ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט כבר הצהיר לא פעם בעבר שהוא תומך בהקמת ממשלה בראשות כחול לבן והעריך כי זמנו של בנימין נתניהו כראש ממשלה קצוב. בראיון ליעקב כץ, עורך הג'רוזלם פוסט במסגרת ועידת עסקים 2030 של מעריב, התייחס אולמרט לבחירות הקרבות, דעתו על נתניהו, זכרונותיו מנשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק, שמת אתמול, ועל עתידו בעקבות הבקשה מהנשיא ריבלין למחוק את הרישום הפלילי שלו. 

מה אתה לוקח ממובארק והתקופה שעבדת איתו?
"אני לוקח איתי תמונה שאני לא יכול לשכוח אותה ולחזור אליה מדי פעם, התמונה הנוראית הזו שהוא עומד בתוך כלוב של חיות בבית המשפט עם בניו, במסגרת ההליך המשפטי שהאחים המוסלמים עשו לו. זו הייתה תמונה נוראית שמשקפת במשהו את חוסר היציבות שהוא לא בלתי אפשרי במדינות מסביב לנו. בגלל האופי המיוחד, ההרכב המיוחד של האוכלוסייה והעובדה שאין מספיק יציבות ומורשת של מוסדות דמוקרטיים. זו הייתה בעצם הדילמה שאיתה חי מובארק ושהייתה אופיינית לאופן היחסים שלו איתנו. הוא היה חסיד מובהק של השלום עם ישראל, והוא שמר עליו במשך 30 שנה. הוא קיים את כל ההתחייבויות של מצרים. מצד שני, הנראות של היחסים לא הייתה תואמת למהות שלהם וליחסו אלינו, משום שהוא חי בחברה שהייתה בה אופוזיציה גדולה מאוד, עם אלמנטים אלימים, קיצוניים שחיפשו כל דרך להפיל אותו. הוא הרבה פעמים התלונן בפניי על הטענות שהיו נגד מה שנראה לא דמוקרטי בהתנהלות שלו במצרים. הוא היה אומר לי בכל פעם 'מה בוש רוצה ממני? הוא ניסה בעזה שתהיה דמוקרטיה עם ההצבעה של חמאס, ומה קרה עם זה?'. דרך אגב, האישור לתת לחמאס להצביע זה היה בשרון למרות שהבחירות התקיימו כשאני הייתי רה"מ".

מה ההערכה של לגבי הבחירות הקרובות?
"נתניהו גמר כבר לפני שנה. הוא ראש ממשלה זמני, הוא לא ראש ממשלה. הוא ראש ממשלה שפועל מכח החוק שקובע שעד שלא תקום ממשלה חדשה הוא ממשיך לכהן. הוא לא מכהן על בסיס של רוב פרלמנטרי וגם לא יהיה לו רוב כזה אחרי הבחירות. אני משוכנע שאין סיכוי שהוא ירכיב ממשלה אחרי ה-2 במרץ. אמרתי את זה באפריל ובספטמבר, ואני אומר את זה עכשיו - נתניהו לא יקים ממשלה". 

אהוד אולמרט בוועידת עסקים (צילום: ועידת עסקים 2030 של מעריב)

גנץ יקים?
"אני לא יודע, אני מעריך שיש סיכוי שתקום ממשלת מיעוט, שבסופו של דבר תאלץ להגיע לבחירות בסוף 2020, אבל הן יהיו בסיטואציה פוליטית שונה לגמרי. בשלב הראשון, תהיה מנהיגות חדשה בליכוד. ראיתי היום את סער בוכה בדמעות על ההסתה נגד נתניהו, אבל הוא שכח שלפני חודש הוא התלונן על ההסתה של נתניהו נגדו". 

למרות כתבי האישום והמשפט, נתניהו עדיין עולה בסקרים. איך זה יכול להיות?
"ב-1981 עמד בגין בראש הליכוד והוא קיבל 48 מנדטים. ב-1988 שמיר קיבל 41 מנדטים. ב-2003 עמד בראש הליכוד והוא קיבל 38 מנדטים. נתניהו רק הוריד את הליכוד מעבר להישגים של המנהיגים שקדמו לו. דבר נוסף, בסופו של דבר בליכוד תומכים רבים שלא מזדהים עם נתניהו אישית, אלא עם המדיניות שהוא מתיימר לייצג".

אומרים שהביקורת שלך נגדו היא אישית. 
"יש הרבה אישי, נתניהו שקרן, הוא פלגן, אין דבר אחד בו שאני סובל. הוא פוגע באינטרסים השל מדינת ישראל. זה אישי שנובע מתוך דאגה לישראל ובעקבות הנזק שהוא גורם לישראל. רוב העם לא אוהב אותו, לכן הוא לא יכול להרכיב ממשלה בישראל".

נפגשת עם אבו מאזן. 
"יש חלוקה בין נתניהו לביני. הוא נפגש עם הרוצחים ואני נפגש עם אבו מאזן, שנלחם בטרור. גורמי הביטחון יגידו לכם את זה. אבו מאזן היחיד שמשתף פעולה עם גורמי הביטחון בישראל כדי שלא יהיה טרור. נתניהו, אגב, לא מקבל את עסקת המאה. הוא לא תומך בתכנית טראמפ, ואם הוא תומך בה שיודיע שהוא תומך בתכנית שמדברת על מדינה פלסטינית שמזרח ירושלים היא בירתה. בבקשה, שיודיע את זה. אם רוצים לבצע תכנית שלום כלשהי צריך לדבר עם מישהו. עם מי נדבר? יש שני מסלולים - לדבר עם חמאס, שאיתו מדבר נתניהו, או עם אבו מאזן". 

למה הוא לא הולך למבצע בעזה?
"כי הוא פחדן. אני אי פעם אמרתי שאהרוס את חמאס? את חיזבאללה? מעולם לא. אבל תשאלו את חיזבאללה אם הם מתגעגעים אליי או אל ביבי. 13 וחצי שנים אין ירייה בצפון. ביבי הכריז שיהרוס את חמאס, החמאס הרוס או שהוא ממשיך להכתיב לישראל את כל מהלכיה? הדבר היחיד שהממשלה עושה זה להתחנן לקטאר שתזרים כסף לחמאס". 

הבקשה למחוק את הרישום הפלילי אומרת שיש עתיד פוליטי לאולמרט?
"אתם אמורים להסיק מבקשתי שהרשעה שלא הייתה מוצדקת מלכתחילה, 16 שנה לאחר שלכאורה בוצעה העבירה הזו - הגיע הזמן למחוק את הרישום הפלילי. פוליטיקה? מה זה קשור לפוליטיקה? אני רוצה להיות העורך הראשי של ג'רוזלם פוסט אחריך. אם לא יתנו לי, אלך למעריב".