לאחר דיון סוער: כנסת ישראל הצביעה היום (חמישי) בעד בחירתו של יו״ר כחול לבן, בני גנץ, לתפקיד יו״ר הכנסת, בתמיכת חברי גוש הימין, בהם יושב הראש המתפטר, יולי אדלשטיין. סיעת יש עתיד, שהיא חלק גדול מכחול לבן, החליטה שלא לתמוך ביו״ר המפלגה, החרימה את הדיון במליאה והגישה בקשה לפיצול מחוסן לישראל, סיעתו של גנץ.

״הדמוקרטיה הישראלית ניצחה״ אמר גנץ בראשית דבריו היא אינה עומדת למשא ומתן. הצדק הדמוקרטי ניצח, הכוח הדמוקרטי ניצח, וכנסת ישראל ה-23 יוצאת שוב לדרכה״.

״אזרחי ישראל, אילו אינם ימים רגילים״ המשיך גנץ ״האנושות כולה ניצבת מוכת תדהמה למול מגפה שגליה מכים בעוצמה בחופי המבטחים של מדינות העולם כולו, ובצד הסכנה הבריאותית, השיתוק הכלכלי מעורר חרדה ותחושת אי ודאות. מדינת ישראל מתמודדת עם מספר חולים הצומח מדי יום, ומספר קורבנות הצומח מדי יום. היא מתגוננת עם צוותים רפואיים, יהודים וערבים, דתיים וחילונים, הנאבקים ביחד על בריאותנו״.

גנץ הוסיף להתייחס למשבר הקורונה ואמר כי ״הצוותים עושים זאת במערכת בריאות חלשה, שהוזנחה במחדל רב שנים וזקוקה בעצמה להנשמה. בשעת חירום זו נושאים אלינו עיניהם מאות אלפי אזרחים שאיבדו את פרנסתם. אזרחים בגיל השלישי, מבודדים ממשפחתם וחרדים לחייהם, זוגות צעירים שלא יודעים כיצד ישלמו משכנתא. משפחות שביתם הפך לממ"ד מורחב. הם אומרים לנו שמרו על הדמוקרטיה, ולצד זאת - התמקדו בטיפול בנו. בשעה הזו אין לנו הזכות לעמוד מנגד. כולנו מחויבים לשים את ישראל לפני הכל״.

״זוהי שעתו של המשבר הפרלמנטרי הגדול בתולדות המדינה״ הכריז גנץ והוסיף כי ״במשך שנה מכהנת ממשלת מעבר שאין לה מנדט. עברנו מערכות בחירות שגזלו מיליארדים. פורחת לה שנאה ושיח ציבורי מתלהם, סכנה ממלחמת אזרחים ויריקה בפניו של בית המשפט, מצד יו"ר הכנסת היוצא, בצעד מסוכן וחסר תקדים שעלול להעביר לאזרחים שהאנרכיה כבר כאן״.

״זהו האיום הקיומי של ישראל״ המשיך ״את איראן, סוריה והטרור - ננצח. אבל איננו מצליחים להביס האת הפילוג הפנימי והשנאה של איש לאחיו. זה קו אדום עבה ובוהק. נבחרנו כדי לחזק את ישראל ולא להחליש אותה, כדי לאחד את העם ולא לפלג אותו. נבחרנו כשראשנו מורכן מול פסיקות בג"ץ ולא נוגח בו בגסות״.

״בחירת יו"ר הכנסת אמורה להיות אירוע חגיגי, אך זהו אינו יום חג״ אמר גנץ בנאומו הראשון בתפקיד וציין כי ״זה לא יום שמח עבורי אך הוא כבד משקל. אני מתחייב בפני כל אזרחי ישראל לעשות את הדבר הנכון בשעה הזו. הכנסת תעבוד בשירות העם ואזרחיו, כל אזרחיו״.

בני גנץ, עמיר פרץ. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
בני גנץ, עמיר פרץ. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

״אני פונה לשותפיי״ המשיך ״אלו אינם ימים רגילים, והם מחייבים החלטות לא רגילות. אני מתחייב לקדם ממשלת חירום לאומי. בל נטעה, לא אתפשר על העקרונות עבורם הצביעו למעלה ממיליון איש. הוכחתי בימים האחרונים שלא אתפשר על הדמוקרטיה. רק בשביל למצות את הסיכוי לממשלת חירום העמדתי את עצמי כמועמד. הקמתי את כחול לבן ואני גאה בכך, ואני עדיין אשמח שנלך ביחד. אני קורא לכל שותפיי להצטרף. דורשים מאיתנו לשמור על הדמוקרטיה הממלכתיות והאחדות בעם. כך נכון למדינה ולבוחרים, וכל אעשה״.

״בכל משבר ישנה גם הזדמנות״ הדגיש גנץ והוסיף: ״גם במשבר הזה, בעודנו נאבקים בקורונה, מצה את המאמצים לקדם את האחדות, לבנות את הדמוקרטיה ולחזק אותה, להוריד מהפרק רעיונות לפגוע בבית המשפט ובפרקליטות. זוהי משימה לא קלה. כל אחד מאיתנו יצטרך לבחור לא על מה הוא מתעקש אלא על מה הוא מוכן לוותר״.

״אמון העם בכנסת ובמוסדות הממשלה והשלטון נמצא בשפל. המתח העצום בחברה ואי הוודאות מכרסמים בנפשו של כל ישראלי שפוי בעת הזו. זו אינה העת למריבות, למחלוקות ולפילוגים. למחלוקות יש מקום, אך גם לביחד צריך לעשות מקום. זהו הזמן למנהיגות אחראית ופטריוטית. בואו נשלב ידיים ונוציא את ישראל מהמשבר בו היא מצויה. בואו נשים את ישראל לפני הכל״, סיכם גנץ את דבריו.

כאמור, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קיים שיחה שקיים עם ראשי יהדות התורה שר הבריאות יעקב ליצמן וח"כ משה גפני, סוכם כי הסיעה תתמוך במועמדותו של ח"כ בני גנץ לתפקיד יו"ר הכנסת.

במקביל, התפרסמה תמונה מקבוצת הוואטסאפ של כחול לבן, בה נראים יו״ר יש עתיד יאיר לפיד וחברו למפלגה, יואל רזבוזוב, עוזבים את הקבוצה. יאיר לפיד כתב: ״חברים יקרים מחוסן. שאו ברכה. בהצלחה. אני עוזב את הקבוצה ומאחל לכם בריאות״.

ההתכתבות בקבוצת חוסן לישראל. צילום מסך
ההתכתבות בקבוצת חוסן לישראל. צילום מסך

יו"ר הכנסת הזמני, עמיר פרץ, פתח את הדיון ואמר: "אני יושב לשעה קצרה על כס היושב ראש. מתוקף מעמדי, הייתי שותף למצבים פרלמנטריים סבוכים מאוד, אבל תמיד הרגשתי שאני חלק מדמוקרטיה מפוארת, שהכילה מאבקים עדתיים, בין דתיים לחילונים ובין קהילות שונות".

הוא הוסיף כי "זו העת לקרוא לכל אזרחי ישראל להפסיק את שנאת החינם והגזענות. גם פה בכנסת יש שני רופאים, שניהם ערבים. הגיע הזמן לחשבון נפש ולחישוב מסלול מחדש. הגיע הזמן שהרוב היהודי בישראל יתייחס לאזרחים הערבים כשותפים, שווי זכויות במדינה שלנו. הגיעה הזמן להפסיק את אפליית הציבור הערבי ולהפסיק לפסול את הציבור החרדי. כולם לגיטימיים".

 

עמיר פרץ במליאת הכנסת. צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן
עמיר פרץ במליאת הכנסת. צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

בהמשך, תקפה ח"כ מרב מיכאל ממפלגת העבודה את גנץ ואשכנזי, והטיחה בהם: ״בשביל מה שגעתם מדינה שלמה במשך שנה? להיות שרים אצל ביבי יכולים לפני שנה. בשביל להלחם בקורונה לא צריכים אתכם אלא בשביל להבין את נתניהו. באמת מדהים״.

תמר זנדברג ממרצ אמרה כי ״‫גנץ רימה והוליך שולל מליוני מצביעים שרצו ממשלה אחרת. במקום ראש ממשלה בחרת לשים את עצמך כשטיח של נאשם בשוחד, מסית וגזען. אנחנו המומים מעומק הרמייה והחרפה שהמתת היום, לא רק על מליוני מצביעים שחברו למען אלטרנטיבה, אלא על הפוליטיקה הישראלית כולה ועל מדינת ישראל״.

יו״ר מרצ, ניצן הורוביץ, נשא דברים גם הוא, ואמר כי "גנץ הפך למשת"פ של הנאשם מבלפור. על הבטחה אחת ויחידה בנה את עצמו בני גנץ – אלטרנטיבה שלטונית. כניסה לממשלת נתניהו היא יריקה בפרצופם ובגידה באמון של מצביעי כחול לבן וגוש המרכז שמאל כולו. גנץ הפנה היום עורף ליותר ממחצית הציבור בישראל. זה מעשה חמור שיש עימו קלון פוליטי וציבורי. בחרתם גנץ? קיבלתם את נתניהו על כתבי האישום שלו את רפי פרץ, סמוטריץ ורגב״.  

״אנחנו במרצ מחוייבים למאבק על הדמוקרטיה ושלטון החוק״ הוסיף הורוביץ והדגיש כי ״נמשיך לשמור אמונים למצביעים שלנו. נצביע היום נגד בחירת גנץ לתפקיד יו"ר הכנסת. מדובר האחד התפקידים הכי חשובים בדמוקרטיה שלנו. השימוש שגנץ עושה בו רק כדי לזחול לממשלת נתניהו הוא גם ביזוי הכנסת. אני קורא לחברי בגוש המרכז שמאל לא לתת יד למהלך הנואש הזה".

ח״כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת תקף גם הוא את גנץ וחבריו למפלגה: "שלושה רמטכלים, וזה מה שיוצא מכם? זוחלים? חלשים? בית ספר לחסרי חוליות? כחול לבן קמה במטרה אחת: להזיז את בנימין נתניהו, ואז הם זוחלים לממשלת נתניהו. זחילה על גחון. צריך להכניס את המקצוע הזה לאולימפיאדה. חבר הכנסת בני גנץ וחבריו הזוחלים צריכים לקבל מדליית זהב על זחילה בגחון. ליאיר לפיד מגיעה מילה טובה, עופר שלח וחבריו"

זמן קצר לפני ההתפתחויות, התייחס טיבי לסוגייה ואמר: "אני קורא עכשיו ידיעות שבכחול לבן שוקלים להציע את בני גנץ כמועמד לראשות הכנסת כחלק מקידום המשא ומתן להקמת ממשלת אחדות. אני רוצה להציע שהרשימה המשותפת תצביע נגד בני גנץ ובעד מאיר כהן. אנו לא חלק מהמגעים לממשלת אחדות שבה נתניהו מוביל את כחול לבן באף".

חה"כ טיבי מגיב לסוגיית המועמדות לתפקיד יו"ר הכנסת

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, הביע תמיכה בעמדתו של טיבי וכתב בחשבון הטוויטר שלו כך: ״לא ניתן יד לממשלה בראשות נתניהו. כחול לבן יחליטו אם הם רוצים לנצח ביחד או להכנע לבד". גם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, תמך ברעיון להצעת מאיר כהן וצייץ על כך בקצרה.

ח"כ ח"כ עאידה תומא-סלימאן מהרשימה המשותפת התייחסה לסוגיה גם היא ואמרה כי "אנחנו רוצים רוצים להחליף את יו"ר הכנסת כדי לאתגר ולהחליף את ממשלת הימין, לא כמקפצה לממשלת אחדות, שהיא ממשלת ימין מסוג אחר. נתמוך במאיר כהן כי מועמדותו תקדם שינוי. לא נסלול את הדרך להמשך כהונתו של נתניהו", נימקה את עמדת מפלגתה.