"אני רוצה לומר משהו לבוחרי הליכוד - פעם ב-20 שנה מותר לכם לבחור אחרת", כך אמר הבוקר (רביעי) ח"כ יאיר לפיד (כחול לבן), בכנס המנהיגים של מעריב שנערך בהרצליה. שר האוצר לשעבר הוסיף כי "אנחנו תקועים בבוץ. הסתבכנו. אנחנו צריכים את הקול של מצביעי הליכוד פעם אחת כדי לצאת מהבוץ. זו הדרך היחידה, אתם עדיין תהיו אנשי המחנה הלאומי. כחול לבן היא מפלגה לאומית, פטריוטית וליברלית שמאמינה בחופש דת, אבל גם באהבה למסורת". 



לפיד הבהיר כי אם תהיה ממשלה של כחול לבן, "לא נחזיר את אוסלו, לא תהיה התנתקות שנייה, לא נפסיק להילחם באיראנים. ההבדל היחיד הוא שתהיה ממשלה שתעבוד בשבילכם. זה לא פשוט. אם תשימו פעם אחת פתק אחר, אנחנו נתייחס לזה ביראת כבוד. זה לא אומר שאתם בידיים שלנו, זה הפוך. מדובר בפתק החלפה. אם לא נעמוד בתנאים שלכם תחזרו הביתה. נצטרך לעמוד בתנאים שלכם, במחויבות שלנו אליכם. אתם לא הכלי שלנו, אנחנו הכלי שלכם. אנחנו עובדים אצלכם. אחרת הכל יישאר תקוע, ואסור שזה יקרה. הגיע הזמן להחזיר את המדינה למסלול. אם אתם לא רוצים מריבות ושנאה ובחירות נוספות - זה בידכם".

יאיר לפיד בכנס המנהיגים של מעריב


לפיד טען בנאומו כי הבחירות הקרובות הם לא על כתבי האישום נגד נתניהו. "בכל מערכת בחירות יש שאלה על מה הבחירות. הבחירות של אפריל היו על שמאל וימין. ביבי הכפיש ללא הרף שלושה רמטכ"לים של צבא ההגנה לישראל. הבחירות של ספטמבר היו על דת ומדינה. ההנחה של כולם עכשיו היא שהבחירות הקרובות הן על ביבי והתיקים שלו. זה לא נכון. כתבי האישום הם קו אדום, הוא לא יכול להמשיך להוביל את המדינה, אבל לא על זה הבחירות. הבחירות הן על ניהול מדינה. על תפקוד, או בעצם על חוסר תפקוד. מדינת ישראל היא פרויקט לא מנוהל היום. כמה זמן אפשר להמשיך ככה? כמה זמן אפשר להמשיך פרקליטות, פרקליטות, פרקליטות? יש פה מדינה לנהל. הישראלים מסתכלים על מערכות החינוך והבריאות, ואחר כך על הפוליטיקאים, ושואלים את עצמם אם הם השתגעו. המערכת הפוליטית יצאה מדעתה, אין קפטן על הסיפון. זה משבר אמון. הפתרון שלו הוא שיהיו בחירות עם הכרעה ברורה. לא עוד תיקו וראש ממשלה שעסוק רק בחסינות שלו. בחירות שיובילו לזה שתהיה בישראל מערכת שלטונית מתפקדת. אין את זה היום". 



לדברי לפיד, "הגיע הזמן שהממשלה תעסוק במה שעוסקת ממשלה - בבריאות, בכלכלה, בחינוך. אנחנו צריכים סדר עדיפויות חדש שבו האזרחים הם החשובים ולא הפוליטיקאים. ראש ממשלה מחליפים קלפי, ונצטרך לעשות את השינוי הזה בפרקליטות. ישראל לא צריכה לנצח את הפרקליטות ובתי המשפט, זה לא מה שישנה את חיי האזרחים. אנחנו לא יכולים לצאת מהבחירות האלה כשהתקשורת מושפלת ומבוהלת. זו לא יכולה להיות המטרה במשטר דמוקרטי. כולם שונאים את התקשורת, ולכן תפקידו של השלטון הוא להגן עליה. אסור לנו לצאת מהבחירות האלה יותר מפולגים ושונאים. לשנאה יש מחיר, היא אוכלת אותנו מבפנים. אם נקבל הזדמנות יהיה פה שקט יום אחרי הבחירות. כי ממשלה לא אמורה לעשות כל כך הרבה רעש, וראש ממשלה לא אמור לעשות כל כך הרבה רעש. ממשלה היא גוף תפקודי, היא צריכה לעבוד ברקע ולהחזיר את המדינה למסלול".



"אנחנו התבלבלנו, לא האזרחים צריכים לעבוד בשביל הממשלה. הממשלה צריכה לעבוד בשביל האזרחים. המבחן שלנו הוא לא לייצר גושים ובלוקים ותרגילים פוליטיים, ולא שבועיים של מריבות על מ"מ זמני לפרקליט המדינה. איך זה רלוונטי לחיים האמיתיים של אזרחים אמיתיים? איך זה קשור לחיים שלהם? אנחנו צריכים שר חינוך שהוא לא נציג של מעריצי הרוצח ברוך גולדשטיין, אלא נציג של הילדים שלנו. אנחנו צריכים שר ביטחון שהשיקול הראשון שלו זה הביטחון של ילדי עוטף עזה ולא יחסי ציבור. אנחנו בעיקר צריכים ראש ממשלה שיודע לעבוד בצוות. לקחת קבוצת אנשים ולהוביל אותה, שלא מנסה להקטין את אלו שסביבו, והכי חשוב - זוכר שההצלחה של האנשים סביבו היא הצלחת המדינה. יש לנו בשבילכם ראש ממשלה כזה וצוות כזה. יש לנו תכניות עבודה, אנחנו צריכים את הפתק שלכם פעם אחת".