תוצאות האמת עדיין לא סופיות, אולם כרגע נראה שבבחירות 2020 רשם הליכוד ניצחון גדול, אבל גוש הימין לא הצליח להשיג רוב של 61 שיאפשר לו להקים ממשלה. אחד מאדריכלי הניצחון של הליכוד, לצדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא שר החוץ ישראל כ"ץ, ששיש כראש מטה הבחירות. הבוקר (שלישי) הוא שוחח עם אילה חסון וגולן יוכפז ב-103FM. 

אילה: בוקר טוב, היית ראש מטה הבחירות ונתניהו לא בכדי נתן לך מחמאה ענקית אתמול על הבמה. אתה ביססת את הרעיון של לרוץ בשטח, לגעת באנשים, ללחוץ ידיים, לדבר אליהם ולא רק דרך הרשתות החברתיות וזה עשה את ההבדל.
"נכון, זה היה כוחו של הליכוד תמיד. מפלגה שצמחה מהעם ונוגעת בעם. הרעיון היה בנימין נתניהו שמחובר ואהוד בצורה בלתי רגילה, בשכבות רבות בציבור, יבוא מעבר לתקשורת ויפגוש ישירות באמצעות כנסים, סיורים ומפגשים את הציבור מצד אחד, ומצד שני אנחנו יחד עם אלפי אנשים בכל ערב יצאנו לבתים והגענו למאות אלפי תומכי ליכוד שלא יצאו להצביע. דיברנו איתם, פנינו אליהם באמצעים רבים ואני חושב שהתוצאה מוכיחה".

גולן: כמה עזרה לכם אפליקציית אלקטור שיש מי שאומרים שהיא שנויה במחלוקת.
"אני חייב לומר כראש המטה שזה אמצעי טכני, את רוב העבודה עשינו בדרכים המקובלות על ידי מגע עם אותם אנשים, מגע ישיר. זה אמצעי טכני שאגב משתמשות בו הרבה מאוד מפלגות. הליכוד לא השתמש עד עכשיו, הליכוד לא יצר מאגר של תומכים והפעם עשיתי את זה. אני חייב לחלוק תודה למתנדבים המוכשרים ביותר שעזרו לנו את זה ולרכז את הנתונים. מה שקרה כאן, ורואים את זה מצפון ודרום, מהנגב והגליל, בכל המקומות בשכונות הליכוד, בכל המקומות הליכוד חיזק את כוחו כפי שהתכוונו על ידי אותו מסר שראש הממשלה העביר וגם אנחנו - 'אנחנו תלויים בכם. אם תבואו לבחור ננצח בלי טובות של אף אחד'. זה מה שקרה".

אילה: מנכ"לית ועדת הבחירות אורלי עדס אמרה שהם ספרו את כל הקולות ועכשיו מבצעים בדיקות. מה ידוע לך על תוצאות האמת?
"אנחנו נערכים, יש לנו ראש ממשלה חרוץ ביותר, הוא לוקח את שעות השינה ואמר שמקפיד לישון 7 שעות וכשיתעורר ניפגש בסביבות הצהרים. כרגע המשימה אחרי שהסתיימה ההצבעה היא ללוות את הספירה, שהיא ספירה רגישה. אנחנו הולכים ללוות את זה, לוודא שהכול מתנהל בצורה תקינה שישקף את תוצאות ההצבעה".

גולן: יש הבדל עצום בין 59 מנדטים ל-60 או ל-61 עבורכם, זאת הסיבה שהספירה כה רגישה?
"הניצחון הוא ניצחון, אף אחד לא ייקח אותו. נתניהו ניצח, הליכוד ניצח. כמובן שכל מנדט לכאן או לכאן בעצם יאפשר עוד אופציות להרכבת הממשלה או עוד דרכים, לכן ודאי שהספירה חשובה ביותר".

אילה: אתה רואה תסריט של ממשלת מיעוט בראשות כחול לבן שנתמכת מבחוץ ע"י ליברמן והרשימה המשותפת?
"הדבר הזה שהיה בגדר סכנה ברורה ומידית מבחינתנו אם היו תוצאות שונות, והייתה כוונה כזאת חד משמעית להישען על אחמד טיבי, זה נגמר. אין אפשרות מעשית לתמרן בין תמיכה פסיבית, אקטיבית וכ'ו, הדבר הזה נגמר. יש היום לפי תוצאות ההצבעה רק אדם אחד שיכול להקים ממשלה בכנסת הזאת וקוראים לו בנימין נתניהו".

אביגדור ליברמן מגיב לתוצאות המדגמים (צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90)
אביגדור ליברמן מגיב לתוצאות המדגמים (צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90)

גולן: במה זה שונה מהתוצאות של בחירות אפריל 2019? עכשיו יכול להיות שהמצב אף מורכב יותר.
"זה שונה מבחינת ההיסטוריה הפוליטית שהתהוותה מאז של כמה מערכות בחירות. יכול להיות שאם באפריל הייתה תובנה של הרצון בכל מחיר להקים ממשלה, יכול להיות שהשותפים והיריבים למדו את הלקחים. הפעם הייתה תחושה שממשלה שמכהנת וגם ממשלת מעבר והולכת לבחירות בפעם השלישית מתחילה בחסרון עצום, היו כל מיני תחזיות של התרסקות".

אילה: אני מזכירה שבסבב הראשון ליברמן פולח כגוש הימין 
"כי הוא הודיע שיתמוך בנתניהו".

אילה: ואז היה את סוגיית החרדים.
"את צודקת, אם היו יודעים מראש שהוא לא יהיה - היו מקימים ממשלה אחרת".

גולן: אתה טוען שאנשים התפקחו, מי אלה?
"כולם. אנחנו פנינו לציבור, וכולם אמרו – 'בואו תכריעו כי אי אפשר להמשיך כך'. הציבור הכריע להכריע, הציבור יצא מהבתים, הכריע לשמחתנו לכיוון שלנו, והבינו שאם רוצים שהמדינה תתנהל כמו שצריך אז צריך לא להתפנק ולצאת החוצה להצביע".

גולן: מאיפה תשיגו עוד 3-2 מנדטים שחסרים לכם להרכבת הממשלה?
"אנחנו מלווים את תהליכי הספירה, זה ייגמר, הנשיא ברור שיטיל על בנימין נתניהו להקים ממשלה ואז ראש הממשלה, אני מניח בדרך כזו או אחרת יחליט על הכיוונים שהוא הולך בהם על מנת להקים את הממשלה הטובה ביותר . זה הסדר, אי אפשר להביא שלב לפני שלב אחר, זה שלב הסיכומים והספירה. הטלת המנדט ברגע שיוטל המנדט, אני מבטיח לכם שתהיה ממשלה טובה, חזקה, ויעילה במהירות".

אילה: איך אתם יכולים לוודא שלא יהיה בלגאן בספירת הקולות?
"לא אמור להיות בלגאן, אנחנו רק צריכים לוודא שבספירה הרגישה הזאת, החלטות על פסילות, צריך לוודא שהכול יתנהל בצורה מסודרת והתוצאות ישקפו את ההצבעה".

גולן: אבל איך אתה יכול להבטיח שתוקם ממשלה?
"אני מבטיח שלא יהיו בחירות רביעיות. הציבור הכריע שני דברים, שנתניהו יהיה ראש ממשלה ושלא תהיינה בחירות רביעיות וכל המערכת הפוליטית צריכה להתאים את עצמה. אף אחד לא מחרים, אף אחד לא קובע קביעות נגד האחר, והאיש שמקבל את המנדט הוא בנימין נתניהו. לדעתי הפעם היה לו מרווח תמרון הרבה יותר גדול להקים את הממשלה".

אילה: יכול להיות שגנץ יקים גוש חוסם?
"אין דבר כזה, זה לא קיים, זה לא לגיטימי. בוריס ג'ונסון ניצח, הודיעו לו – 'מכבדים את ההכרעה, שלום, תקים את הממשלה'. זה מה שצריך להיות כאן, אי אפשר להמשיך עם הדברים האלה. יאיר לפיד אמר בעבר כשהוא נכנס לפוליטיקה – 'מי שישיג רוב אני  מכבד את זה שיקים ממשלה. הוא ניצח'. אני לא שומע את זה כבר, תראו לאן התדרדרנו, בני גנץ נכנס לפני שנה ומשהו לפוליטיקה, היו לו הישגים מרשימים מבחינה אלקטורלית והוא קרא תיגר, בחר לסרב להצעה המדהימה שקיבל להיות ראש ממשלה ברוטציה. אני הופעתי אז בשידור ואמרתי – 'בני גנץ אתה לא תהיה יותר ר' ממשלה, הייתה לך הזמנות, לא תהיה'. עכשיו הוא צריך להראות נורמה פוליטית, של מי שנכנס למערכת הזאת ומייצג מפלגה גדולה, ולומר את הדברים שאני אומר כאן. לאפשר לנתניהו לקבל ההכרעה ולהקים ממשלה. אני שומע באולפנים שחלק מהנציגים ממשיכים את מערכת הבחירות - זה נגמר, העם החליט. צריך לאפשר לנתניהו, ואני בטוח שזה יקרה ותהיה את הממשלה הטובה ביתר שנדרשת כיום לישראל".

אילה: יכול להיות שבג"ץ יפסול אותו מלהרכיב את הממשלה?
"החוק הוא כל כך ברור, גם סיפרו את הרקע של החוק למרות שהוא לא קובע, המחוקקים לא מפרשים את עצמם וברור לחלוטין שבכוונת מכוון לא רצו שראש הממשלה יהיה נתון להחלטות כאלה ואחרות של פוליטיקאים וגורמים אחרים, והגנו עליו בתפקידו כראש ממשלה. כל הדברים היו ידועים לפני ההצבעה, הכל היה מונח על השולחן והציבור החליט. זה לא אומר שזה משנה את החוק אבל זה אומר שהנורמות שנקבעו כאן הן אלה שמנחות גם את מי שיושב, בג"ץ קיבל כבר פניה והם דחו אותה על הסף. למה שעכשיו יעשו דבר אחר?"

גולן: אתה חושב שנתניהו ימנע ממשפט?
"אני מצטער מאוד על הסיטואציה הזאת אבל ר' הממשלה הודיע שהוא מכבד, יתייצב למשפט ויתמודד איתו".

גולן: ואתה חושב שכדאי להאמין לו?
"כן, כמו שאני מכיר אותו הוא יעשה את זה בצורה מאוד יסודית. זה לא קשור ליכולת חלוקת הקשב שלו והמיקוד שלו שהם אדירים".

גולן: לא ינסה להעביר את ה'חוק הצרפתי'?
"הוא אמר שלא ואכן הוא מתכוון לזה. אני לא רואה שהוא הולך לחוקק את הדברים האלה, הוא צריך כרגע להרכיב ממשלה ולאפשר למדינה להתנהל. זה מה שהוא הולך לעשות".

אילה: אוריך אמר אצלנו שיש משא ומתן עם אנשים מהאופוזיציה. אתה יודע במי מדובר?
" כאחד מבכירי הליכוד הוא הטיל עליי להיות ראש מטה הפריימריז - הייתי וניצחנו. הוא הטיל עליי להיות ראש מטה הבחירות – הייתי וניצחנו יחד עם הרבה אחרים. אני לא קשור למשא ומתן, אני לא שמעתי את הדברים האלה ואני לא חושב שכרגע, ואני לא רוצה למתוח ביקורת על אף אחד, אני לא חושב שצריך כרגע להתבטא בתחומים האלה. צריך ללכת בסדר שאני אמרתי; לסיים את הספירה, לקבל את הטלת הממשלה על בנימין נתניהו, לשבת ולחשוב ולעשות את זה בצורה מסודרת ונכונה".

אילה: מתי ידעתם שניצחתם?
"בימים האחרונים היו לי מדדים ברורים שהתוכנית מצליחה, שאחוז ההצבעה של תומכי הליכוד עומד לעלות בוודאות ושיש פלח של אנשי שבחרו כחול לבן ועומדים לחזור הביתה".

גולן: אז שקראתם לציבור להצביע וטענתם שחסר לכם מנדט זה לא היה 'ספין'?
"לא. זה לא היה 'ספין' - זאת הייתה קריאה לאנשים – 'בואו תנו יד'. אני חושב שהליכוד נהג בחוכמה שלא קשר קשר לבן גביר, זה דבר שהיה יכול להפריע ולהכשיל את הכיוון שהלכנו בו של התחברות למעוזי הליכוד ולליכודניקים".

גולן: איזה שר תרצה להיות?
"אני שר החוץ, אני ממשיך בתפקידי גם עכשיו".

אילה: רוטציה עם גנץ זאת אופציה?
"אני חושב שהדבר ירד מהפרק. הדברים האלה היו קודם, יש דברים שאם אדם מחמיץ הוא לא יכול לקבל אותם".

גולן: ישיבה משותפת אפשרית וחלוקת כהונה לא?
"אין שום סיבה, באמת. הייתי צמוד לנתניהו, יש לי ניסון בפוליטיקה, הוא גילה תכונות עמידות, מנהיגות ומאבק וקיבל את אמון הציבור. מה פתאום שהוא יבזבז את הדבר הזה?"