ברשימה המשותפת חגגו היום (שלישי) את ההישג ההיסטורי מבחינת מספר המנדטים להם זכו לפי ספירת הקולות הנוכחית. חברי הרשימה התכנסו יחד עם תומכיהם במטה הבחירות בשפרעם, שם דווקא היה רוב לעבודה-גשר-מרצ עם 47% מקולות המצביעים.

"זה היה הישג פרלמנטרי עצום של הערבים והיהודים הדמוקרטים מאז הכנסת הראשונה", אמר ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, לתומכיו. "אנחנו יודעים שהערבים נהרו לקלפיות, והמנדט ה-15 בידינו. היום, ברור לכולם שהרשימה המשותפת מובילה את המערכה. הדרך ארוכה, אך נגיע ביחד לעתיד משותף של שלום ושיוויון".

עודה הודיע כי הוא לא מתכוון ליצור קשר עם יו"ר כחול לבן, בני גנץ, זאת בשל הקמפיין הגזעני שניהלה מפלגת. אם גנץ רוצה, אמר עודה, הוא יכול להתקשר אליו. עודה הדגיש כי מפלגתו מהווה את מפלגת השמאל האמיתית, וכי המפלגות האחרות בגוש הציגו "חיקוי עלוב ודהוי לליכוד".

האווירה החגיגית לוותה בחששות מהקמת ממשלת ימין. ח"כ אחמד טיבי הפנה אצבע מאשימה כלפי הנהגת כחול לבן, ואמר כי "כישלונם צריך ללמד אותם לקח איך להתייחס לציבור הערבי, בעיקר סביב סוגיית הרוב היהודי. הגזענות לא תצליח. הדרך היא השיוויון".

אחמד טיבי נגד כחול לבן: "הגזענות לא תצליח". (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
אחמד טיבי נגד כחול לבן: "הגזענות לא תצליח". (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

בין החוגגים בשפרעם נרשמה התרגשות לאור העובדה כי לראשונה אמורה להיכנס לכנסת ה-23 חברת כנסת העוטה חיג'אב, זאת במידה והמפלגה תזכה ב-15 מנדטים באופן סופי. מדובר באימאן אל-ח'טיב, שבמידה ותכנס, תהיה האישה הראשונה שתייצג את התנועה האיסלאמית בכנסת. אל-ח'טיב בת ה-55 מיפיע, היא עובדת סוציאלית ותיקה. את ההתמחות שלה במכון מנדל למנהיגות חינוכית, ביצעה בוועדה למעמד האישה בכנסת.

חברת כנסת חדשה נוספת ברשימה המשותפת היא סונדוס סאלח בת ה-33 ממפלגת תע"ל, תושבת משהד. סאלח עוסקת ביוזמות לשילוב נשים ערביות בהיי-טק. שתי חברות הכנסת החדשות זכו לברכה מיו"ר הסיעה בכנסת, ח"כ אחמד טיבי. "אני גאה בניצחון של סונדוס", אמר. "אני מברך את אימאן על כניסתה לכנסת". בנוסף, יכהנו בכנסת חברות הכניסה עאידה תומא-סלימאן ממפלגת חד"ש וחברת הכנסת היבא יזבק ממפלגת בל"ד. 

ח"כ עאידה תומא-סלימאן, התייחסה היום לאחוזי ההצבעה בקרב האוכלוסייה היהודית למפלגה ואמרה כי "שותפות ערבית-יהודית היא עיקרון יסוד שלי ושל תנועת חד"ש. העליה הענקית בהצבעתם של יהודים לרשימה המשותפת נותנת משנה כוח לעיקרון הזה. זו התחלה של בנייה של שמאל ערבי-יהודי אמיתי בישראל, כזה שמתנגד לכיבוש, לגזענות, לניצול, ותומך בצדק בעד כל המוחלשים. זה הכיוון אליו נוביל".

במגזר הבדואי בנגב עלה מספר המצביעים מעל 60% בממוצע, ולפי נתונים הרשמיים, למעלה מ-90% מאוכלוסייה זו העניקו את קולם לרשימה המשותפת. הכפר ביר הדאג' בנגב העניק כמעט 100% מקולותיו לרשימה פעם נוספץ, כאשר בעיר רהט, שחצתה את 20 אלף הקולות, העניקה כ-93% מהקולות לרשימה המשותפת.