יו"ר ההסתדרות' ארנון בר דוד, שוחח היום (רביעי) בכנס המנהיגים של מעריב עם עורך "מעריב", דורון כהן, על מצב הארגון שבראשו הוא עומד, על השפעת המצב הפוליטי על השגת המטרות שלו, כמו העלאת שכר המינימום ועל מצבה של המפלגה האם של ההסתדרות - מפלגת העבודה. 



איך תשקם את תדמית ההסתדרות?

"דיברת על השכונה והמקום שבו נולדנו. משם זה מגיע, כל מה שאני היום. זה מה שהכשיר אותי להגיע לעמדה הזו, שבה אני מוביל 800 אלף עובדים שחברים בהסתדרות. ההסתדרות עברה הרבה טלטלות ושינויים, והיא נכנסת כיום למהלך של שינוי עם פרדיגמות שאני מנסה להוביל. עושים את זה באחריות, במנהיגות. עושים את זה על ידי כך שאנחנו מבינים שיש משק ומדינה בקצה, וצריך לקדם את המשק והמדינה. אמרתי לרה"מ ולשרים בחודשים האחרונים שפנינו לשלום. פנינו להובלת המשק, לשינויים ולרפורמות. אבל אם תמצאו זמן לתקוף אותנו להגביל את כוחנו - אנחנו נצטרך להגיב. אני חייב לומר שמצאתי פרנטרים לשיתוף פעולה".
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד בכנס מעריב

"נתחמו הסכnים עם הנמלים, ובתוך חודש ייחתמו הסכמים נוספים. אני רוה לשבת סביב שולחן ולא להפוך שולחן. כבר הפכנו שולחנות. עלינו על בריקדות. אני חושב שההסתדרות צריכה לשנות את פניה ולהיות אחראית יותר. היא צריכה לבוא מעמדה של כוח ולעשות את הרפורמות הנחוצות". 
אז כמה השיתוק הפוליטי משפיע?
"יש ואקום מנהיגותי במדינת ישראל. המדינה לא מתפקדת, המשרדים לא מתפקדים. אנחנו מנסים לייצר קודם כל את השינוי בתוך ההסתדרות. ב-1 בחודש אנחנו מורידים את הגדרות. אנחנו נפתח את גינת ההסתדרות בשיתוף עם עיריית תל אביב. בית ההסתדרות כולו ייפתח לפעילות של הקהילה, ואנחנו ננסה להשיל מעלינו את האבק בין 100 השנים". 
עד כמה ההסתדרות מסתדרת עם הנאום של נתניהו, לפיו המגזר הפרטי סוחב על גבו את הציבורי?
"לא שמעתי אותו אומר את הדברים האלה. אמרתי לו מה המשמעויות של הדרך שהוא הולך לבחור בה בהתנהלות שלו מולנו, ואני מקווה שהוא יבחר בדרך אחרת. השנה הצטרפו אלינו עשרות אלפי חברים. ההסתדרות היא גוף מאוד רלוונטי שהולך קדימה ולא אחורה. זה קורה כי מרבית המעסיקים מתנהגים לעובדים באופן חזירי. הציבור בישראל, ובעיקר הצעירים שחשבנו שזה לא מעניין אותם - הם שם. הם העובדים החדשים והם העתיד של המדינה". 
המטרה שלך היא להעלות שכר המינימום?
"שנת 2020 תהיה שנה אבודה למשק. אנחנו בתקציב חודשי עם גרעון גדול. ב-2021 ננסה לשפר עמדות ולהגיע לרפורמות. אני מתכנן עסקת חבילה גדולה במשק עם המעסיקים והמדינה, שעיקרה עיסוק בגיל השלישי, בגמלאים ובקשישים. צריך לדון בגיל הפרישה של נשים ולהעלות את שכר המינימום ל-6,000 שקל. במקומות מסוימים זה נשמע הרבה, ובמקומות מסוימים זה כבר מתקיים. אנחנו נוביל באופן אחראי את עליית שכר המינימום. יוקר המחיה פה עולה. אנחנו מובילים פה משהו חברתי". 
קראת לעבודה לשבת עם נתניהו. איך זה התגלגל?
"אני נגד חרמות. בעיקר במפלגת העבודה. הם כבר שנים מחרימים, יושבים באופוזיציה, בוכים ומקטרים. כל הדברים שהם מאמינים בהם לא קורים. לכן, אני חושב שבמצב שבו אנחנו נמצאים לא צריך להחרים אף אחד וצריך לדבר. שיקום ראש ממשלה, ישלם את המחיר בבית הדין או שלא, אבל המפלגות לא אלו שצריכות לשפוט אותו".