ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ התכנסו היום (שלישי) עם צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן, במשך שש שעות, במטרה להקים ממשלת חירום לאומית, וקבעו להיפגש שוב בצאת חג הפסח, במטרה להגיע להסכמות ולהקים ממשלת חירום לאומית. בפגישה, המתקיימת במעון ראש הממשלה בירושלים, משתתף גם ח"כ גבי אשכנזי מטעם כחול לבן . גורם בליכוד טען בשיחה עם מעריב כי נכון לרגע זה "אין פיצוץ במגעים, המו"מ נמשך". 

ל"מעריב" נודע כי שני הנושאים העיקריים שעמדו בלב המחלוקת בין הצדדים כבר נפתרו. באשר לוועדה למינוי שופטים הוחלט כי הדברים יהיו כפופים להסכמה בין נציג כחול לבן אבי ניסנקורן לבין נציג הממשלה. באשר לסוגיית החלטת בג"ץ הוחלט בנושא ראש הממשלה הוחלט, כי אם נתניהו ייפסל בעודו מכהן כראש ממשלה - ישראל תלך לבחירות נוספות.

כמו כן נודע ל"מעריב", כי רה"מ ויו"ר כחול לבן עושים מאמצים להגיע לכלל ההסכמות לפני כניסת החג, אך אם לא יצליחו - ככל הנראה יבקשו מהנשיא ראובן ריבלין ארכה נוספת.

חלוקת התיקים המסתמנת

כזכור, נתניהו וגנץ נפגשו אמש במטרה לקיים דיונים נוספים בדרך לממשלת אחדות. הפגישה התקיימה במקביל לפקיעת המנדט שקיבל גנץ מהנשיא ריבלין להקמת הממשלה. השניים הגישו בקשה משותפת לנשיא המדינה להארכת המנדט, והנשיא אכן נעתר לה והאריך את המנדט עד ליום רביעי בחצות. "בקשה זו נמסרה לבית הנשיא כפי שדרש הנשיא, על דעת שני הצדדים ומתוך הבנה כי אלה קרובים מאוד להסכם ביניהם", נכתב בהודעה שפרסם בית הנשיא. בכיר בכחול לבן העריך: "סיכוי שנקום בבוקר עם ממשלה".

עם תום הפגישה הוציאו הצדדים את ההודעה הבאה: "בפגישה הערב בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן, רא"ל (במיל') ח"כ בני גנץ, חלה התקדמות משמעותית במגעים לממשלת חירום לאומית. הצדדים קבעו להיפגש שוב מחר בבוקר בנוכחות צוותי המשא ומתן".

בתוך כך, בכירים במפלגת ימינה תקפו בחריפות את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקראת ההסכמה המסתמנת על ממשלת אחדות: "לצערנו מתברר שנתניהו מוכר את מערכת המשפט והריבונות לשמאל. אם זה כך אז נגמר עידן גוש הימין. זהו סכין בגב של הציונות הדתית שהלכה עימו ויהיה גם גט כריתות. לא ייאמן שעם 59 מנדטים הוא ויתר על הכל לגנץ עם 17 מנדטים". 

מוקדם יותר אתמול, גנץ נשא נאום ואמר בראשיתו: "מי שרואה את עצמו מנהיג את המדינה הזו ואת העם הזה חייב להוכיח בכל עת שהוא יכול לעמוד כקיר פלדה מול כל לחץ ואיום. לפני קצת יותר משנה נכנסתי לחיים הציבוריים, הקמתי ביחד עם שותפים את הכח הפוליטי הגדול ביותר בעשור האחרון. קיבלתי מכם אמון ומנדט ואת הגיבוי לעשות את מה שהמדינה שלנו צריכה ולא להתקפל מול לחצים גידופים ואיומים״.

בני גנץ בהצהרה לציבור (צילום: צילום מסך)
בני גנץ בהצהרה לציבור (צילום: צילום מסך)

עוד הוסיף גנץ: ״אחרי הבחירות האחרונות נוצרה מציאות חירום חדשה עמדתי בפני שתי אופציות: לגרור את ישראל לבחירות רביעיות או לפעול להקמת ממשלת חירום לאומית. בחרתי לצעוד בנתיב להקמת ממשלה תוך לקיחת סיכונים אישיים ופוליטיים. לא רציתי שכחול לבן תתפרק אך לא נרתעתי כשחברי עשו זאת והמשכתי קדימה. מצב החירום אילץ את כולנו לחשב מסלול מחדש. נתניהו הבין שהוא זקוק לסיוע שלי בהתמודדות בניהול המשבר״.

״מצב החירום שנכפה על העולם כולו לא מאפשר לאף מנהיג לאטום אזניים והלתעסק באגו של עצמו, אנחנו במלחמה קשה, מספר המתים הולך וגודל ומגיע לממדי ענק״, המשיך גנץ ואמר: ״בשעה הזו אף אחד לא יטיף לי על פוליטיקה וינזוף בי על כך שבחרתי בטובת אזרחי המדינה, ואף אחד לא יזיז אותי אפילו מילימטר מהאמונה שלי שטובת ישראל לפני הכל. ישראל זקוקה לממשלת חירום ומיד. במהלך השבועות האחרונים חברי ואני מנהלים משא ומתן ועשינו את כל מה שניתן כדי למנוע בחירות רביעיות במציאות קשה כפי שאנונ מתמודדים איתה״.

יו״ר כחול לבן הוסיף: ״נתניהו והליכוד יודעים שיש נושאים שבהם לא נתפשר, ובראשם שמירה על שלטון החוק והגנה על הדמוקרטיה. זה חשוב ביתר שאת בזמן משבר. לממשלת המעבר הנוכחית אין יכולת להעביר תוכנית יציאה מהמשבר ולהתמודד מול משבר בטחוני. הסופה הכלכלית שתפקוד אותנו לא תחוס על אף אחד - היא תזעזע את עולמם של עובדי פסי הייצור, ההיי טק, מערכת החינוך הבריאות ועובדי השירות הציבורי. היא תזעזע את עולמם של העצמאים ראשי החברות הגדולות ובעלי העסקים הקטנים. אסור לנו להפקיר אף אחד״.

עוד הוסיף גנץ: ״לפני מספר ימים הגענו נתניהו ואני לסיכום הגון בו התפשרנו על חלק מרצונותינו. סיכום שקובע חלוקה הוגנת של העומס הצפוי ושם את טובת המדינה לפני הצרכים הפוליטיים של השותפים הפוטנציאליים. הגענו לסיכומים ואני מקווה שנממש אותם לטובת אזרחי ישראל. נתניהו, הגענו לרגע האמת, האזרחים מצפים מאיתנו להגיע להכרעות קשות, הם מצפים שנחליט שאנחנו נאמנים למדינה ולאזרחיה לפני הכל״.

גנץ סיכם: ״למען מדינת ישראל הסכמתי לסכן את נכסיי הפוליטיים. הייתי בעבר תחת אש ומעבר לקווי האויב, גם בשדה הפוליטי אני נחוש לפעול נוכח כל איום וקושי, כל עוד אני עושה את הדבר הנכון לטובת אזרחי ישראל. אני שלם עם האמונה העמוקה שטובת ישראל חייבת לעמוד בפני כל דבר אחר. ישראל זקוקה לממשלת חירום לאומית - נתניהו, זה רגע האמת שלנו. זה או ממשלת חירום או בחירות רביעיות מיותרות ויקרות״. 

בתגובה לכך פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו ציוץ בחשבון הטוויטר שלו ובו כתב: ״בני, אני מחכה לך במעון ראש הממשלה בירושלים - בוא ניפגש ונחתום עוד הערב על הקמת ממשלת חירום לאומית שתציל חיים ותפעל למען אזרחי ישראל״.

גם יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, התייחס בפרסום בחשבון הפייסבוק שלו להצהרות שני ראשי המפלגות ואמר: ״שמעתי הערב את הנאומים של בנימין נתניהו ובנימין גנץ. דיבורים לחוד ומעשים לחוד. היה שם הרבה מלל על המאבק בקורונה, על האבטלה, על ממשלת חירום, על הצלת המולדת, על הקרבה אישית ועל החובה להתעלות מעל השיקולים הפוליטיים. איך כל זה קשור למאבק העז שמנהלים שני הצדדים על הוועדה למינוי שופטים, לדיון על החברות בין שי ניצן לאבי ליכט, לחוק עוקף בג"ץ, ולויכוח הסוער מי יכהן כשר המשפטים ומי כשר הבט"פ?״.

עוד הוסיף ליברמן: ״לא שמענו על קיום דיון אמיתי ומעמיק באשר לשינויים דרמטיים להבראת מערכת הבריאות, על הטיפול באבטלה וסיוע לעצמאיים ולמגזר העסקי. במקום מופעי הראווה, ההאשמות והטפות המוסר ההדדיות תנו דוגמא אישית. תקימו ממשלה רזה עם מינימום של שרים, תקצצו את שכר הבכירים כולל שכרם של רה"מ, שרים, ח"כים והפקידות הבכירה ותוציאו את הסעיף המדבר על בניית מעון שרד למ"מ ראש הממשלה מההסכם ביניכם״.