על רקע הדיווחים אודות הצעתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להקמת ממשלת חירום לאומית, שוחח הבוקר (ראשון) השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והרחיב לגבי פרטי ההצעה.

בן – מה ההצעה הרלוונטית היום?
"אני חושב שפרסמו דברים מאוד ברורים בשם ראש ממשלה. או ממשלת חירום לפרק זמן קצוב מאוד, בתקווה שעד אז דברים יסתדרו, מקסימום אם יראו שלא מסתדרים אפשר תמיד להחליט משהו אחר, או לחלופין ממשלת אחדות מלאה שוויונית גם בפרקי זמן של רוטציה וגם בניהול ממשלה מה שהנשיא קרא לו ממשלה פריטטית. יש 2 הצעות על השולחן וכחול לבן צריכים לבחור אם לקחת אחת מההצעות האלה".

בן – מדובר על המתכונת של בגין, בלי תפקידים?
"לאו דווקא, הם יבחרו אם הם רוצים להיות חלק ממשלה ואז בונים ממשלה לחצי שנה".

ינון- שבה נתניהו מוביל?
"נראה לכם שיש אופציה אחרת? לא משנה מי שאוהב או לא אוהב את נתניהו, בתקופה שבה אנחנו נמצאים, זה הזמן לעשות חילופים מוחלטים? להכניס מישהו שאין לו דקה ניסיון לא רק כראש ממשלה אלא כשר ולהתמודד עם כל זה?"

ינון – מרב מיכאלי ששוחחה איתנו קודם לכן ובן כספית אמרו שכן.
"אני חושב שזה לא הגיוני. אגב, אני מעדיף את האופציה מרחיקת הלכת פתרון ל-4 שנים קדימה וסופסוף לגאול את המדינה מהייסורים המיותרים האלה, אבל במידה ויש עקשנות ולא רוצים בכחול לבן ואני הייתי מאלה שאמרו בסיבוב הקודם עוד תתגעגעו להצעה ששמנו על השולחן ואתם רואים שצדקתי אבל במידה וכחול לבן ממשיכים בטיסה לשום מקום אפשר להקים את הממשלה לחצי שנה. אי אפשר להמשיך במשחקים הפוליטיים כאילו שום דבר לא קורה".

בן- בצד השני יגידו שאין לנתניהו רוב ולכן אין סיבה שלא יבחר יו"ר אחר, כפי שצריך לעשות כשיש כנסת חדשה.
"אתה מסקר את המערכת הפוליטית יותר זמן ממה שאני חבר בה, אתה יודע היטב שתמיד בוחרים יו"ר כנסת כשיודעים מה תהיה ממשלה. לא היה מצב כזה שבחרו יו"ר כנסת בלי להבין אם יש רוב להקים ממשלה. לפעמים ברור מה הממשלה ולא מחכים לתהליך הפורמלי של השלמתה ובוחרים יו"ר תוך כדי תנועה אבל יודעים מי הממשלה ומי המפלגה שמובילה אותה ולפעמים מחכים לסוף ועושים את זה יחד עם מינוי ממשלה לבחירות יו"ר קבוע. אם לגנץ יש ממשלה זה לגיטימי לבחור יו"ר כנסת אבל אין לו ממשלה ולכן כל המשחקים האלה שלא היו אף פעם וזה לא הזמן לזה".

ינון – אם יחליפו את יו"ר אז הם יגידו 'אל תרדו לקטנות ותפוצצו כי עת חירום וחייבים להתקדם', לא?
"אם רוצים לסכם על ממשלת חירום או אחדות אפשר להתכנס ולסכם על כל התפקידים הרי שום דבר לא קדוש, אבל אי אפשר מצד אחד לדבר ברצינות על ממשלת חירום או אחדות ולהגיד מצד שני 'נעשה משהו שלא נעשה מעולם בכנסת רק כי בא לנו'".

בן- דיברת על כך שאין לזה תקדים, אין תקדים גם למצב שראש ממשלה כבר 5 שנים לא קיבל את אמון העם והוא עומד בפני משפט פלילי שהיה אמור להתחיל אבל נדחה, במקום שייתן דוגמה אישית.
"אתה מאמין במערכת העצמאות של המערכת השופטת"?

בן - כבר לא כל כך, אני רואה את השר.
"עזוב את השר, בשופטים אתה מאמין?"

בן – כן.
אם אתה מאמין בשופטים, כל הוויכוח הזה שיכולנו לפתוח את הבוקר האם החלטה נכונה או לא – מיותר, כי שלושת השופטים במשפט של נתניהו הודיעו שהם דוחים את פתיחת המשפט".

בן – הם הודיעו את זה בעקבות חתימת השר אוחנה אתמול באחת בלילה.
"החתימה של השר אוחנה התייחסה ליום אחד בלבד".

בן - זה יחודש כל יום.
"או שכן או שלא, תלוי מה יהיה המצב".

בן – הוא חתם ליום אחד, הם דחו למאי.
"הם דחו כי הם עובדים אצל נתניהו או אצל אוחנה?"

בן - ממשלת החירום לחצי שנה או האחדות זה עם בלוק הימין חרדים?
"זה עם כולם, כל מי שמקבל את העקרון מדינה יהודית וקמורטית ומוכן להיכנס ולהיות חלק מהאחריות צריך להיות בפנים. זה נכו  לגבי המפלגות החרדיות, ימינה, העבודה, אביגדור ליברמן, נכון לכולם – גם משמאל וגם מימין".

בן –מה דעתך על הפעלת הכלים הדיגיטליים לפיקוח על חולים או מבודדים?
"לא דובר על פיקוח למבודדים לפחות לפי מה שאני מכיר, זה פיקוח בדיעבד על חולים להבין איזה אינטראקציות היו להם ועם מי הם נפגשו כדי לא לסמוך רק על הנרטיב שלהם . אני חושב שיש לזה הצדקה גדולה כי בסופו ש דבר זה לטובת אותם אנשים שצריך לבודד כדי שלא ידבקו עוד אנשים. ברור שהחלטה כזו דורשת דיון מסודר איך עושים את זה".

ינון- איזה פיקוח יהיה?
"כמו כל החלטה שמתקבלת במסגרת חוק השב"כ יהיה פיקוח , לכן גם ההחלטה הזאת תצטרך לעבור את כל האישורים הרלוונטים כדי להפעיל את זה וכמו שיש פיקוח על הפעלת חוק שב"כ באופן כללי- יהיה גם על זה".

בן – אתה אחד המנוסים, אתה מעריך ביותר מ-50% שתהיה לנו ממשלה בימים הקרובים?
"אני חושב שמה שנכון זה אחדות או חירום. חד משמעית. אני רוצה להיות אופטימי ולהאמין שהשכל הישר יגבר על כל הפרנויות ותיאוריות הקונספירציה, ואנשים יעשו מה שנכון למדינה".

בן- יש איש אמון שיודע ללכת בין גנץ ונתניהו שיכול לנסות לבנות אמון בין השניים?
אני לא יודע ואני גם לא חושב שיש לנו זמן לדילוגים האלה במציאות שבה אנחנו נמצאים, אני הייתי מציע על פגישה של שני המנהיגים, סיכום על עקרונות הבסיס ואח"כ תפקידם של הצוותים לעגן את זה בצורה כזאת שהכול יהיה ברזל ואף צד לא ירגיש מרומה או שעובדים עליו אני לא רואה על מה אפשר לעבוד הרי בסוף עושים מלכתחילה ולא בדיעבד, אם מקימים ממשלה שוויונית היא שוויונית ואין פה מה לרמות, אם מקימים ממשלה לחצי שנה אז משנים את חוק היסוד כדי שבעוד חצי שנה יחזרו להתייעצויות"?

ינון- המלצות לנשיא?
"לכן צריך לשים את כל המשחק הפוליטי הקטן הזה שאין לו שום מקום, לסכם את עקרי הדברים, להגיד לנשיא זה מה שהחלטנו ברור שבמסגרת הזאת קריטי שנתניהו יקבל את המנדט בסיטואציה הזאת".

בן- לשחזר את הפורמט שבהצבעה אחת על הקמת הממשלה נקבע בתאריך כזה וכזה נתניהו יוצא וגנץ נכנס?
"אם הולכים לאחדות מלאה ולא ממשלת חירום אז ברור שצריך פה כמו שאמרתי צוותים שיבנו מנגנונים שכל צד ירגיש ביטחון שהצד השני לא מרמה אותו".