יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הצהיר היום (רביעי) בכנס המנהיגים של מעריב והג'רוזלם פוסט כי אין לו ספק שתקום ממשלה לאחר הבחירות הקרובות. "כולם הפיקו את הלקחים, זה (בחירות) לא יקרה שוב. אחרי הבחירות הבאות תקום ממשלה. אני לא רוצה לנחש איזו ואיך, אבל ממשלה חייבת לקום", אמר ליברמן בראיון לעיתונאי בן כספית. בנוסף התייחס ליברמן למספר נושאים שעל סדר היום בקמפיין הבחירות הנוכחית. 



שקד רוצה גם את תיק הדתות. 
"קודם כל, אני מברך את הימין החדש שמאמץ את המצע של ישראל ביתנו. הגיע הזמן. אבל המקור תמיד עדיף על החיקוי. אני רק יכול להיזכר שנפתלי בנט היה שר הדתות, ודווקא בתקופתו מי שהתמנה לרב הראשי היה נציג ש"ס, יצחק יוסף, ולא דוד סתיו. תראה, יש ספינים והצהרות. מה שחשוב זה המהות. בנושא דת ומדינה בלי החלטות דרמטיות לא נוכל לחזור לנורמליות. מדינת ישראל חייבת להפסיק לממן את הבורות, ההשתמטות והבטלה. אנחנו המדינה היחידה בעולם, לא איראן, לא קוריאה הצפונית, לא קובה, שמממנת במאות מיליונים מערכת חינוך שמונעת מילדים ללמוד מתמטיקה ומחשבים".

"ברמת גן הזכאות לבגרות היא 87%, בבני ברק הסמוכה 9.7%. מי שרוצה ללמוד תורה - זה מבורך. שיעשה את זה על חשבונם. גם בקצבאות חייב להיות צדק. מי שבגיל העבודה ורוצה ללמוד, חייבים לקצץ לפחות ב-50% את גובה הקצבאות. אני קורא לקצץ לפחות ב-50% את הקצבאות של בני הישיבות".

אביגדור ליברמן בכנס מנהיגים (צילום: אלוני מור)
צילום: אלוני מור


לא הגזמת עם החרדים? זה כבר משחק נגדך.
"אני בסך הכל מדבר בעובדות. כמו ששמת לב, אני לא משתלח ולא קורה לאף אחד בשם גנאי. כשאתה רואה יום אחרי יום קריאות כמו 'תחזרו לרוסיה' או שבאתר חדרי חרדים שהתרומה של העולים מרוסיה זה וודקה וחזיר, אז אנשים מתפרצים. חייבים לנהל ויכוח ענייני. כרגע, לצערי, מה שקורה עם הממסד החרדי לא קשור ליהדות. גדולי ישראל תמיד עבדו במשרה מלאה, גם הרמב"ם וגם רש"י, אז גם הם יכולים".

"אני נלחם בשביל לתת לרבני הערים את האפשרות לגייר. מבחינתי, כל אחד שעלה בזכות חוק השבות, משרת בצבא ועושה מילואים - הוא יותר יהודי מכל תלמידי הישיבות. צריך לחוקק מחדש חוק שיחייב את כולם בשירות צבאי או אזרחי. גם מוסלמים. וצריך לנקוט בסנקציות קשות ביותר".

אמרת שתמנע בחירות.
"מי שאשם זה שתי המפלגות הגדולות, הן לא צריכות אף אחד, הן יכלו להקים לבד. היו להן 65 מנדטים. אבל שתיהן העדיפו מסיבות אישיות שלא לעשות זאת. זה לא שהיו מספיק מנדטים, כל הוויכוח היה על מי יהיה ראשון ומי שני. אצל גנץ ונתניהו המטרה מקדשת את האמצעים, אין קווים אדומים. כחול לבן רצו להקים ממשלה עם הגיס החמישי, אותם אנשים שהתייצבו לצד הג'יהאד האסלאמי בעימות האחרון. איתם להקים ממשלה? אותם אנשים שהחרימו את הלווייה של שמעון פרס ועלו באותו שבוע לקבר של עראפת. יש פה גיס חמישי שיושב בכנסת".
 
"אין לנו שום בעיה עם האוכלוסייה הערבית, שרובה לויאלית", הדגיש ליברמן. "יש לנו בעיה עם תומכי טרור. גם עופר כסיף וגם איימן עודה וגם אחמד טיבי הם תומכי טרור. הם נציגי הזרוע המדינית של ארגוני הטרור בכנסת. נקודה".  
 
אומרים שיש לך ונדטה אישית להדיח את נתניהו. 
"אם זה היה ככה, הייתי מקים ממשלה עם כחול לבן. אבל אני לא עושה שום דבר עם הגיס החמישי. המטרה לא מקדשת את האמצעים. אצלי לא. יכלתי גם לתמוך בחוק של לפיד שמונע מחבר כנסת שהוגש נגדו כתב אישום להיות מועמד לראשות ממשלה". 
 
אז מה אתה רוצה?
"אנחנו רוצים להקים קואליציה ציונית. מה שאני רואה כרגע זה השיתוף פעולה בין מפלגות אנטי-ציוניות של הרשימה המשותפת למפלגות לא ציוניות של החרדים. קואליציה שכוללת אותם מסכנת את המפעל הציוני. כל מפלגה ציונית יכולה להיות שותפה לקואליציה". עוד הוסיף: "כולם הפיקו את הלקחים, זה (בחירות) לא יקרה שוב. אחרי הבחירות הבאות תקום ממשלה. אני לא רוצה לנחש איזו ואיך, אבל ממשלה חייבת לקום".

בהתייחס לסוגיית נעמה יששכר, אמר: "במקרים כאלו מדובר בדיני נפשות. אלה דברים שהשתיקה יפה להם, וכל אחד שיכול לעשות משהו חייב לעשות. מה שאסור לעשות זה להתברב, לשחרר הצהרות ולפקפק בנושא הזה. אני כרגע משתדל לעשות את המקסימום, מעולם לא רצתי לספר לחבר'ה ולקחת קרדיט". על היחסים עם רוסיה, אמר: "צריך לדבר בעובדות. 6,000 תושבים רוסים עוכבו כאן והוחזרו. היחס לא היה הכי אדיב, והרוסים מגיבים. אני מקווה שהדברים האלה יסתדרו, אני מקווה שנפתור את הבעיה הזו".