על רקע ההתפתחויות הדרמטיות בספירת הקולות, לפיהן גוש הימין יורד ל-58 מנדטים, בכחול לבן מקדמים יוזמה להעביר בכנסת ה-23, מיד עם פתיחתה, הצעת חוק לפיה ח"כ שיש נגדו כתב אישום לא יוכל לכהן כראש ממשלה. בהתייחס לכך, אמר היום (רביעי) ח"כ אחמד טיבי ב-103FM כי הוא יתמוך בהצעת חוק זו, כאשר גם בהעבודה-גשר-מרצ הביעו תמיכה במהלך. 

בכחול לבן מנסים לגבש רוב פרלמנטרי ליוזמת החקיקה בתמיכת ישראל ביתנו, הרשימה המשותפת, והעבודה-גשר-מרצ. ח"כ עופר שלח מכחול לבן אמר היום כי אם תושג תמיכה של ישראל ביתנו מפלגתו תקדם את הצעת החקיקה.

בכחול לבן אומרים הבוקר כי "לאחר פרסום המדגמים מיהרו להספיד אותנו אבל ההספדים היו מוקדמים מדי". במפלגה מעריכים כי עם תום ספירת הקולות יווצר בכנסת רוב פרלמנטרי המתנגד לכך שנתניהו ירכיב את הממשלה הבאה, ולנתניהו לא תהיה כל אפשרות להרכיב ממשלה". גורמים מפלגה הוסיפו כי "נעשה כל מה שהחוק מאפשר כדי לממש את רצון העם, ורוב העם הצביע נגד המשך כהונת נתניהו".

יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, ח"כ אחמד טיבי, אמר למעריב: " 15 מנדטים למשותפת זה ישג חסר תקדים. אנחנו עם ה-15 ננסה לבלום את ביבי. אין לו 61 והשמחה שלו הייתה מוקדמת. אולי הוא לא מעודכן בתוצאות? מה כל הצהלה המזויפת הזו? עם המשותפת חזקה אין לביבי ממשלה, כמו בסיסמת הבחירות שלו - רק הפוך, בלי אחמד טיבי אין לביבי ממשלה". 

ח״כ ווליד טאהא (הרשימה המשותפת) הציב אולטימטום: ״'חוק נתניהו' עובר דרך ביטול 'חוק קמיניץ' , לפי הסדר הבא: 1. ביטול חוק קמיניץ, 2. העברת חוק נתניהו".

במקביל, ח״כ ניצן הורוביץ, יו״ר מרצ, קרא לכחול-לבן להקים ממשלה על בסיס חוק שימנע כהונת ראש ממשלה תחת כתבי אישום: "‏בכנסת החדשה יש רוב מוחלט (62) לחוק שראש ממשלה לא יכול לכהן תחת כתבי אישום. זה נכון פוליטית, זה לגמרי משקף את רצון רוב הבוחרים וזה גם הדבר הראוי מבחינה מוסרית. ניתן גם להקים ממשלה על קווי יסוד בסיסיים שיכללו חקיקה כזו ועוד כמה תיקונים. כחול-לבן -  צאו מהדכדוך ונלך על זה בכל הכוח".

ח"כ איציק שמולי (העבודה-גשר) הצטרף להורוביץ וטיבי, ואמר כי "החוק נכון מוסרית ומעשית וצריך למצות כל מהלך שבו נמנע המצב של ראש ממשלה שמכהן תחת כתבי אישום חמורים ונמשכת ההתקפה על מערכת המשפט ואכיפת החוק. הצהרנו על תמיכתנו בחוק שכזה מזה חודשים ואם תהיה אפשרות לממש - נעשה זאת".

מנגד, שר הביטחון ויו״ר ימינה, נפתלי בנט, טען כי "היוזמה של אחמד טיבי ועפר שלח לחקיקת 'חוק פסילת נתניהו' היא מהלך אנטי-דמוקרטי קיצוני שמהווה יריקה בפרצוף של חצי מדינה. ‬לפני יומיים היו בחירות, וכבר מנסים לעקוף את רצון העם באמצעים פסולים. ‬ימינה בראשותי תתייצב באופן מוחלט נגד מהלך זה ותילחם בכך בכל כוחנו".

יור ש״ס, השר אריה דרעי, תקף אף הוא: "הרעיון להעביר לאחר הבחירות ואחרי שהציבור אמר את דברו, חוק אישי שימנע מבנימין נתניהו לכהן כראש הממשלה הוא חרפה ושבירה של כל כללי המשחק של המערכת הפוליטית. כחול לבן מוכנים להקריב את טובת המדינה ואחדות העם על מזבח השנאה האישית לנתניהו שמאחדת בינם לבין ליברמן והרשימה המשותפת. חשבתי שהם למדו לקח מהמכה שספגו בבחירות ש'רק לא ביבי' אינה אג׳נדה ואינה תכנית עבודה. עדיין לא מאוחר להתעשת".

ח"כ מירב כהן: "פנו אליי מהליכוד כדי שאערוק"

חברת הכנסת מירב כהן מכחול לבן חשפה היום בחשבון הטוויטר שלה כי בליכוד פנו אליה והציעו לה לערוק לשורות המפלגה. בסרטון שפרסמה היא הסבירה מדוע דחתה את ההצעה. 

"טוב, אז פנו אליי מהליכוד והציעו לי לערוק. הם ידעו היטב להציע לי להיות שרה לענייני גמלאים או אולי לקבל אפילו את משרד הרווחה. יש לי הערכה וכבוד לכל הקולגות שלי מכל סיעות המשכן, אבל חברים, זו ממש לא הדרך. אני בזה לזה, בעיניי זו הצעה צינית. אלו הדברים שגורמים לציבור לאבד את האמון בפוליטיקאים שלו". 

"לקחת את הכח הזה ולהעביר אותו למפלגה אחרת זה מעשה שלא ייעשה. בעיניי עריקים פוליטיים הם כמו כלים חד פעמיים - משתמשים בהם ואז זורקים לפח", הוסיפה כהן.



ספירת הקולות נמשכת

בוועדת הבחירות המרכזית מתקרבת ספירת המעטפות הכפולות לסיומה. נכון לעכשיו, על פי תמונת המנדטים לגוש הימין יש 58 מנדטים, מרחק של שלושה מנדטים מחוף המבטחים של 61 שיאפשר לנתניהו להרכיב קואליצית ימין, ואילו לגוש המרכז שמאל, כולל הרשימה המשותפת, 55 מנדטים. ישראל ביתנו בראשות ליברמן מקבלת נכון לעכשיו 7 מנדטים, כך שבכנסת ה-23 יכולה להיווצר קואליציית אנטי-ביבי, שלא בטוח שתוכל לאפשר לכחול לבן להרכיב ממשלה, אך תמנע מנתניהו יכולת כזאת.

עמית הלוי, מקום 39 ברשימת הליכוד לכנסת, אמר לרדיו 103FM כי "40 אלף קולות טרם נספרו. אנחנו במאבק על כל קול, כדי להגיע ל-59 מנדטים לגוש הימין. זה אפשרי, אבל מאוד גבולי. תוך שעה נדע מה קורה".

במקביל בליכוד פנו לחברי ועדות קלפי מטעם המפלגה לבדוק את תוצאות ההצבעה בקלפיות שלהן כפי שהוזנו לאתר ועדת הבחירות המרכזית כדי לבדוק במסגרת בדיקת "טוהר הבחירות".

בתוך כך, חבר הנהגת הקוקפיט בכחול לבן, שהב"ט והרמטכ"ל לשעבר, חה"כ משה (בוגי) יעלון, 'כחול לבן', כתב בחשבון הטוויטר שלו לפני זמן קצר: "ביבי, אחרי מערכת בחירות שקרית, נבזית שפלה, שבה נכשלת מלהגיע ל-61 מנדטים, כדי להיות מעל החוק, אתה עוד מנסה לגנוב קולות (״עריקים״). בינתיים, יש רבים בליכוד שמבקשים מאיתנו לעזור להם להפטר ממך. לא תשמע אמירות כאלה על גנץ בכחול לבן. זה ההבדל בינינו. זה השינוי והתקווה, שצריך להביא לאזרחי ישראל".

טיבי: "אתמוך בחוק שימנע מנאשם בשוחד לכהן כרה"מ"

ח"כ אחמד טיבי, יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, התראיין הבוקר לתכניתם של גולן יוכפז ואיילה חסון ב-103FM, לאחר ההישג הגדול של מפלגתו בבחירות, שהביאה שיא של בין 15 ל-16 מנדטים, ושוחח על האפשרויות שלהם בעקבות פרסום תוצאות האמת.

בוקר אור אחמד טיבי, איזה מגעים מתנהלים אמר עופר שלח מנסים להרכיב ממשלת מיעוט של 61, בתמיכה שלכם? ליברמן?
"אגב לגבי תמונת המנדטים והספירות כבר אתמול ידענו שאנחנו עומדים על 15 מנדטים וכל התנודות האלה הן רגעיות, אבל מדובר בהישג חסר תקדים, העלאת שיעור ההצבעה, הערבים נהרו".

במתמטיקה?
"במתמטיקה אין לבנימין נתניהו רוב להקמת ממשלה"

ולבני גנץ?
"נדמה לי שיש רוב לא לבנימין נתניהו"

צריך להקים ממשלה.
"זאת השאלה".

תסביר לנו איך גנץ יכול להרכיב ממשלה.
"אני לא בכחול לבן, אני יו"ר סיעת הרשימה המשותפת ואני שייך לאלה שעדיין מלאים כעס על כחול לבן בגלל ההתנהלות שלהם בשבועות האחרונים וההתבטאויות שלהם, 'הרוב היהודי' המטופש והאמירה 'לא נסתמך על המשותפת לא בתמיכה ישירה ולא בהימנעות'. אנחנו נשב ברשימה המשותפת ונלמד לאחר פרסום התוצאות, אנחנו מקבלים החלטות באופן דמוקרטי".

אתה רואה ממשלה של גנץ, העבודה – מרצ, ליברמן ואתם תומכים מבחוץ?
"ה'סנריו' הזה, הספציפי שהצעת - לא קיים".

לא יהיה?
"ספציפית התסריט הזה שהסברת. הרחקתי לכת ונתתי תשובה על תסריט ספציפי. אני רוצה להזכיר מה אמרת ממשלה של גנץ, העבודה, מרצ וליברמן ושאלת אם נתמוך ונביע אמון בממשלה כזאת. מספיק שללתי תסריט שנצביע באופן חיובי עבור הממשלה שהציגה הגברת אילה חסון".

האם תתמכו ב-61 קולות במהלך שאסור לראש ממשלה עם כתב אישום להרכיב ממשלה, להעביר חוק כזה?
"אנחנו חושבים שראש ממשלה עם כתב אישום חמור של שוחד צריך להתפטר. זה שבנימין נתניהו ממשיך להיאחז בכיסא אחרי כתב אישום חמור זה דבר ביזארי. לכן, יכולים להיעזר בהצבעה בכנסת, זה חוק, זה לא ממשלה, לא קואליציה. אנחנו כשמצביעים על חוקים מצביעים כפי שמחליטה הרשימה המשותפת, אני מעריך שזה יהיה הכיוון שלנו".

ללכת לכנסת גם יחד עם איווט ליברמן, להצביע בעד חוק שמונע מראש ממשלה להתמודד כשיש נגדו כתב אישום.
"לגבי הצבעה על חוק היא שונה מהצבעת אמון בממשלה, אתה יודע כמה הצבענו בהצבעת חוק יחד אפילו ש'ימינה' תמכו ואנחנו גם תמכנו. חוקים חברתיים, חוקים אזרחיים, בוודאי".

גם עם נתניהו הצבעתם.
"כן בחלק מהמקרים. יש הבדל בין הצבעה לחוק".

חוק לגבי ראש ממשלה שנפתחת נגדו חקירה זה גם יהיה בהצעת החוק?
"אני לא יודע, אף אחד לא הציג בפנינו את החוק, בשלב זה אני שומע על זה בפומבי ולא ישירות מאנשים שחושבים להציג את החוק. הם יציגו לנו, נלמד בהחלט בצוות שלנו ברשימה המשותפת, אבל אנחנו בעד שראש ממשלה שמואשם בשוחד יסיים את תפקידו כראש ממשלה או בהתפטרות או בחוק".

רק עכשיו שמעת על החוק הזה?
"לא זוכר".