר גבוה לא בטוח נכון לעכשיו שיצביע למפלגות אלו בהשוואה למפלגות אחרות.