בית המשפט העליון  דן אתמול בעתירה שהוגשה לבג"ץ באשר להדחתו של יו"ר הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין, בדרישה להורות עליו לכנס את המליאה כדי להקים וועדות בכנסת ולשם בחירת יו"ר כנסת חדש. חיים רמון, לשעבר שר המשפטים והמשנה לראש הממשלה, התייחס היום (שני) בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM לנושא ואמר: "לא מחרימים כנסת". באשר למגעים להקמת ממשלת אחדות טען רמון: "כולם מסכימים שאין סרט כזה שתהיה ממשלת מיעוט. מה שנשאר זה או אחדות או בחירות רביעיות".

השר לשעבר התייחס לאקט המחאה של בלוק הימין, שהכריז כי לא ישתתף בדיונים בכנסת לאור הניסיונות החוזרים ונשנים להחליף את יו"ר הכנסת ולחוקק חוקים 'פרסונליים' להגדרתו, וטען: "אני רואה בצד של הליכוד טמטום גדול. לא מחרימים כנסת. הייתי שם כמעט 30 שנה, כל פעם הייתי באופוזיציה ועלו רעיונות והבהובים מהסוג הזה אמרתי – לא מחרימים כנסת. קודם כל, בגלל העיקרון שזה לא דמוקרטי. שלחו אותך לעבוד בכנסת לטפל בכנסת, תילחם במיעוט אבל תעשה את זה. חבר כנסת לא מפגין, חבר כנסת עובד. הפגנות עושים אזרחים".

עוד המשיך ואמר: "תן לגדעון סער להיות בראשות הליכוד ואני מודיע לך שייקח שבועיים-שלושה עד שתהיה החלטה בנושא הוועדות, הכול חוקי, הכול על פי תקנון הכנסת. כשאתה נמצא שם עם 58 ח"כים שיש לגוש, כל אחד עולה ומדבר, ועם ההפרעות זה ייקח 10 דקות. תעשו חשבון כמה זמן זה ייקח, אחר כך הצעות לסדר. אני עשיתי את זה לגדעון סער והוא עשה את זה לי. כשאתה במיעוט, הפרלמנט זה כלי עבודה, מה לעשות שהליכוד כל כך הרבה שנים בשלטון שהוא שכח מה זה להיות מיעוט פרלמנטרי?"

לטעמו, "יש למעשה רק שתי אופציות. הרי כולם מסכימים שאין סרט כזה שתהיה ממשלת מיעוט, אז נשאר או אחדות או בחירות רביעיות. תשאל אותי? ביבי יעדיף בחירות רביעיות. נתניהו יישאר ראש ממשלה עד שיהיה אפשר לעשות בחירות, ויעשו מצב חירום כמו במלחמת יום הכיפורים".

בן כספית ציין בפני רמון כי קיימת אופציה נוספת והיא ממשלת חירום של מספר חודשים בראשות הליכוד ובבתמיכת כחול לבן מבחוץ, אבל לא בישיבה משותפת, וכך כחול לבן תוכל לקיים לפחות הבטחת בחירות אחת. רמון התייחס לדברים ואמר: "אין היגיון בזה. ביבי יעשה תקציב, כחול לבן יצביעו בעד תקציב של ביבי בלי שום השפעה עליו? כנסו עכשיו כמו בששת הימים, לחירום, 6-3 חודשים, בתקופה הזו תהיו בקבינט מלחמה בקורונה, תעשו את כל הדברים החיוניים ובשאר הנושאים לא יתקבלו החלטות אלא בהסכמה. בתום החתקופה חוזרים למצב הקיים, כך לא יאשימו אותם בכלום".

רמון הפנה אצבע מאשימה כלפי בכירי כחול לבן ואמר: "בצד של כחול לבן יש שני אנשים שמתנהגים בחוסר רציונליות מוחלטת, או שאני קטונתי מלהבין את האסטרטגיה הפוליטית שלהם. האחד, משה בוגי יעלון והשני, יאיר לפיד. הם מתנהגים באופן לא רציונלי כי אלו שתי האופציות. מה התוצאה שהם רוצים בסוף? בחירות רביעיות? כבר היינו בסרט הזה כשלפיד גרם לבחירות שלישיות, כשהיו להם תנאים יותר טובים מעכשיו.

הוא חשף כי "גנץ, ביום חמישי, היה בעד ממשלת אחדות של שנה וחצי ועל כל הפרטים היו מתגברים. ביום שישי הוא קרא את עיתון 'הארץ', כמה אנשים תקיפים מאוד בשמאל שאמרו לו שהוא 'איום ונורא', והפר את כל ההבטחות. הוא נבהל וחזר למקום בו הוא נמצא. אני אומר את זה מידיעה. יש עכשיו מלחמה גדולה, מלחמת עולם, מלחמה בדיוק כמו במלחמת יום הכיפורים רק מול אויב שאנחנו לא רואים ויותר גרוע. מה אני מציע? שלושה עד שישה חודשים? את זה אתם לא יכולים לעשות? למה?"

"פקיד לא יכול להדיח ראש ממשלה"

בהמשך דבריו התייחס להבטחה של כחול לבן שלא ישבו עם ראש ממשלה שהוגשו כנגדו כתבי אישום והסביר כי "ב-2001 ישבה כנסת שלמה, אנשים רציניים שדנו בקור רוח בחוק יסוד הממשלה והחליטו, אחרי דיון ממושך, שהם חושבים שנאשם עם כתבי אישום יכול לכהן כראש ממשלה עד פסק דין סופי. בין האנשים שתמכו – יוסי שריד, זהבה גלאון, ציפי לבני, דליה רבין".

לסיום אמר, "זה מה שכתוב בחוק כאשר דנו בו לא לגופו של אדם, אלא חשבו באופן חוקתי שזה נכון. פקיד לא יכול להדיח ראש ממשלה שנבחר על ידי רוב העם. אנשים חשבו שאם אדם נבחר לראש ממשלה, לא פקיד או יועץ משפטי ידיחו אותו, לא שופטים בערכאה נמוכה ידיחו אותו, אלא רק שופטים בערכאה גבוהה בפסק דין". עוד הסביר כי "לפי החוק, קדנציה של ראש ממשלה נגמרת רק כשראש ממשלה אחר מתמנה".