בתגובה לקמפיין החרד"לים של כחול לבן נגד מנהיגי הציונות הדתית, שפורסם בסוף השבוע ועורר זעם רב בקרב המגזר הציוני-דתי, מפלגת הליכוד בחרה להעלות לרשת את התמונה המפורסמת של דגל הדיו, כאשר האוחז בדגל חובש כיפה. עומרי דור, נכדו של אברהם אדן (ברן) זעם כשנחשף למעשה, ושוחח על כך הבוקר עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM.

"זה גם עצבן, אך בעיקר צחקתי משכתוב ההיסטוריה שנעשה כאן. אני חושב שלציונות הדתית יש המון זכויות, בעיקר בעשורים האחרונים עם הנוכחות שלהם ביחידות הקרביות וכד', ואני חושב שיש להם מספיק זכויות מבלי שימציאו כל מיני המצאות על ההיסטוריה. הקמת המדינה נעשתה בסוף על ידי תנועה ציונית חילונית של בן גוריון עם מצביעי העבודה ומרצ, שמה לעשות - הייתה חילונית".

עורכי הדין אומרים לנו שלא בטוח שזה בכלל מותר לעשות את המניפולציה הזו מבחינה משפטית. לשים על מישהו כיפה אחרי מותו? מדובר בגיבור מלחמה. מה דעתך?
"אני לא הייתי ממהר לתבוע אף אחד לדבר הזה. אני חושב שאותנו זה מעט משעשע בגלל שאנחנו יודעים מי היו הנפשות וההטעיה כל כך ברורה. אני בעיקר חושש לדורות הצעירים שמבחינתם האנשים שעומדים בתמונה הם לא אברהם וחבריהם אלא חיילים אנונימיים. ואם הם אנונימיים אפשר לשכוח שהם היו חילוניים ושמאלנים ולומר שציונות הדתית כבשה את המדינה, שיחררה, הקימה אותה ויבשה את הביצות.

"אפשר לעשות פוטושופ לכל התמונות. זה מצחיק בהתחלה אך זה לא כל כך מצחיק. אני בעיקר מופתע מהזלזול באינטליגנציה של הציונות הדתית. אם הליכוד ככה מנסה לקרוץ להם כדי שיבחרו בו, אילו הייתי ציוני-דתי הייתי לוקח את הרגליים שלי והולך".

גם דוביק תמרי, תת אלוף במיל' וסגנו של אברהם אדן (ברן) במלחמת יום הכיפורים, שוחח הבוקר (שני) עם ינון מגל ובן כספית 103FM על הדבקת הכיפה על ברן בקמפיין הליכוד, הציונות הדתית, ההתנחלויות והמצב כיום במדינה.

ינון: אתה כועס על הדבקת הכיפה על אברהם אדן (ברן) במסגרת קמפיין הליכוד?
"אני אדם מבוגר, אני לא רוצה לכעוס, זה לא בריא".

בן: מה ברן היה אומר היום בבוקר?
"אני לא יודע מה ברן היה אומר או כל אדם אחר שלא נמצא בין החיים. אני יכול להגיד מה אני אומר על זה. ברן היה איש נירים, איש הקיבוץ העברי, השומר הצעיר, צעירותו בחקלאות. הוא מעולם לא היה ימני, היה איש תנועת עבודה כל חייו והביע זאת באופן גלוי ולא הסתיר זאת מעולם. היום הוא היה נקרא איש שמאל, אבל משום שהיום מתנגדי נתניהו נתפסים שמאל ותומכי נתניהו- ימין. פעם זה לא היה ככה, השמאל והימין היו שונים. כל ניסיון להלביש על ברן כיפה זה יותר טיפשות מאשר רוע".

ינון: נשמע שאתה כועס על הסיטואציה כסיטואציה מקטבת.
"לפעמים המציאות מייצרת סמלים מבלי שמישהו התכוון לכך, אנחנו נאחזים בסמלים משום שכולנו זקוקים להם. ביום רביעי שעבר צפינו בשני אנשים שליוו אנשים שונים באותו היום. בני גנץ ליווה את שמעון כהנר (קצ'ה) למנוחתו האחרונה, בעוד שנתניהו ליווה מעשנת חשיש, לא נבונה במיוחד. אלו הסמלים".

בן: מצד שני, על המכונית של המעשנת חשיש הלא נבונה יש סטיקר של כחול-לבן. ינון: מה הדבר השני שרצית להגיד?
"פעם הציונות הדתית, אותה אני מכיר מבחינה היסטורית לא רע, הקימה התנחלויות משום שראו באדמה כבסיס לחיים. היום הם לא מתנחלים במטרה לחיות מהאדמה אלא מטעמי קדושה. מי שהאדמה עבורו היא רק קדושה - יאבד אותה מהר מאוד".

ינון: למה אתה חושב שמי שרואה באדמה קדושה יאבד אותה?
"מפני שהוא לא חושב שאפשר לחיות עליה וממנה, בעיקר לא ממנה".

ינון: ומה לגבי נוער הגבעות שמעבדים את האדמה ביהודה ושומרון?
"הם לא חיים מהאדמה. אתה לא מבין מה זה לחיות מהאדמה, הכוונה לייצר ולא רק לגור".

ינון: אברי רן הקים מפעל מדהים על הגבעות של איתמר.
"אני יודע. אז למה החקלאות כל כך עלובה בבקעת הירדן?"

ינון: אני מזכיר לך שבקעת הירדן זו התיישבות של תנועת העבודה.
"ומה קורה לה? עזוב את הסיפוח שהוא מטעמי קדושה וביטחון, לא מתאפשר לחיות שם. בקושי. יש לי עוד הערה אחת, ראיתי בתקשורת, אינני יודע אם נכון או לא, מורה לאזרחות שאמר לתלמידיו לא להתגייס לצה"ל". 

ינון: וקרא לחיילי צה"ל רוצחים.
"אני בעד להתגייס לצה"ל. שירתי בצבא כמו גם ילדיי ונכדיי וחלק נהרגו או נפצעו. אבל יש מפלגות פוליטיות שתמיד תהיינה בקואליציה, היום הן בקואליציה ובעתיד ימשיכו להיות בקואליציה שקוראות לא להתגייס לצה"ל. הן לא מאבדות את מקום העבודה שלהן כמו אותו מורה לאזרחות. אנחנו חיים בבית משוגעים. יש הרבה דרמות, סרטים והצגות שבהם המשוגעים בטוחים שהם הכי נורמליים".

ינון: אתה מודאג מהמצב של המדינה ושל הציונות?
"מאוד".

בן: אני אשאל אותך שאלה קשה. בדור הזה המתיישבים ביו"ש, המתנחלים, רואים עצמם כממשיכי הדור שלך, בוני המדינה, חומה ומגדל. מבחוץ נראה שהם הדור שמקריב את עצמו, פשוט במקום אחר. ינון: הם הצליחו, בסוף המפה שהציג נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, נקבעה לפי המחרשה ולפי הבית לא לפי הצבא.
"אתם מדברים בסיסמאות, 'מקריב את עצמו'. הוא לא מקריב את עצמו, הוא חי בעניין של קדושה".

ינון: זה לא טוב?
"לא חיים מקדושה, כל הדתות שהקדושה היה הנושא העיקרי הדברים לא הסתדרו יפה, לא בנצרות, באסלאם וביהדות".

ינון: למה? היהדות החזיקה אלפיים שנה בגלות, גם הציונות הייתה משיחית. 
"נכון, היינו אלפיים שנה בגלות ולא ידענו איך לנהל מדינה כי לא עסקנו בזה. אנחנו מאוד צעירים בעניין של ניהול מדינה. אנחנו לאום עם היסטוריה, שפה, תרבות, דת, טריטוריה והכל. לנהל מדינה? עוד לא תפסנו איך עושים את זה".