מדינת ישראל הולכת מחר לבחירות בפעם השלישית בתוך 11 חודשים כדי להכריע מי יהיה ראש הממשלה הבא,  בנימין נתניהו או בני גנץ. בישראל יש כיום 6,453,255 בעלי זכות בחירה שיצביעו ב-10,631 קלפיות ברחבי הארץ בהן 16 קלפיות מיוחדות לאזרחים הנמצאים בבידוד בבתיהם בשל חשש להתפרצות נגיף הקורונה.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב קרא לציבור לצאת ולממש את זכותו הדמוקרטית בבחירות ואמר כי אין כל סיבה לחששות וכי המצב בשליטה. 

בנוסף לקלפיות הקורונה הוצבו בבתי-חולים, בתי אבות ובמוסדות של משרד הרווחה  189 קלפיות לחולים "רגילים" וסיעודיים. בבתי הסוהר ובבתי המעצר הוצבו 55 קלפיות. באחת מהן יצביע יגאל עמיר, רוצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, שבבחירות הנוכחיות מתמודדת רשימה בראשות רעייתו לריסה עמיר, הקוראת לערוך לו משפט חוזר. כמו כן יפעלו ברחבי הארץ 3,993 קלפיות נגישות למצביעים המוגבלים בניידות. 

על קולם של הבוחרים יתמודדו הפעם 29 רשימות בדיוק כמו מספר הרשימות בבחירות הקודמות. רשימת צומת, שעמדה להתמודד, פרשה בימים האחרונים מן המרוץ וכל מועמדיה התפטרו בפני יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט ניל הנדל. במטות המפלגות מעריכים כי משקל מכריע לתוצאות יהיה הפעם לאחוז ההצבעה בבחירות והן משקיעות מאמץ לוגיסטי רב להמריץ היום ולשנע מספר רב ככל האפשר של מצביעים לקלפיות.

שיעור ההצבעה בבחירות לכנסת נמצא במגמת ירידה לאורך השנים. בבחירות לכנסת ה-21 שיעור ההצבעה היה 68.5% ומספר הקולות שנדרשו להשגת מנדט עמד על 32,860. בבחירות לכנסת ה-22 שיעור ההצבעה היה מעט גבוה יותר, 69.83% ,ומספר הקולות שנדרשו להשגת מנדט היה 28,362.

בוועדת הבחירות המרכזית השתמשו בכמויות אדירות של נייר כדי להכין את פתקי ההצבעה. מספר הפתקים המודפסים עבור כל רשימה בעברית הוא 7.5 מליון, סה"כ 217.5 מליון פתקים, מספר הפתקים המודפסים עבור כל רשימה בערבית: 1.5 מליון, סה"כ 43.5 מליון פתקים.

המודד למנדט בבחירות לכנסת ה-22 היה 35,917 קולות כשרק 9 מתוך 29 הרשימות שהתמודדו עברו את אחוז החסימה. שיעור ההצבעה הכללי היה 69.83%.

גם בבחירות היום, כמו בבחירות הקודמות, תפעיל ועדת הבחירות המרכזית את מבצע "טוהר הבחירות" במסגרתו יפעלו כ-3,000 פקחים מצוידים במצלמות גוף שסיירו בקלפיות במטרה למנוע זיופים. הועדה תפעיל "קו חם" שאליו יוזרמו דיווחים על תקלות או הפרעות למהלך התקין של הבחירות. רק למפקחים יותר לצלם את הנעה בתחום הקלפי.

דגש מיוחד יינתן הפעם לנושא דיווחי כזב, "פייק ניוז", על רקע התפשטות נגיף הקורונה. בוועדת הבחירות קראו לציבור שלא להתייחס לדיווחים לא מאומתים ברשתות החברתיות אלא להישמע אך ורק להנחיות של משרד הבריאות ושל הוועדה עצמה. 

תוצאות אמת ראשונות של הבחירות יחלו להתפרסם בשלישי לפנות בוקר באתר ועדת הבחירות המרכזית. תוצאות רשמיות לא סופיות צפויות להתפרסם במהלך יום רביעי או מאוחר יותר.

התוצאות הרשמיות של הבחירות יפורסמו בתוך שמונה ימים מיום הבחירות. כשבוע לאחר פרסום התוצאות יטיל נשיא המדינה ראובן ריבלין את תפקיד הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת, לאחר סבב התייעצויות עם ראשי הסיעות.

ישיבת הפתיחה החגיגית של הכנסת ה-23 תתקיים ב-16 במרץ בשעה 16:00. את הישיבה צפוי לנהל עדיין יו"ר הכנסת היוצא יולי אדלשטיין.

משך הכהונה של שתי הכנסות האחרונות, הכנסת ה-21 והכנסת ה-22, היה הקצר ביותר בתולדות הכנסת. 156 ו-165 ימים בהתאמה. הכנסת היוצאת הייתה השנייה ברציפות שלא הביעה אמון בממשלה חדשה. התקווה של חברי הכנסת ה-23 שיבחרו מחר, תהיה שמשך כהונת יעלה על זה של שתי קודמותיה.