ח"כ היבה יזבק (הרשימה המשותפת) הגיבה היום (שני) לדרישתו של היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, להבהיר את דבריה בנוגע לקריאה לאלימות כלפי חיילים. בתצהיר תשובה שהגישה נכתב כי "אני עומדת מאחורי שני המשפטים שאמרתי. אכן האמירה שעמים רשאים לפעול למען שחרורם, מבטאת עמדה אוניברסאלית בהתאם למשפט הבינלאומי כי כל עם זכאי להגדרה עצמית. אך אין בעמדה אוניברסאלית שביטאתי קריאה או תמיכה כלשהי לשימוש באלימות". 

עוד כתבה יזבק ש"שאני חוזרת ומדגישה שאני לא קראתי בראיון (בחדשות 13 - מ.ו) וגם לא התכוונתי לשימוש באלימות מכל סוג נגד אף אדם בין אם הוא במדים או לא במדים, אזרח, תושב או חסר מעמד". 

"אני פועלת באופן פוליטי למען סיום הכיבוש והשגת שלום צודק. בעיני זו הדרך היחידה לסיום הסבל ושפיכות הדמים. בראיון אמרתי שהכיבוש הוא לא לגיטימי, ואמירה זו היא אנדרסטייטמנט, כי הכיבוש הוא מצב נוראי והוא מקור האלימות. ישנה הסכמה רחבה אצל גורמים רבים בארץ ובעולם, שהדרך היחידה לסיום האלימות היא סיום הכיבוש", הוסיפה יזבק.

כזכור, מנדלבליט הודיע אמש כי הוא דורש מיזבק הסברים לגבי ההתבטאות, ממנה עלולה להשתמע תמיכה בפגיעה בחיילי צה"ל. ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת הוגשו מספר בקשות לפסול את ח"כ יזבק מהתמודדות בבחירות, בין היתר, בגין העילה הקבועה בסעיף 7א לחוק יסוד הכנסת, העוסקת ב"תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד מדינת ישראל".

במכתב ששלח אמש מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, ענר הלמן, לבאי-כוחה של יזבק, נאמר כי היועץ המשפטי לממשלה רואה בחומרה רבה התבטאויות שמהן עולה, במפורש או במשתמע, תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד מדינת ישראל, לרבות פגיעה בחיילי צה"ל.

הלמן הוסיף, כי היועמ"ש מבקש לקבל מח"כ יזבק התייחסות ברורה, מגובה בתצהיר מטעמה, בפרט לאמירה מסוף הריאיון הטלוויזיוני שנערך בערוץ 13, במהלכו נשאלה "האם זה חלק מהתנגדות סבירה מבחינתך, ולגיטימית לכיבוש, לפגוע בחיילים או לפגוע ברמטכ"ל?". עליה ענתה יזבק כי "החוק הבינלאומי בעצמו מאפשר לעמים שהם תחת כיבוש לפעול למען שחרורם". הבהרה זו נדרשת בכדי שיוכל היועץ המשפטי לממשלה להשלים את גיבוש עמדתו ביחס לבקשות הפסילה בעניינה.